צעירים בוחרים לא ללכת לטיפול משתי סיבות עיקריות - הבושה והמחיר. גם כיום, ב־2021, קיימת בעיה קשה של סטיגמה על תחום בריאות הנפש. מעבר לכך, הטיפול פשוט יקר מדי והפך נחלתם של בני עשירים. הפתרון נמצא בידי המדינה, שחייבת לצאת מאזור הנוחות ולעשות מעשה שיצמצם את הפערים בחברה ויציל את הדור הבא: להרחיב את המענה הטיפולי המסובסד לבני נוער ולצעירים ולגבש תוכנית כוללת להגברת המודעות בקרב בני נוער, צעירים והוריהם, על מנת שיבינו את החשיבות של מניעה והתערבות מוקדמת בבריאות הנפש.

תקופת הקורונה הוכיחה כי בריאות הנפש היא הסיפור של כולנו. השנתיים האחרונות הדגישו עד כמה מתחייבת פעילות דחופה לשיפור תחום בריאות הנפש, ובעיקר התמקדות בבני נוער וצעירים, תוך השקעת משאבים כלכליים משמעותיים לאספקת מענים מותאמים ולמניעת משברים מורכבים יותר. סקרים שערכה עמותת "אנוש" בשנים האחרונות בקרב בני נוער העלו כי 73% מהם חוו משבר נפשי. במהלך תקופת הקורונה מחצית מבני הנוער דיווחו כי חלה הידרדרות במצבם הרגשי. יחד עם זאת, רק 11% מהם הלכו לטיפול. וכל השאר? שקלו ללכת לטיפול, אך לא עשו זאת – 45% כאמור בגלל המחיר הגבוה ו־23% בגלל הבושה.

מחקרים מראים כי התערבות מוקדמת וטיפול ראשוני מקטינים את הסיכוי להחרפה במצב הנפשי, ואף להתפרצות של מחלות נפש קשות. לכן קיימת חשיבות מכרעת למיקוד המאמץ בקידום טיפול פסיכולוגי מניעתי לבני נוער ובפיתוח שירותים מסייעים נוספים עבורם.

כיום אין מענים ייחודיים המותאמים לצורכיהם של ילדים, בני נוער וצעירים בתחום בריאות הנפש, וההשקעה הממשלתית בתחום זה נמוכה מדי עד שאינה מורגשת בקרב הזקוקים לכך. הורים המחפשים מזור לילדיהם הצעירים מגדירים את המציאות שהם פוגשים כמדבר. על כולנו מוטלת האחריות לפעול ולזעוק כדי למנוע הידרדרות למצבים שההחלמה מהם קשה יותר עד בלתי אפשרית. על רקע זה, כבר בשנת 2015 התחילה "אנוש" לקדם את הטיפול בצעירים בגילי 12־25 באמצעות מרכזים שנפתחו בבת ים ובירושלים בתיאום מקצועי עם המערכות העירוניות.

המרכזים הוקמו במטרה להעניק טיפול פסיכולוגי קצר מועד פרטני וקבוצתי לבני נוער ולצעירים והדרכות להורים. משימה נוספת של מרכזים אלה היא לסייע לצוותי החינוך בהתמודדות עם קשיים רגשיים של בני הנוער. בשנה האחרונה הקמנו שירות מקוון במטרה לאפשר טיפול מרחוק. הטיפול הוא ללא עלות, ומותאם לכל מי שחווה תקופה קשה בחייו.

גם המדינה חייבת להפשיל שרוולים: להרחיב את המענה הטיפולי המסובסד לבני נוער ולצעירים, לייצר מענים פרונטליים ודיגיטליים לטיפול במשברים בשלבים ראשוניים להתהוותם, ולגבש תוכנית כוללת להגברת המודעות בקרב בני נוער, צעירים והוריהם ובקרב צוותי חינוך העובדים עם צעירים, על מנת שיבינו את החשיבות של מניעה והתערבות מוקדמת בבריאות הנפש. פעולות אלו עומדות לפתחה של הממשלה החדשה, שצריכה לפעול במהירות ובאופן הרחב ביותר על מנת למנוע את ההידרדרות הגורפת במצב. 

הכותבת היא מנכ"לית "אנוש", העמותה הישראלית לבריאות הנפש