היא בת יותר מ־100, מדורגת במקום של כבוד בכל הזמנים במספר מדליות הזהב שבהן זכתה, ונחשבת אחת הספורטאיות היהודיות הגדולות ואחת המתעמלות המפורסמות בכל הזמנים. למרות גילה היא עדיין רוקדת ומסיימת כל ריקוד בשפגט המפורסם שלה.

בהונגריה, שם היא מתגוררת בימים אלה, תכננו לערוך לה טקס מרשים באחד מבתי הכנסת, אלא שמגיפת הקורונה שיבשה את התוכניות. מעריציה וקרובי משפחתה נאספו מתחת לחלון דירתה כדי לשיר לה סרנדה, כחלק מסרט תיעודי שמפיקים עליה שני קולנוענים צעירים. עיריית בודפשט העניקה לה אזרחות של כבוד, ולאחרונה יצא ספר שסוקר את חייה של מי שנחשבת לספורטאית המעוטרת ביותר בתולדות הונגריה.

היא זכתה לאורך הקריירה בעשר מדליות אולימפיות, אחת מהן באולימפיאדת הלסינקי כשהייתה בת 31, גיל מבוגר יחסית למתעמלות. היא האלופה האולימפית המבוגרת ביותר שחיה כיום. נאדיה קומנץ', המתעמלת האגדית ילידת רומניה, צייצה בטוויטר לרגל יום הולדתה ה־100 של המתעמלת האגדית: "אחת הספורטאיות הכי גדולות בכל הזמנים חוגגת יום הולדת 100. כבוד בשבילי לברך אותך, היו לך חיים מדהימים, הראית לנו שאת לוחמת ואדם נחוש ומיוחד מאוד, נתת לי השראה כשהייתי ילדה".

היא נולדה בשנת 1921 בהונגריה למשפחה יהודית אמידה. בגיל 4 החלה להתאמן בהתעמלות במועדון ספורט יהודי, אבל בחרה להתמקד בנגינה בצ'לו. 16 שנים אחר כך היא החליטה לחזור לתחום ההתעמלות, וכעבור שנה הפכה לאלופת הונגריה. היא נישאה בנישואים פיקטיביים לספורטאי הונגרי, החלטה שאפשרה לה לשרוד באמצעות מסמכים מזויפים את מלחמת העולם השנייה. אביה ובני משפחתה נספו בשואה, אחותה ואמה ניצלו בזכות חסיד אומות העולם ראול ולנברג.

בשנת 1957 עלתה ארצה ובשנת 1959 נישאה בשנית למורה להונגרית, שהפך למורה להתעמלות, וילדה שני בנים. היא התגוררה בישראל יותר מ־60 שנה והכשירה מתעמלות ומורות רבות, אימנה את נבחרת ישראל, והייתה בין השאר מאמנת נבחרת ההתעמלות לנשים. היא גם השיאה משואה בטקס השאת המשואות בהר הרצל בירושלים. בגיל 96 החליטה לחזור להתגורר בהונגריה.

אתם מוזמנים לגלות:
מי האישה?

יונה אליאן הרופא (צילום: באדיבות המשפחה)
יונה אליאן הרופא (צילום: באדיבות המשפחה)

פתרון החידה הקודמת:

הרופא שגויס ליחידת המבצעים המשותפים של השב"כ והמוסד, ושהיה מי שהזריק חומר הרדמה לאדולף אייכמן בעת חטיפתו לישראל, הוא ד"ר יונה אליאן. מי שחולקת איתו את השם היא השחקנית המצליחה יונה אליאן, זוכת פרס התיאטרון הישראלי למפעל חיים. בין השניים אין קשר משפחתי.