מנכ"לית תנועת 'כולן', ברכה ברד, שוחחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחסה לאמירתו החריגה של שר המודיעין אלעזר שטרן, לפיה בימיו כראש אכ"א בצה"ל גרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות, ואמרה כי "יחד איתי יש קהילה של אלפי נשים ומאות אלפים ברשתות החברתיות שזעמו על האמירה הזאת שלמעשה היא הודאה בפשע מבחינתי כי במערכת כמו צה"ל בה חיילות ונשים וקצינות סופגות ממש האשמה מזעזעת, 'הפצת שמועות'". 

"אנחנו מכירות עשרות מקרים, אפשר לשלוף את אופק בוכריס מהארון או לדבר על חיילות ולהבין מה קורה למי שפותחת פה נגד אנשים במעמד בכיר. יש תרבות של השתקה והאשמה ואז בא ראש אכ"א בעצמו ואומר 'אם אתן לא מתלוננות בצורה שאני רואה לנכון אני מוחק את זכותכן להגנה'. אני חושבת שזה אחד הדברים היותר מזעזעים", טענה. 



לדבריה, "בנתיים אנשים לא רק שלא עושים את תפקידם אלא מועלים בתפקידם. הבעיה היא לא נשים שמעלילות על גברים אלא שאלימות מינית היא מגפה, ומדי יום יש מאות תקיפות מיניות ואלוהים יודע כמה הטרדות מיניות ואני לא רוצה לנחש כמה אונס. יש לנו בעיה וצריך להסתכל עליה".

"ברמה האישית, אני מתעסקת במשך כשש שנים בנושא הזה ונחשפת לצערי הרב למאות אם לא אלפי מקרים של אלימות מינית. מעט מאוד כלים שיש לנשים להשיג צדק והכרה בפגיעה שלהן נתקלים בהשמצה, האשמה", הוסיפה. 

בסיום, טענה ברד כי "אנחנו מתעסקים ב־'למה היא ממציאה?' ולא למה אנשים במעמד גבוה מרשים לעצמם לנצל? איך יכול להיות שאנחנו מנרמלים את הדבר הזה? אפשר להתעסק בעלילות, ואני אתהה, תמיד אתהה, למה גברים חושבים שזה מה שנשים עושות. יכול להיות שאתה שופט אותי בכלים שבעולם הגברי לגיטימיים".

ברכה ברד (צילום: Lightricks)
ברכה ברד (צילום: Lightricks)


כזכור, שעות לאחר דבריו של השר שטרן, הוא ניסה למעזר  נזקים בעקבות הראיון וכתב ברשתות החברתיות כי "בהמשך לפרסום ולמען הסר ספק אני מבקש להבהיר באופן ברור וחד משמעי: כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור בז עמוקות לכל מטריד מינית וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחוייבת באפס סבלנות בנושא מהותי זה. בתפקידי כמפקד, כקצין חינוך ראשי וכראש אכ״א בצה״ל, פעלתי בהתאם לרוח זו קלה כחמורה". 



"בראיון הבוקר ביקשתי להביע עמדה המתנגדת לתרבות של מכתבים אנונימים כמכשיר לסגירת חשבונות ולסיכול מינויים בכירים כפי שאכן הביעה זאת הועדה למינוי בכירים. תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן תחת פיקודי ולא נאמר על ידי בשום שלב שתלונות על הטרדה מינית נגרסו", הוסיף. 

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm