הסערה סביב ההתבטאות של השר אלעזר שטרן ב-103fm מסרבת לשכוח. לאחר שחשף כי התעלם מתלונות אנונימיות על הטרדה מינית בעת ששירת בתפקיד ראש אכ"א בצה"ל, התייחסה הבוקר (שני) יהודית גריסרו, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים בין השנים 2009-2006, לפרשה. 

"בשנים בהן שירתי באכ"א לצדו לא פגשתי שום מקרה בו היה ניסיון לטאטא, לגרוס או דברים מן הסוג הזה של הטרדות מיניות", הבהירה בפתח דבריה. "יתרה מזה, הערות בו מוגשות תלונות על הטרדה מינית מאוד ברורות, יוהל"ן זו הדרך בה מטופלות תלונות. היו תלונות בהן חיילות וקצינות בחרו להישאר בעילום שם והן בוררו עד תום, היו תלונות שהגיעו דרך צד שלישי מבלי לזהות את המתלוננות וגם הן בוררו עד תום".

היא הסבירה כי "התלונות שמוגשות בהטרדה מינית בצבא - מי שמברר אותן בדיוק על מנת לשמור על המקצועיות וללא משוא פנים הן ממונות מטעם היהול"ן, וכשאומרים מבררים עד תום, היה ויש תלונה, אפילו אם מגיעה אנונימית, ואפשר למשוך דרכה קצה חוט על מנת להגיע לחקר האמת - אני יכולה להגיד בביטחון שהדברים האלה נעשו. אם יש מספיק פרטים שבאמצעותם אפשר להתחקות אחר זהות המטרידה וסיטואציה בה נערכה ההטרדה מגיעים לזה. מהרגע שמגיעים לאותם פרטים זה לא משנה איך הוגשה התלונה".

לטענתה, "הצבא מאוד מתאמץ. אני לא יכולה להגיד שתופעת ההטרדות המיניות מוגרה, אבל בפרספקטיבה של זמן יש מאמץ מאוד גדול של כל הדרגים בצבא על מנת למגר את התופעה. החיילות עומדות באומץ, הן לא מודרות, בגללן יש מנגנון שלם שמלווה את המתלוננות, שומר על כבודן ועל מקומן, דואג שלא יאונה להן כל רע. אני חושבת שבאמת התקדמנו. אם היום אני פוגשת חיילת שמתלבטת האם להגיש תלונה בכל אופן בו תבחר אני יכולה להגיד לה באחריות רבה שאין לה ממה לחשוש".

אם אדם רוצה לגרוס הוא יכול, אף אחד לא רואה. זה בינו לבין עצמו.
"אבל היות וערוץ התלונה הוא אחר, היכולת של פלוני או אלמוני לקבל החלטה שהוא לוקח תלונה ומוחק אותה מן העולם".

אם מפקדים מקבלים תלונה אנונימית והם גורסים או משמידים את התלונה איך אפשר לדעת שזה הגיע אליהם?
"אפשר להגיד את זה על כל כך הרבה נושאים. אני לא שוחחתי עם שטרן ואני לא בטוחה שאני מתאימה למשימה של ללמד סנגוריה, אבל נדמה לי שהוא התכוון לכך שתלונות אנונימיות, ואני לא מדברת על הטרדות מיניות, יש להן יכולת להפוך לחיסול חשבונות סביב מינויים כאלה ואחרים. נראה לי שהוא ניסה לשים זרקור סביב הנקודה הזאת".

"אני סבורה שככל שבתלונה אנונימית יש פרטים שדרכם אפשר להגיע לחקר האמת. ודאי שלא נכון להתעלם, אבל אם יש תלונה אנונימית שכל כולה טובלת בלשון הרע ובניסיון לחסל...".

איך אפשר לדעת לפני שבודקים?
"זה המקום בו כל בר דעת יכול לקרוא, תלונה אנונימית בד"כ לא מגיעה לבד. אם יש עדויות לגבי התנהגות שאינה ראויה אז יש עדויות נוספות ופה נדמה לי שאפשר לסמוך על המפקדים בצה"ל שיפעילו שיקול דעת".

תלונת החיילת לשעבר: "ההכחשה שלו הרגיזה אותה"

עורך הצינור, אדם שפיר, התייחס הבוקר לעדות החדשה שפורסמה אתמול בתכנית, לאחר הראיון שלו ב-103fm בו הודה כי התעלם מתלונות אנונימיות על הטרדות מיניות בעת שכיהן כראש אכ"א. בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב  

"מרגע שאלעזר שטרן עלה ב-103fm ואמר את הדבר הזה, ואחר כך הכחיש, פנתה אלינו למערכת מי שהייתה פקודה שלו בזמנו בבה"ד 1", סיפר שפיר. "אנחנו מדברים על תקופה אחרת, כשהיה מפקד בה"ד 1. באותן שנים היא מספרת שבלילה אחד נגד בבסיס ניסה להתעסק איתה, לדבריה. היא לא פחדה להתלונן וניגשה אל שטרן. היא מספרת שנכנסה אליו ללשכה, ומה שהיא סיפרה די הדהים אותנו. צריך להבין שלא מדובר בתלונה אנונימית". 

"גם לפי מה ששטרן אמר אחר כך, בעקבות התלונה היה בירור", המשיך שפיר. "היא אומרת ששם, באותה פגישה, היא ישבה ושמעה איום מצד שטרן, כשהנגד נמצא בחדר. אמרו לה באופן מפורש שהתלונה לא יוצאת מהחדר, כי אם היא תצא ייהרסו לה החיים". 

עורך הצינור הסביר כי "מדובר בחיילת צעירה שמתלוננת בפני מפקד הבה"ד. אנחנו נביא איתה היום ראיון מלא הערב. היא מספרת שהיא מתה מפחד, ובמשך שנים פחדה משטרן עצמו. באותו רגע היא דפקה נפקדות ונכנסה לכלא. כל זה, רק מהאיום ששטרן איים עליה שיהרוס לה את החיים. בגלל זה היא לא דיברה על 25 שנה. אתמול מה ששטרן אמר עורר את הדבר הזה". 

מה שהרגיז אותה זו ההכחשה?
"כן. הוא אמר שלא מדובר בתלונות על הטרדות מיניות, אז היא אמרה שפה יש תלונה, אפילו לא אנונימית". 

כשנשאל האם בעקבות הפרסום הגיעו עוד פרטים, השיב: "אנחנו נמצאים איתה עדיין בקשר, ונביא איתה בערב ראיון מלא. אנחנו מחכים לראות אם יגיעו עוד תלונות לאורך כל שירותו הצבאי של השר שטרן". 

השר שטרן דחה את הטענות בשיחה עם כתב הצינור ואמר כי "אין דברים כאלה בעולם. אין אפילו אירוע אחד שאני מכיר, ואני בטוח שיכולים להיות כאלה עכשיו שימציאו. אם אתה אומר שקראתי להם לחדר, גם למטריד וגם לו, אז כן טיפלו בעניין, יכול להיות שהטיפול היה לא טוב". 

בנוסף פורסמה בתוכנית תגובה רשמית מלשכתו: "כל תלונה על הטרדה מינית תמיד נבדקה על ידיו. בצה"ל יש מנגנון תלונה באמצעות קצינות הח"ן, היום יוהל"ן, שפועלות במקביל, ובנוסף השר פעל תמיד וגם היום לטיפול בפונות ובפונים. המקרה המתואר לא זכור לשר שטרן".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm.