קנצלרית גרמניה היוצאת, אנגלה מרקל, נפגשה הבוקר (שני) עם בכירי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) במסגרת ביקורה בישראל, והשמיעה אמירות בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני וכן בנושא איראן.

"אני אומר כמו אחרים שאני תומכת במדינה דמוקרטית יהודית אך המדינה צריכה להיות מוגנת באזור לטווח ארוך וכשם שלישראל יש את הזכות למדינה משלה גם לפלסטינים יש זכות לחיות ואפשרות לקבוע את חייהם. אנחנו צריכים לקחת כמובן את ההתנחלויות בחשבון, שהן מקשות על ביצוע שתי מדינות לשני עמים", אמרה מרקל על הסכסוך.

על המצב במזרח התיכון אמרה הקנצלרית הפורשת: "אנחנו נמצאים בסביבה מאוד מורכבת, מאזן הכוחות בעולם משתנה - האמריקאים נסוגו מאפגניסטן ואנחנו רואים שארה"ב כבר לא כל כך נוכחת בלא סייג ומובילה בכל מקום בעולם. זה אומר מהפרספקטיבה האירופאית שאנחנו צריכים להגדיר יותר את האינטרס הביטחוני שלנו ואנחנו צריכים לתאם את זה יחד עם ארה"ב, להגדיר מי עושה איזה תפקיד במסגרת נאט"ו כי כשם שהסביבה שלכם מורכבת והמרחק לאירופה לא רב, אנחנו מסתכלים על הגבול החיצוני של אירופה ואנחנו קרובים אליו ולכן יש לנו אינטרסים משותפים בתחום הביטחון שעלינו להבליט בשנים הקרובות".

בהמשך התייחסה לנושא הסכם הגרעין עם איראן: "איני חושבת שיש לנו דעות שונות לגבי הסכם הגרעין אחרי שניהלנו מו"מ - האם הוא משפר את המצב או לא תורם ולא מונע את גרעון איראן. תמיד תמכתי בהסכם למרות שהכרתי את חולשותיו כי אני האמנתי ועדיין מאמינה כי הוא הישג ראשוני ומסגרת שניתן להרחיב אותה. עם זאת השותפים למו"מ לא היו תמימי דעים למשך שנים והמדינה שסובלת הכי הרבה מהתוקפנות של איראן היא ישראל.

"יש לנו עמדה משותפת- אנחנו צריכים למנוע הגעה של איראן ליכולת גרעינית. אנחנו נמצאים במקום מאוד קריטי, אני אומרת את זה בריש גלי, ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד על כך. אתמול שוחחתי עם רה"מ ישראל ואמרתי לו שיש ממדים נוספים כמו תוכנית החימוש של איראן ותכנית הטילים והמזל"טים. עד עכשיו לא הצלחנו לבלום את השאיפות האזוריות של איראן. אנחנו צריכים לדבר עם רוסיה כי היא שחקן חשוב באזור, כמו גם עם מצרים וירדן וכוחות נוספים באזור. מדינות אירופה יחד עם ארצות הברית, רוסיה וסין צריכות למנוע את העשרת האורניום. עלינו לשלב כמה שיותר מדינות לגבי ההסכם עם איראן ולנסות לבלום את איראן תוך שיתוף פעולה".