משולשי בצק עלים הממולאים מלית גבינה מושלמת מוכרים לנו כבורקסים. הם מגיעים אלינו בגדלים שונים ואף נמכרים כאוכל רחוב. הבורקס הוכן בעבר במיוחד עבור ארוחת הבוקר של שבת, ונהוג להגישו לצד ביצים קשות וסלט. בעבר בצק העלים הוכן על בסיס מרגרינה, אך היום לשמחתי לא חייבים לטרוח בהכנת בצק עלים בבית, אפשר לקצר את התהליך ולקנות את בצקי העלים הנמכרים בשווקים, שהטוב בהם הוא זה המבוסס על חמאה. הבצק נקנה קפוא, ויש להפשירו במקרר למשך הלילה.

המלית שממלאת את הבורקס משלבת כמה גבינות. מתחילים עם גבינה רכה שתאסוף בנוחות את המלית כמו גבינה לבנה, קוטג', ריקוטה ועוד. מוסיפים לה גבינה מלוחה שתיתן טעם כמו בולגרית או פטה, ולבסוף מעבים בגבינה מותכת כמו קשקבל, גבינה צהובה, צ'דר, גאודה ועוד. רצוי להשתמש בגבינות שאחוז השומן בהן לא גבוה מדי ולא נמוך מדי; כך שומרים על איזון בטעם ובקלוריות. אל כל הטוב הזה מוסיפים ביצה הקושרת את הכל יחד.

התיבול הוא עדין: אפשר להסתפק במליחות הגבינות, אך אתם בהחלט מוזמנים להוסיף מעט פלפל או תבלין אחר אהוב. חשוב להכין את הבורקסים במקום קריר כדי לא להמיס את הבצק הרווי שומן, מה שיקשה על תפיחה באפייה.

מתכונים נוספים באתר הקולינרי של פסקל

בורקס (צילום: פסקל פרץ-רובין)
בורקס (צילום: פסקל פרץ-רובין)

החומרים:
(לכ־15־18 יחידות)
1 חבילת בצק עלים חתוך לריבועים או חבילה של ריבועי בצק מוכנים למילוי

למלית:
200 גרם גבינה לבנה קשה ומלוחה כמו: בולגרית, פטה
1/2־3/4 מכל קוטג' או גבינה לבנה
3/4 כוס גבינה צהובה, מגוררת דק: קשקבל, פרמזן
1 ביצה
פלפל שחור (לא הכרחי)
תרסיס שמן
נייר אפייה

להברשה ובזיקה:
1 ביצה טרופה
1/2 כוס שומשום

אופן ההכנה:
1. מערבבים את כל סוגי הגבינות בקערה. מוסיפים את הביצה והפלפל השחור ומערבבים.
2. פותחים את בצק העלים על משטח עבודה מקומח קלות וחותכים אותו בעזרת גלגלת משוננת לריבועים בגודל הרצוי לכם: 15*15 ס"מ לריבוע גדול או 13*13 ס"מ לריבוע בינוני. אפשר לדלג על שלב זה אם משתמשים בבצק עלים מוכן וחתוך לריבועים.
3. מניחים כף/כפית מהמלית המוכנה במרכז הריבוע. מקפידים שהמלית לא תגיע לשוליים וסוגרים לצורת משולש. מהדקים את השוליים בלחיצות קלות. אפשר להיעזר במזלג וליצור דוגמה בשולי המשולשים.
4. מסדרים את משולשי הבורקס בתבנית תנור המרופדת בנייר אפייה ומשומנת קלות בתרסיס שמן.
5. מברישים את הבורקסים בביצה טרופה ומפזרים עליהם גרגירי שומשום. אופים בתנור שחומם מראש ל־190 מעלות במשך כ־15 דקות או עד הזהבה.

בדקתי וטעמתי

לאחרונה יצא לי לטעום ממבחר התחליפים מהצומח של Beyond meat, בהם נקניקיות מהצומח בשני טעמים (רגיל ואיטלקי פיקנטי) וכדורי "בשר" מהצומח. במטבחי הכנתי את קציצות הבשר האהובות על ילדיי בעזרת התחליף שקיבלתי לדוגמה של "בשר טחון מהצומח" ואהבתי את התוצאה. התחליף שמר על מרקם טוב, והוא מכיל 100% חלבון מן הצומח, כ־16 גרם חלבון במנה. כמו כן, הוא ללא סויה, ללא גלוטן, כשר, וללא כולסטרול. ניתן למצוא אותו במקררים ברשתות השיווק.