רוב מוחלט של הציבור בישראל, 87%, סבור כי הסיכוי לחתימה על הסכם שלום עם הפלסטינים בחמש השנים הקרובות נמוך מאוד. כך עולה ממדד הקול הישראלי, סקר של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה.

בסקר נבדק גם סדר העדיפויות של הציבור לשנה הקרובה: בעוד שמעל מחצית מהציבור הערבי (53%) דירגו את המאבק בפשיעה בחברה הערבית כמשימה המרכזית של הממשלה בשנה הקרובה, הרי שבראש סדר העדיפויות של הציבור היהודי נמצאת המשימה של ייצוב המשק והכלכלה (35%). לעומת זאת, בשלושת המחנות הפוליטיים נמצאת בתחתית סולם העדיפויות החתירה להסכם עם הפלסטינים - שמאל 8.5%, מרכז 6%, ימין 1%.

מחאת בעלי עסקים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת בעלי עסקים (צילום: אבשלום ששוני)


בבדיקת עמדות הציבור בסוגיה האיראנית, על רקע העובדה שאיראן עומדת כנראה להשיג בקרוב יכולת גרעינית, 45% מהציבור סבורים כי צדקו אלו שתמכו במתקפה צבאית על איראן בשלבים מוקדמים של הפיתוח. זאת בעוד שמעט יותר מרבע (27.5%) מהנשאלים חושבים כי צדקו אלו שטענו שצריך להגיע עם איראן להסדר שימנע התקדמות ליכולת גרעינית.

זאת ועוד: אם לאיראן תהיה יכולת גרעינית, חלק גדול יותר מהציבור (47%) סבורים כי קיימים סיכויים נמוכים שישראל תותקף בנשק גרעיני במקרה של עימות חזיתי, לעומת 37% החושבים כי יש הסיכויים לכך גבוהים.

מפעל גרעין בבושהר, איראן (צילום: REUTERS/Raheb Homavandi)
מפעל גרעין בבושהר, איראן (צילום: REUTERS/Raheb Homavandi)


במלאת שנה להסכמי אברהם, רוב בציבור (61%) סבורים כי ההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות מילאו אחר הציפיות שתלו בהם. פילוח לפי מחנות פוליטיים מעלה כי שיעור הסבורים כך בימין הוא הגבוה ביותר (71%) בהשוואה למרכז ולשמאל (58% ו־55%) - זאת אולי משום שעל ההסכמים מצד ישראל חתם ראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו. בתוך כך, פחות מחמישית (18%) סבורים כי נאומו של ראש הממשלה בנט באו"ם היה טוב או מצוין.

מדד הקול הישראלי נערך אחת לחודש במטרה לעמוד על עמדות הציבור בנושאים החברתיים־פוליטיים הנמאים על סדר היום. המדד נערך על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי, ומבוסס על מדגם ארצי מייצג (756 מרואיינים) של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם היא 3.59%.