"יש צעדים נוספים חוץ מהעלאת מיסים": שר האוצר אביגדור ליברמן התארח בפאנל בוועידת הג'רוזלם פוסט בירושלים הבוקר (שלישי), והדגיש את כוונת הממשלה להעביר את התקציב בשבועות הקרובים. בנוסף, תקף שר האוצר את ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו, והשווה בין מצב הקואליציה בממשלת בנט-לפיד, לבין הקואליציה בראשותו.

תחילה התייחס להעברת הקתציב: "אין ספק שהתקציב יעבור. לא רק נעביר את התקציב, אנחנו נעביר את התקציב הכי חברתי ומהפכני מאז שאני זוכר", אמר ליברמן. "לקחנו צעדים לא פופולריים לפעמים. אם אנחנו רוצים להבטיח לטווח ארוך, אנחנו צריכים ללכת בדרך שאנחנו מאמינים בה".

"תמיד דיברתי על נושאים שקשורים אליי. כשר האוצר אני מתמקד אך ורק בכלכלה", המשיך, "וכדאי מאוד להבין כרגע שהאתגר הגדול שלנו הוא התקציב. בפעם האחרונה הצבענו על התקציב במרץ 2018. מאז לא התקיים שום דיון אמיתי, לא על התקציב ולא על הרפורמות, לא על הפריון ולא על תעסוקה. כרגע העברת התקציב זה האתגר החשוב ביותר שאנחנו מתמודדים איתו, ונעמוד בו".

"לא נעלה מיסים"

על האפשרות של העלאת מסים בשנים הקרובות, אמר: "אין לנו בעיה עם גירעון ומימון תשתיות. אנחנו מנסים באמצעות כל מיני צעדים פיסקליים לשנות את התנהלות הציבור. כרגע, שוק הנדל"ן רותח וצריך לקרר אותו. אם ננקוט צעדים, זה לא כדי לגבות מיסים, אלא כדי לקרר. אותו דבר לגבי המיסים שהחלטנו להטיל על שימוש בפלסטיק. שימוש בפלסטיק, בכלים חד פעמיים, הוא פי ארבע גבוה יותר מאשר באיחוד האירופי".

"צריך להבין שאנחנו חלק מהעולם הגלובלי, והריבית נקבעת בעיקר על ידי הבנק הפדרלי. כשהאמריקאים יעלו את הריבית, כולנו נצטרך להעלות את הריבית. מה שקצת מטריד זה הפער בין האינפלציה לאותה (ריבית) פריים אפס בארה"ב, צריך לעקוב. אמנם שמענו שב-2022 אין כוונה להעלות את הריבית, אבל עדיין אנחנו צריכים להיות זהירים ולקחת בחשבון שהכל יכול לקרות. אין ספק שתפקידו של בנק ישראל והמפקח על הבנקים הוא מאוד קריטי".

אביגדור ליברמן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)
אביגדור ליברמן בכנס ג'רוזלם פוסט (צילום: אבשלום ששוני)

"היינו רגילים שנתניהו מתערב אצל כולם"

על התנהלות הממשלה אמר שר האוצר: "הממשלה מתפקדת, זה מה שחשוב. אין מאבקים בלתי פוסקים, אין עימותים פנימיים כמו שאנחנו היינו רגילים מתקופת נתניהו. פוליטיקה וקואליציות זה לא מועדון חברים קרובים, יש אינטרסים, אבל אין מאבקים. יש חיכוכים, אבל זו ממשלה מתפקדת ואף אחד לא מפריע לשני. שר הביטחון עוסק בביטחון, שר החוץ עוסק במדיניות החוץ ושר האוצר בנושאים הכלכליים. אין פה מאבקים, כמו בפעם הקודמת שבה היינו רגילים שראש הממשלה מתערב אצל כולם, ומנסה להזיז את כולם ולהכתיב את המדיניות לכולם. פה זה להפך - נותנים גיבוי לכל שר בתחומו, עם כל העקיצות".

"באופן כללי, ישראל ביתנו הבהירה גם לפני הבחירות שאנחנו רוצים ממשלה שתדאג לאלו שמשרתים בצה"ל, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מיסים. זו הייתה הקבוצה הכי מקופחת לאורך כל השנים של ממשלות נתניהו", אמר, והוסיף: "אצלו העדיפות הייתה למצביעי יהדות התורה וש"ס".

"אחרי התקציב נקיים הערכות"

על האפשרות שיתמודד על ראשות הממשלה: "אנחנו נקיים את הממשלה הזו ארבע וחצי שנים, ועדיין לא עברו ארבעה חודשים. צריך להתמקד בכל מה שאתה עושה, ולהוכיח שהממשלה הזו אכן מתפקדת ועושה דברים טובים למען האזרחים. לכן, אני מניח שאחרי התקציב נוכל באמת לקחת פסק זמן וקצת להסתכל מסביב, ולעשות הערכות. כרגע זה נראה טוב".