יום עדה לאבלייס אשר חל היום (שלישי), נקרא כך על שם המתכנתת הראשונה, שחיה אי שם במאה ה-19. מדובר ביום אשר נועד לציין את הצלחתן של נשים בתחומי המדע והטכנולוגיה. 

על אף המחסור המדובר בעובדים – ובפרט בנשים – בתחום ההיי-טק, גם בישראל מציינים יום זה. מרגריטה ריפקין, סמנכ״ל Delivery בג'ון ברייס, זרוע ההדרכה של מטריקס, מציינת כי "בחודשים האחרונים אנחנו רואים עליה הולכת וגוברת בקרב נשים שמבינות שיש להן מקום בתעשייה ובוחרות לעבור אצלנו קורסי הדרכה והכשרה לתחומי פיתוח, תכנות ומקצועות ליבה אחרים בעולמות ההיי-טק. המגמה הזו חשובה והכרחית ואנחנו פועלים בכל החזיתות האפשריות על מנת להעצים אותה, הן במסגרת חברת האם מטריקס, בה אחוז העסקת הנשים הינו מעל 50% מהעובדים, והן במסגרת העלאת המודעות ויצירת העניין בקרב יותר ויותר נשים להיחשף למקצועות הטכנולוגיים ולקבל את ההכשרה המתאימה עבורן". 

ריפקין מוסיפה כי "שוק ההיי-טק באופן כללי סובל ממחסור כרוני של כ-15,000 עובדים והנשים הן כוח עבודה איכותי ומקצועי שיכול וצריך לסייע לשוק לעמוד בדרישות התעסוקה שהוא מייצר. החברות שמקבלות את בוגרות ההכשרה שלנו מעידות כי לצד התרומה הנדרשת לשוויון המגדרי בתעשייה, באמצעות הרחבת מעגל הנשים בחברה שלהן הן מרוויחות גם מוחות מבריקים ורעיונות יצירתיים וחדשניים שמכניסים רוח רעננה שלא הייתה קיימת קודם לכן".

שוחחנו עם מספר מתכנתות אשר עובדות בחברות ההיי-טק המובילות בישראל במגוון תחומים כדי לקבל מהן תובנות בנוגע לנשים בתחום התכנות כיום. 

אירית גויכמן (צילום: יחצ)
אירית גויכמן (צילום: יחצ)

מקצוע התכנות לא תלוי מגדר

אירית גויכמן, מנהלת פיתוח תוכנה ברד האט, הספקית המובילה בעולם של פתרונות קוד פתוח, עובדת בחברה כחמש וחצי שנים ומביאה עמה ניסיון רב במגוון תפקידי תכנות בתעשייה. לאחר שעבדה מספר שנים כמתכנתת ברד האט, התקדמה לתחום הניהול בחברה. לגויכמן תואר ראשון בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה עם התמחות במחשבים מהטכניון. "תמיד הייתה לי זיקה למדעים וידעתי ואעסוק במקצוע טכנולוגי. בתואר גיליתי את האהבה לתוכנה והחלטתי להתמקד בתחום", היא מספרת.

במסגרת עבודתה ברד האט, גויכמן אחראית על ניהול צוות פיתוח המספק פתרון SaaS (תוכנה כשירות) לניהול קלאסטרים של OpenShift בענן. הצוות מורכב מ-9 מתכנתות ומתכנתים והתפקיד כולל הובלה של העובדים, אחריות על ארכיטקטורת התוכנה של הצוות ותכנון פתרונות תוכנה. "אנחנו עובדים עם אנשים מכל העולם ויש לנו שיתופי פעולה חוצי יבשות ואזורי זמן. אנחנו עוסקים בחדשנות בעולם הענן והתוכנה-כשירות ומספקים פתרונות ללקוחות הגדולים במשק". 

גויכמן מאמינה כי כדי ליצור את הדור הבא של המתכנתות, "צריך לדאוג לחשוף בנות כבר מגיל צעיר לעולמות המדעים והטכנולוגיה ולדאוג לשלב אותן בשיעורים טכניים. החינוך מגיע גם מהבית ובעצם, מדובר בשני היבטים שמשלימים זה את זה – חינוך מבית לצד פעילויות במסגרות החינוכיות להשתלבות בעולם הטכנולוגי".   

"ישנה סטיגמה לפיה תכנות הוא מקצוע גברי, אבל זה לא באמת תלוי מגדר וכל אחת ואחד יכולים להתחבר לתחום", מסכמת גויכמן. "בסופו של דבר, ההתאמה לא נמדדת לפי זיקה מגדרית, אלא לפי זיקה טכנולוגית והתשוקה לפתרון בעיות, חשיבה ביקורתית ועבודת צוות".

ספיר אלימלך (צילום: עיריית אילת)
ספיר אלימלך (צילום: עיריית אילת)

עיסוק במגוון אספקטים של תכנות 

ספיר אלימלך אשר עובדת כמפתחת Full Stack בפיליפס ישראל, מובילה עולמית בטכנולוגיות בריאות ומכשור רפואי, הגיעה לתחום התכנות מכיוון לא צפוי. "תוך כדי התואר בארכיטקטורה בטכניון הבנתי שאני בעצם ריאלית. עברתי את הכביש לפקולטה למדעי המחשב ומצאתי שם אתגר יצירתי לא פחות, אז נשארתי".

התפקיד בפיליפס כולל בתוכו מגוון אספקטים של תכנות, כאשר אלימלך עוסקת בפיתוח צד שרת, צד לקוח, מסדי נתונים, תוכן ובדיקות וכפי שהיא מעידה, "גם לוקחת חלק בוועדת כיף שמארגנת happy-hour ופעילויות לצוות".

אלימלך סבורה כי כדי לרתום נשים נוספות לתחום התכנות, "צריך להתחיל מגיל צעיר ולתקן את הנטייה לתפוס את התחום כגברי. כבר היום יש תוכניות רבות שמטרתן לעודד נערות ללמוד תכנות, גם בלימודים פורמליים וגם לא, וכבר רואים את השינוי. אבל חייבים גם שינוי חינוכי, לעודד בנות לנסות ולהעז כי יש מכשולים וכישלונות לאורך הדרך והם חלק חשוב מהתהליך".

עולם ההיי-טק מלא בקסם

ליאור קליפר, מפתחת C++ בחברת ואסט דאטה, המספקת פתרונות אחסון המסייעים להתגבר על מגבלות שליוו אותנו בעשורים האחרונים, מספרת כי בתקופת לימודיה בתיכון לא גילתה עניין מיוחד בתחום המחשבים, אך לקראת לימודיה באוניברסיטה לקחה קורס שבמסגרתו גילתה את האתגר ואת האהבה שלה לתחום. 

"ענף ההיי-טק נראה לעיתים אפור מבחוץ, אבל למעשה הוא מלא בקסם. אני מאוד נהנית ממה שאני עושה ומהאנשים האיכותיים שנמצאים איתי בצוות בואסט דאטה", מעידה קליפר.

ליאור קליפר (צילום: עודד סונין)
ליאור קליפר (צילום: עודד סונין)

"אנחנו אחראים על כך שהמידע שהלקוחות כותבים וצוברים על המוצרים והשירותים שלהם – יהיה שם כשהם יצטרכו לעשות בו שימוש. אני הייתי שותפה בתכנון וביישום של כל שכבות ניהול המידע שאנחנו מספקים, וכיום אני מתמודדת עם אתגרים טכנולוגיים ולוקחת חלק משמעותי בקבוצת האלגוריתמים שעומדת במרכז המוצר ומפתחת אלגוריתמים. בנוסף, אני לוקחת חלק בשיפור תהליכים ובמציאת פתרונות לתקלות לפני שהמוצר של הלקוחות שלנו יוצא לשימוש רחב", היא מסבירה. 

קליפר מוסיפה כי " קיימת היום תפיסה מוטעית שבעולם הזה אין מקום לנשים שרוצות לשלב משפחה וקריירה. ישנן חברות המארחות תלמידות חטיבה לפני שהן בוחרות מגמות כדי להציג בפניהן את עולם ההיי-טק ומנסות למשוך ולסקרן אותן ובתוך כך גם מסייעות לשבור את ההנחה הזו. אני חושבת שכדאי להעמיק ולהרחיב את המפגשים עם הנערות כדי שיוכלו לחוות את הצדדים שלא רואים מבחוץ. אולי אף למסד את המפגשים הללו בקורסים יזומים כדוגמת תוכנית מצטיינים ומחוננים. נשים חושבות שבתחום הזה יש רק גאונים ומוותרות מראש בלי להתנסות – ואת זה צריך לשנות".