עליתי לישראל מצרפת בגיל 34, לאחר שניהלתי במשך עשור משרד עורכי דין בפריז שהעסיק עשרות עובדים. לפני הגעתי לישראל הייתי רגיל לעבוד בקצב מסוים, בסביבת עבודה שונה, תרבות ארגונית אחרת כמו גם התנהלות אחרת בין הקולגות. כשהגעתי לישראל, נוכחתי שלא כך הדבר. לקח לי המון זמן להפנים את הווליום הגבוה של הדיבור הישראלי והישירות. זה כל-כך שונה מהשקט בצרפת.

עולה חדש תוהה לעצמו: איך זה מרגיש להיות "החדש"? בין אם מדובר על מקום עבודה, מוסד אקדמי, זוגיות, השתלבות בקבוצת ספורט, בטח ובטח לעזוב מדינה בה נטעת שורשים, אשר צמחו במשך השנים ולעקור אותם אל מדינה שאתה מכיר מסיפורים, או ארץ זרה לך שמנהגיה זרים. לקחת את ההחלטה להתחיל מסע מאפס, זו החלטה אמיצה, מלאת תעוזה, שחשוב להיערך אליה מראש, והנה כמה טיפים בהיבט יזמי או תעסוקתי לעולים ולעולים החדשים, שיוכלו לסייע לכם לצלוח את הדרך:

היו ממוקדים ועשו הכנה מוקדמת מיטבית: המאמצים שתצטרכו להשקיע יהיו כפולים ממרבית היזמים כיוון שהגעתם ל"מגרש משחקים" חדש. ככל שתחקרו את השוק והתחום אליו הגעתם בצורה מעמיקה יותר, כך הצעדים יובילו אתכם בצורה המיטבית אל המקום אליו אתם מכוונים.

תנסו, מקסימום תצליחו: מרבית הסיכויים שהמדינה ממנה הגעתם שונה מהתרבות הארגונית בישראל. היעדר ההיררכיה בישראל מאפשר להגיע כמעט לכל בעל תפקיד, בשונה ממרבית המדינות שבהן יש צורך להגיע לאנשי מפתח.

דיוק, תעוזה והיצמדות לשורשים: הבסיס שלכם כבר קיים. אמנם אין צורך להישען על ההיסטוריה שלכם בתחום עיסוקכם, אבל כיזמים, דעו להשתמש בתשתית זו כדלק שמניע אתכם בדרכים. חשוב לזכור זאת תוך הצבת יעדים לטווח הארוך (כמה שאפשר) והבנה ש"החוצפה הישראלית" שתכירו בדרך היא חלק מהתרבות והקהילתיות כאן במובן החיובי, אז חשוב שתיקחו חלק בדרך זו אט אט.

מצפן עסקי: תכננו והיצמדו אל תכנית עסקית שבניתם מראש, אך גם אל תחששו לעשות בה שינויים בהתאם להכרת והבנת השוק אליו אתם מכוונים ותוך כדי תנועה. רק תוך כדי אדפטציה, תוכלו להסתגל ולקרב עצמכם להצלחה בשוק המקומי הרלוונטי אליכם. 

עזרה מקצועית היא חלק מהדרך: התייעצו עם גורמי מקצוע מקומיים, שיוכלו לסייע לכם עוד לפני שרכשתם את כל הידע על הנורמות של הקהל הישראלי – קהל היעד אליו אתם מכוונים. אין בושה בבקשת הכוונה – אתם מגיעים ממנטליות אחרת, מנורמות חברתיות שונות מישראל וללא קשר לכך, תמיד טוב להתייעץ עם מומחים בתחומם שיוכלו להעניק לכם הכוונה ולהביא אתכם לנקודת הזנק טובה יותר כיזמים או בהשתלבות בעבודה או סביבה חדשה. 

האם ישנו מתכון מדויק להצלחה כעולה חדש? מהי הדרך הנכונה לצעוד בה? כמה זמן ייקח עד שתחושת השייכות תהווה חלק בלתי נפרד משגרת יומכם? כל אלה שאלות אשר לא ניתן לענות עליהן באופן מוחלט מכיוון שלכל אדם יש את סגנונו האישי וכל אדם יתחבר למעגלים ואנשים שונים. אך האמונה העצמית, תוך מבט לאחור, אל רגע ההחלטה של מעבר למדינה חדשה, עשויה להחדיר בכם תעצומות נפש והבנה שבסופו של דבר הגשמתם חלום כבר בהגעה והדרך היא חלק בלתי נפרד בצעדים הנמרצים אל היעד. 

הכותב הוא מנכ"ל ומייסד שותף רשת מתחמי העבודה המשותפים Urban Place