1. אופירה יודעת וצדי מתבלבל

טלוויזיה

העונה השנייה של 'הזמר במסכה' עולה מחר לשידור

אחרי שכבשה את טבלאות הרייטינג בעולם, 'הזמר במסכה' נחתה בישראל והפכה גם כאן לתוכנית הטלוויזיה הנצפית ביותר של השנים האחרונות. עידו רוזנבלום ימשיך להנחות את התוכנית גם בעונה השנייה והשופטים שכבר זכו לדמויות ב'ארץ נהדרת' - צדי צרפתי, אופירה אסייג, שחר חסון וסטטיק ובן אל שבים אף הם. המשתתפים, 18 מהסלבריטאים הכי מוכרים בארץ יעלו לשיר כשהם מוסווים בתחפושות ענק מושקעות, ויתחרו ביניהם על הביצוע הכי טוב. כולם יעשו הכל כדי לא להיחשף והשאלה היא האם אופירה תצליח לזהות מי נמצא מאחורי התחפושת, או שאולי דווקא הצופים יגלו קודם. 

החל ממחר, קשת 12

הזמר במסכה, קשת 12 (צילום: ערן לוי)
הזמר במסכה, קשת 12 (צילום: ערן לוי)

2. פיוטים לחיים

מוזיקה

בית הקונפדרציה מעלה מופעי מחווה לחיים לוק

בית הקונפדרציה גאה להציג את 'שירת חיים', שני מופעי מחווה לכבוד הפייטן הרב חיים לוק, עם הגיעו לגיל גבורות. במופעים אלו יציג לוק מבחר מתחנות חייו ויצירתו המרגשת, יחד עם אורחים מיוחדים. "מופעי המחווה לפועלו של הפייטן הרב חיים לוק מתקיימים במסגרת מרכז חיים גורי לתרבות, המרכז החדש שהוקם לאחרונה בבית הקונפדרציה בשיתוף עם עיריית ירושלים," אומר אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה. המופע הראשון יתקיים ב-19.10 במועדון זאפה בירושלים. הרב לוק ילווה בהרכב נגנים מיוחד בהובלת המוזיקאי אלעד לוי ויציג יצירות מהמסורת האנדלוסית. במופע יתארח עמיר בניון. המופע השני יתקיים ב 15.12 ובו יתארח ברי סחרוף. גם מופע זה יציג יצירות מהמסורת האנדלוסית, המזוהה עם לוק.

שלישי, 19.10.21, פתיחת דלתות 20:00, תחילת מופע 22:00, זאפה ירושלים

אלעד לוי (צילום: גיתי סילבר)
אלעד לוי (צילום: גיתי סילבר)

3. מגפיים ומגיפה

תערוכה

העונה הישראלית לעיצוב מציגה תערוכה חדשה שכולה עוסקת במגפיים

תערוכת הסתיו של העונה הישראלית לעיצוב בחולון 'מעל ומעבר – ON and BEYOND' מציבה את המגפיים כאובייקט מעבר. זו תערוכה שלישית בטרילוגיית הנעליים אותה יזם רפי וזאנה עוזר מנכ"ל עיריית חולון לתרבות ואמנות אחרי 'סניקרס – נעליים שהפכו לתרבות' ו'סינדרום סינדרלה – סטילטו'. המגפיים, אובייקט אופנתי נחשק, הם לדברי אוצרות התערוכה ימית נוימן ופזית קידר, אמצעי דרכו הן עוקבות אחרי תהליכים חומריים, קונספטואליים ווירטואליים בשדה העיצוב והתרבות. "התערוכה היא חלון הראווה של הנקודה הזו בזמן. בשנה האחרונה בצל הקורונה יצאנו למסע בעקבות המגפיים". לדבריהן "המגפיים הן אובייקט לא תמים. לכאורה מדובר בחומר, אך בפועל הן סמל, סימן ומחווה."

פתיחה 19.10 גלריית החווה, כתובת: רח' הנחושת 1 פינת רח' המלאכה, א.ת חולון

מגפיים - מור געש (צילום: רן יחזקאל)
מגפיים - מור געש (צילום: רן יחזקאל)

4. שירת הציפורים

קלאסי

מקהלת ברתיני פותחת עונה עם 'קנטטה לציפורים'

מקהלת ברתיני, בניצוחו של המנהל האמנותי רונן בורשבסקי, פותחת עונה חדשה בקונצרט מיוחד בליווי הרצאתו של פרופ' דרור בורשטיין, מהסופרים החשובים והמוערכים בישראל – 'קנטטה לציפורים'. בורשטיין יצא עם הקהל למסע אל הציפורים של הספרות העברית, מהתנ"ך ועד לשירה בת־זמננו וילווה את  היצירות המושמעות בשישה קטעי הרצאות בהן גם יציג יצירות אמנות יפניות וציורים מהרנסנס ומהאימפרסיוניזם הצרפתי. בתוכנית הקונצרט מגוון עשיר של יצירות ועיבודים למקהלה בנושא ציפורים בהם: 'שירת הציפורים' של ז'נקן, 'הזמיר' של מנדלסון, 'העץ הוא גבוה' של חנוך לוין , 'שיר היונה' של מתי כספי ומירית שם אור, 'שחרור' של הביטלס, 'תרנגול בן גבר' של יוחנן זראי/נעמי שמר 'מקהלה עליזה' של לאה נאור ונורית הירש, ועוד. 

24.10, 20:00, אולם רקנטי, מוזיאון תל אביב // 28.10 20:00 בית מזיא, ירושלים  // 30.10 11:00 אלמא זכרון יעקב

מקהלת גארי ברתיני (צילום: רז רוגובסקי)
מקהלת גארי ברתיני (צילום: רז רוגובסקי)

5. כחומר בידיו

אמנות

מוזיאון גוטמן מציג תערוכת פסלי חרס של האמן

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות  מציג תערוכה חדשה תחת השם: 'רוחות כדים: פסלי החומר של נחום גוטמן', שתוצג החל מהשבוע הבא (28.10). בשנת 1968 גוטמן עבר ניתוח בעיניו ולא יכול היה לצייר. הוא החל ליצור פסלונים בחומר, ולזמן מה הפך הפיסול לאפיק היצירה המרכזי שלו, גם לאחר שראייתו שבה. בתערוכה במוזיאון נחום גוטמן לאמנות יוצגו למעלה מ-50 פסלים מאוסף המוזיאון שלא הוצגו עשרות שנים. התערוכה תלווה בעבודת סאונד שנכתבה במיוחד עבורה על ידי המוזיקאי עידו בן לוי. הפסלים הוצגו לראשונה בשנת 1973 במוזיאון ארץ ישראל. כעת הם מוצגים במוזיאון נחום גוטמן לאמנות ומצטרפים לתערוכת הקבע במוזיאון המציגה מציוריו. 
מוזיאון נחום גוטמן לאמנות, שמעון רוקח 21 נווה צדק ת"א  טלפון:  03-5161970

הדו פרצופי, חרס, 1969-1973, אוסף מוזיאון גוטמן לאמנות (צילום: שיר ניומן)
הדו פרצופי, חרס, 1969-1973, אוסף מוזיאון גוטמן לאמנות (צילום: שיר ניומן)

6. תרבות ערבית

תיאטרון

פסטיבל מסרחיד ייפתח בעכו העתיקה בשבוע הבא

המרכז לתיאטרון עכו ממשיך את מסורת שיתופי פעולה בין יוצרים יהודים לערבים בפסטיבל 'מסרחיד' לתרבות ערבית (17-20.10). בין השאר יתקיימו בפסטיבל הצגות תחרות בנושאים אוניברסליים וחברתיים, הצגה אורחת ואחריה סימפוזיון, תערוכה, מופעי חוצות לילדים ובמה פתוחה לשירה. במופע הפתיחה תופיע ג'יאנא ג'נטוס, זמרת עולה בעולם הערבי, שתשיר שירים קלאסיים ומודרניים בערבית, אנגלית וצרפתית. רוב הצגות התחרות הינן יצירות מקור שנכתבו בעת האחרונה  רובן ככולן על ידי יוצרים פלסטינים ישראלים. בין ההצגות – 'להיות... אישה' מאת ומשחק: לינא פאעור; 'מוקש אדמתי' מאת אלי כמאל; 'חדר הסודות' משחק ויצירה אמאני מוסא; 'תלמיד לפי דרישה' מחזה ומשחק ראאד שאמס; 'שב מהמוות' מאת טארק אל-סייד ועוד. 

המרכז לתיאטרון עכו, גני הפסטיבל, עכו העתיקה, www.acco-tc.com

מתוך ''נור'' (צילום: נאזם שריידי)
מתוך ''נור'' (צילום: נאזם שריידי)

7. ויואלדי בפרשנות אישית

ילדים

התזמורת הקאמרית ורוני פורת חוזרים עם  'ארבע העונות וכבשה אחת'

התזמורת הקאמרית הישראלית מגישה קונצרט-תיאטרלי לכל המשפחה על-פי 'ארבע העונות', יצירתו הפופולארית של ויוואלדי. כתיבה, ניצוח והנחיה רוני פורת, עם השחקן עמנואל חָנוּןוהכנרת אלינא גורביץ'. הכבשה הקטנה שנולדה לצלילי האביב וזכתה לשם 'דו-רה-מה' עוזבת את הכרך הגדול ואת עדרה המוכר ויוצאת למסע הרפתקאות מרתק לאורך האביב המלבלב, הקיץ המעיק, הסתיו ההומה והחורף המצמרר, ארבע העונות שצייר בצלילים "הכומר הג'ינג'י" אנטוניו ויואלדי.

23.10 10:30 ו-12:00 אולם רקאנטי, מוזיאון תל אביב לאמנות

מתוך ''ארבע עונות וכבשה אחת'' (צילום: מיכאל דימנשטיין)
מתוך ''ארבע עונות וכבשה אחת'' (צילום: מיכאל דימנשטיין)

8. נפש אמן

התרמה

ארם גרשוני יצייר מול קהל באירוע התרמה של המרכז לבריאות הנפש אברבנאל

אגודת "ידידי נפש אברבנאל" תערוך אירוע התרמה שבמרכזו דו שיח אמנותי פילוסופי מרתק. הצייר המוערך ארם גרשוני מיסד בית הספר 'התחנה', יאפשר הצצה ייחודית לתהליך העבודה כאשר יצייר בלייב מול הקהל, לאחר מכן יוצע הציור למכירה והכסף ייתרם לרווחת מטופלי אברבנאל. בנוסף יתקיים דו שיח מרתק בין גרשוני ובין ד"ר דיוויד גרייבס פילוסוף, אמן ויוצר ומרצה בכיר. כל ההכנסות מהאירוע הן תרומה עבור רווחת מטופלי בית החולים. האירוע יתקיים במוזיאון בת ים שיהיה פתוח בלעדית עבור המשתתפים בערב ההתרמה ויכלול גם סיור במוזיאון.

20.10, 19:00 מוזיאון בת ים

ארם גרשוני - דיוקן עצמי (צילום: סטודיו שוקי קוק)
ארם גרשוני - דיוקן עצמי (צילום: סטודיו שוקי קוק)

9. צעירים, בועטים ומצליחים

אמנות

התערוכה 'מתח גבוה 2' נפתחה בתל אביב

חלל האמנות נסימה-לנדאו מציג את התערוכה הקבוצתית השנתית 'מתח גבוה 2'. בתערוכה נכללות השנה 24 עבודות של 14 אמנים מבטיחים מסצנת האמנות הבינלאומית העכשווית. לרובם זוהי חשיפה ראשונה בישראל. התערוכה מוצגת בהמשך לתערוכה 'מתח גבוה', שהשיקה לפני כשנה את חלל האמנות 'נסימה-לנדאו' ברחוב אחד העם במרכז תל אביב. אוצרי התערוכה, מייסדי המקום סטיב נסימה וסוזן לנדאו, הכריזו על תערוכה שנתית בשם זה, בה יוצג מבחר של עבודות שיצרו אמניות ואמנים מוכשרים, מעניינים וצעירים בשדה הבינלאומי. 

נסימה לנדאו - אחד העם 55,  תל אביב. נעילה 12.11. שעות פתיחה: שני, שלישי, רביעי, חמישי 10:30-18:00 // שישי 10:30-14:30 לתיאום ביקורים פרטיים: [email protected]

בלונים, 2021 (צילום: קלי בימן)
בלונים, 2021 (צילום: קלי בימן)

10. צלילים לעת ערב

מוזיקה

שילובים מרגשים ומופעים משובחים בפסטיבל הג'ז אשדוד

פסטיבל Sea Jazz Ashdod ייפתח השבוע ב'מצודה' באשדוד. בפסטיבל ישתתפו נגני ג'אז שיקיימו מפגשים מוזיקליים מרתקים. יפתחו את הפסטיבל 'New Land Project', ג'אז סביב העולם עם חומר מקורי המשלב פאנק, ג'אז ולטין. בערב השני של הפסטיבל יהיו שני מופעים - תמיר גרינברג, זוכה הכוכב הבא,  וליאוניד פטשקה עם תזמורת האופרה הקאמרית. הבסיסט אבישי כהן יגיע לערב השלישי של הפסטיבל, ואליו יצטרף באותו הערב גם נגן ג'אז אשדודי בוגר 'דה וויס' סי.ג'יי. גלס. בערב האחרון יעלו פטשקה והחברים לקונצרט ג'אז מפתיע, בהשתתפות גיל שוחט, תום פלג, דיקסי בנד, חיפה ביג בנד ואלכס אקופוב.  מנהל אמנותי יוסי עטר. 

18-21.10, לכרטיסים ותוכנית מלאה 6452* שלוחה 2 | www.ironit.org.il

אבישי כהן, יח''צ (צילום: Andreas Terlaak)
אבישי כהן, יח''צ (צילום: Andreas Terlaak)