קולנוע: הפסטיבל הבינלאומי 'סרטים בערבה' (https://www.aravaff.co.il/en), פרסם באחרונה את התוכנית המלאה. הפסטיבל חוגג עשור ויתקיים בין 3-13.11, עם אירועים פתוחים לקהל, בניגוד לשנה שעברה בה התקיים באופן חלקי בדרייב-אין. אבל זה לא הכל. יוצרי קולנוע מהעולם יגיעו השנה יחד עם הסרטים החדשים שלהם. נוכחותם של כמה מיוצרי הקולנוע העכשוויים הבולטים, תוסיף חגיגיות רבה לפסטיבל, שמתקיים תחת כיפת השמיים, בלב שמורת הטבע עשוש, בצמוד ליישוב צוקים.

בין האורחים החשובים מאוד שיגיעו לפסטיבל - מישל פרנקו, הבימאי והמפיק המקסיקני שיצר את 'שקיעת החמה' (Sundown). בסרט, שהקרנת הבכורה שלו התקיימה בפסטיבל ונציה, מככבים טים רות ושרלוט גינזבורג, על תיירם שנופשים במקסיקו במקום בו דבר אינו מה שהוא נראה. סרט נוסף שהפיק 'התיבה', (La Caja), יוקרן אף הוא.

'תא מספר 6', של הבמאי הפיני יוהו קואוסמאנן, כבש את פסטיבל קאן בקיץ האחרון וזכה לפרס הגדול של צוות השופטים. קואוסמאנן יגיע גם הוא כאורח הפסטיבל. עוד אורח שיגיע להציג את סרטו החדש הוא הבמאי הצרפתי לורן קאנטה, שגיבור סרטו החדש 'ארתור ראמבו'  ,(Arthur Rambo)  שהוקרן לאחרונה בפסטיבל טורונטו, הוא סופר צעיר ועטור תהילה ממוצא צפון אפריקאי, שעברו מתנכל לו. התוכנית תכלול גם את סרטו המפורסם ביותר 'בין הקירות', זוכה פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן. 

הבימאי האיסלנדי, ואלדימר יוהנסון, יגיע להקרנת סרטו 'טלה' ('Lamb'), סרט שהוא ספק אגדה ספק משל, שנחשף גם הוא לראשונה בפסטיבל קאן השנה, שם זכה בפרס על מקוריותו, ומאז הפך ללהיט פסטיבלים בכל רחבי העולם. הסרט מספר על בני זוג שחיים בבדידות וכמהים לילד, עד שהם מוצאים יצור קסום על אדמתם. בנוסף, יוקרן סרטו החדש של ז'אק אודיאר 'פריז, הרובע ה-13', שהשתתף אף הוא במסגרת התחרות הרשמית בפסטיבל קאן 2021. הסרט מתבונן במשברי החיים האינטימיים של בני עשרים פלוס בבירה הצרפתית היום. 

דקלוג (צילום: יח''צ)
דקלוג (צילום: יח''צ)

הישר מפסטיבל טלורייד היוקרתי ופסטיבל ניו יורק, מגיע הסרט 'קדימה קדימה' (C’mon C’mon) של הבמאי מייק מילס בכיכובו של חואקין פיניקס. זהו סיפור על שדר רדיו שמתבקש לשמור על אחיינו הצעיר. השניים יוצאים למסע משותף שישנה את חייהם לנצח. נושא דומה מביא הסרט 'דברים אמיתיים' (True Things), של הבמאית הבריטית הארי ווטליף, בכיכובם של רות ווילסון וטום ברק. 

בסוף השבוע השני של הפסטיבל יגיע להתארח ראדו מונטיאן, במאי רומני שסרטו 'אינטרגאלדה' (Intregalde) שהוקרן בפסטיבל קאן האחרון, עוקב באירוניה אחרי המפגש בין שלישיית בני עיר, המתיימרים להיות עובדי סעד חומלים ומיטיבים, עם כפריים חסרי כל, ואחרי מה שמתרחש במפגש, שחושף מציאות מורכבת קצת יותר.

הפסטיבל חוגג את יום הולדתו העשירי עם 'דקאלוג' (Decalogu) - הסדרה שהביאה לפני כשלושה עשורים את פרשנותו הדרמטית הייחודית של הבמאי הפולני המנוח קז'ישטוף קישלובסקי לעשרת הדברות, מנקודת המבט של ימינו. עשרת פרקי הסדרה הזאת, הנחשבת על ידי רבים לפסגת היצירה הטלוויזיונית, ישולבו כחוט השני לאורך כל עשרת הימים של הפסטיבל. לכבוד המחווה יגיע לפסטיבל מחבר התסריט והוגה הסדרה, קז'ישטוף פיאסביץ' (אשר כתב עם קישלובסקי את התסריטים לסרטיו הגדולים 'חייה הכפולים של ורוניק' וסדרת 'שלושת הצבעים') ואת מנהלת החברה שהפיקה את הסדרה, אירנה שאלקובסקה.

הסרט הפותח של הפסטיבל, 'התחרות הרשמית', בבימויים של גאסטון דופארט ומריאנו כהן ובהשתתפותם של פנלופה קרוז ואנטוניו בנדרס, הוא סאטירה שנונה שהוצגה רק לאחרונה בפסטיבל הסרטים בוונציה. הסרט מציע מבט אירוני וחד על תעשיית הקולנוע, ועל הזוהר, היומרות וממדי האגו המוגזמים שמפעילים אותה. את מהדורת העשור תחתום הקרנה חגיגית במעמד היוצרים של זוכה פרס אופיר הטרי 'ויהי בוקר' של ערן קולירין, המבוסס על ספרו של סייד קשוע.

פסטיבל קולנוע דרום, שחוגג 20 שנה (https://www.sapir.ac.il/cinema/csf) יתקיים בסינמטק שדרות ויציג סרטים מהפריפריה של ישראל ומרחבי העולם, שמוקדשים לארצות מתפתחות ותרבויות שסיפורן טרם נשמע. הפסטיבל יתקיים בין 17-21.10. הפסטיבל ייפתח עם 'מחברות שחורות', סרטו הדוקומנטרי של שלומי אלקבץ, על אחותו ושותפתו ליצירה רונית אלקבץ. הסרט בוחן את הסיפור המשפחתי שלהם ועוסק בתהליכי היצירה. הסרט הוקרן בבכורה בקאן וזכה בפרס היהלום לסרט הדוקומנטרי הטוב בפסטיבל ירושלים לקולנוע. 

מתוך ''השחיין'' (צילום: עפר ינוב)
מתוך ''השחיין'' (צילום: עפר ינוב)

פסטיבל קולנוע דרום, מיסודו של בית הספר לאמנויות הקול והמסך במכללה האקדמית ספיר, ובשיתוף עיריית שדרות, מועצה אזורית שער הנגב וסלקום, יכלול שורה של אירועי קולנוע - מהקרנות סרטי בוגרים, סרטים בינלאומיים בהקרנות בכורה, ועד לאירועי תעשיה רחבים שנועדו לפתוח ולפרוץ גבולות.

הסרט הנועל של הפסטיבל יהיה 'השחיין' של אדם קלדרון, שצולם בנגב המערבי ומספר על עולם השחייה המקצועי, אהבה ואפליה כנגד ספורטאים מקהילת הלהט"ב. מחווה לסרטיו של ארי פולמן, שתתקיים בפסטיבל, תכלול את סרטו האחרון 'איפה אנה פרנק', כמו גם את 'וואלס עם באשיר', 'קלרה הקדושה' וסרט פחות מוכר שלו 'החומר שממנו עשויה האהבה', סרט אנימציה שמספר שמונה סיפורי אהבה ישראלים. 

תהיה גם תוכנית המוקדשת לסרטיו של כריס לנדרת', הבימאי זוכה האוסקר שיצר סרטי אנימציה נפלאים. לנדרת' יצר טכנולוגיה חדשנית לסרטי 3D ויערוך מפגש אינטרנטי על אנימציה. 

הסינמטק הירושלמי ומכון ון ליר יערכו החל מ-17.10 פסטיבל של קולנוע תורכי, שיימשך שעד 28.10. הפסטיבל יתקיים גם בסינמטק תל אביב החל מ 18.10, ויתמקד במיטב של הקולנוע התורכי העכשווי, כולל סרטים באורך מלא, דוקומנטריים והרצאות של חוקרי תורכיה. אירוע הפתיחה ילווה גם במופע המוזיקלי 'אוויר ארוך: הצלילים הקסומים של אנטוליה' עם גלעד וייס קופוז וגיטרה פרטלס, אופיר ויפליך גיטרה וקופוז, אריאל קסיס קנון ומקלדות. 

הסרט הפותח 'האלוף שלנו' בבימויו של אהמט קטיקסיז, ספר על רוכב סוסים מקצועי, שהרומן שלו עם הסוס שני בחשיבותו רק לאהבה שמתפתחת בינו לבין בגום, המטפלת של הסוס שהיא גם בתו של הבעלים. כמה וכמה סרטים עוסקים בסוגיות חברתיות כולל 'הדרך של חסן' בבימויו של סמיח קפלנאולו, על איכר שנלחם נגד חברה המבקשת להציב עמודי חשמל באמצע בוסתן הפרי שלו. 'העיניים של איסטנבול' בבימוים של בינור קראוולי ופאתיח קאימק, מתמקד ביצירתו של הצלם ארא גולר הארמני. באמצעות צילומים שצולמו במשך שבעה עשורים הסרט מצייר דיוקן של איסטנבול והאוכלוסייה המגוונת המתגוררת בעיר.

הפסטיבל ה-15 לקולנוע רוחני ספיריט, (https://www.spiritfestival.co.il/english), יתקיים בסינמטק תל אביב בי 21-31 בחודש זה. לתוכנית הפסטיבל נבחרו 19 סרטים, בהם סרטים תיעודיים, עלילתיים וקצרים העוסקים בגוף-נפש, תורות המחברות בין אדם לסביבה, חקר התודעה, רפואה אלטרנטיבית, וחיים ברי קיימא. תוכנית הפסטיבל כוללת כמו בכל שנה הרצאות מומחים המקדימות את הצפייה בסרטים, מפגשים עם יוצרי סרטים בינלאומיים חלקם יערכו באולמות הסינמטק וחלקם באופן וירטואלי.

סרט הפתיחה של הפסטיבל  'מודע - התגלויות של התודעה', עוקב אחר שישה חוקרים במסע חובק עולם בו הם מנסים לגלות את המשמעות האמיתית של התודעה. הסרט, בבימוים של פרוק סנדינג ואריק בלאק, מתחיל כסרט מדע, אבל ממשיך כמסע אל עבר התודעה, מדיטציה חושנית וקולנועית. 

מתוך ''הדרך של חסן'' (צילום: לב סרטים)
מתוך ''הדרך של חסן'' (צילום: לב סרטים)

בין הסרטים הבולטים בתוכנית 'המשימה: אושר - מציאת השמחה בזמנים קשים', סרטו של לואיס פיזיאוס הינו חקר עמוק ועליז של החברות הבלתי רגילה בין הארכיבישוף דזמונד טוטו והוד קדושתו הדלאי לאמה. מבוסס על רב המכר הבינלאומי, ספר האושר. הסרט הדוקומנטרי מזמין את הצופים לשיחה אינטימית בין שני גברים שהתנגדותם אל מול אי צדק השפיעה רבות על ההיסטוריה המודרנית. הסרט הוקרן לאחרונה בפסטיבל טרייבקה בארה"ב. 

הסרט הדוקומנטרי 'הזרעים של ואנדאנה שיווה' מגולל את סיפור חייה יוצא הדופן של אקטיביסטית האקלים הגנדית, דוקטור ואנדאנה שיווה, כיצד נלחמה בתאגידי ענק של עולם החקלאות התעשייתית, עלתה בדרגות תנועת המזון הבר-קיימא והיוותה השראה למאבק בינלאומי למען שינוי. 

עוד סרט מרתק 'אלמותיות מלאכותית' עוסקת בפריצות הדרך בתחום הבינה המלאכותית. עבור גורו העזרה העצמית, דיפאק צ'ופרה, זוהי הזדמנות לשחרר את התודעה מהכבלים הגופניים. עבור אחרים, זוהי תיבת פנדורה בעלת השלכות אתיות. הבמאית אן שין חוקרת את ההשלכות הכלליות והאישיות של עולם פוסט-ביולוגי באמצעות שיתוף פעולה עם מתכנתים ומהנדסי רובוטים.

הסרט 'היער האחרון' עוסק במלחמתו של האקטיביסט והשמאן, דאוי קופנאווה יאנומאמי, שבילה את 25 השנים האחרונות בהובלת קמפיין בינלאומי רב עוצמה למען זכויות הקרקע של היאנומאמי באמזונס. הבמאי לואיז בולונזי וקופנאווה יאנומאמי עוסקים בנושא זה יחדיו ככותבי הדוקומנטרי עוצר הנשימה הזה.