יש בארץ שורה של זמרות-ג'ז מחוננות, אבל עדנה גורן היא כאן ללא עוררין המלכה בתחום. לאחייניתה של הזמרת האגדית אסתר גמליאלית יש מניפה מוזיקלית רחבה, הכוללת בין השאר ביצוע יפהפה לשיר "לא פעם בקיץ" בפסטיבל הזמר והפזמון, אלבום-מופת משירי סשה ארגוב בדואט נפלא עם קובי רכט והשתתפות במחזמר "ילדי הכרך", אבל לקראת השתתפותה בפסטיבל הג'ז "ניו-אורלינס", הנפתח מחר במוזיאון תל-אביב, אנחנו יוצאים עם המלכה למסע בזמן במרחבי ממלכתה.

כשהיא נשאלת בפתח הדברים למה ג'ז, חוזרת גורן אל ילדותה בשנות ה-50, כאשר נהגה להאזין בשעות הלילה לשידורי "קול אמריקה", משם הדהדו לה צלילים רחוקים, שחרגו משירי ה"הו, הו", שנתנו אז את הטון. על השאלה היא משיבה בפשטות "לא יודעת" ומסכמת - "זה נכנס לי לדם ונדבקתי בחיידק". היא עד כדי כך הייתה "נגועה" בו, כשבשירותה הצבאי בתזמורת חיל האוויר, דרש ממנה המנצח הסמכותי אריך טייך, לחרוג מהסגנון האהוב עליה, היא התמרדה: "אז השתחררתי ונישאתי בפעם הראשונה (היו עוד...)".

גורן הוסיפה: "למעשה, לפני התזמורת הופעתי עם נגן הג'ז פיסי אושרוביץ", גורן עושה צעד לאחור. "בהופעות איתו בקושי שרתי ורעדתי כמו עלה נידף, אבל פיסי, שניגן בהמון כלים, עודד אותי וכך הגעתי מוכנה לתזמורת חיל האוויר, שם פגשתי את גאון הג'ז, הפסנתרן זיגי סרבניק, שלצערנו הלך מוקדם מדי. למדתי ממנו המון".

גורן, שכונתה לא אחת "אלה פיצ'גרלד הישראלית", זכתה לשמוע ב-1961 לראשונה בחי ומקרוב, את קולה המלאכי של מושא הערצתה, שאותה היא מכנה "הגדולה מכולן". "אלה הגיעה להופעות בארץ עם אוסקר פיטרסון", היא משחזרת. "לא אשכח איך קולנוע 'תל-אביב' הגדול היה חצי ריק, מה שגרם לבטל את ההופעות הבאות שלהם כאן.

"אלה לא רצתה לשמוע מאיתנו יותר. הפעם השנייה ששמעתי אותה בהופעה הייתה ב-1984 בלונדון, כשכבר לא לא הייתה בקו הבריאות. הנה כרטיס הכניסה להופעה שלה, שאותו אני שומרת באדיקות, כשעליו החתימה שלה, הגם שהיא לא הכי ראתה. היא חתמה לי, כשאחרי ההופעה ניגשתי אליה בדחילו וברחימו. כמובן, שהיא לא ידעה שאני זאת ששרה את שיריה בישראל, כפי שהיה במופע מחווה שהקדשתי לה בשנות ה-90' עם שלישיית דני גוטפריד", אמרה.

גורן הלהיבה את קהל באי המועדונים של שנות ה-60 וה-70, בהם "ברברים" המיתולוגי והנציחה את שירתה באלבומים. בראשון שבהם, בניהולו המוזיקלי של דוד קריבושי, היא שרה עם בני אמדורסקי את "ואלס ג'ז". עם אלברט פיאמנטה היא הקליטה סטנדרטים ובין השאר היא הופיעה עם להקת "הפלטינה" האגדית. ב-1977 היא כיכבה בתוכנית הרדיו "סולן ותזמורת", ששיריה הועברו לאלבומה "התחדשות" ובו גרסות ג'ז לשירי ארץ-ישראל.

גורן, שיום הולדתה ה-78 עמד בימים אלה בסימן של מעבר, לאחר שנים רבות, מגבעתיים לאשדוד, תופיע במוצ"ש בפסטיבל ניו-אורלינס, באולם רקאנטי עם תזמורתו של הנשפן אברהם פלדר במופע הצדעה לזמרות השחורות הגדולות אלה פיצ'גרלד, בילי הולידיי, שרה וואהן ודיאנה וושינגטון.

לסיום, אמרה גורן: "כידוע, אני אוהבת להופיע בסגנונות אחרים, אבל הג'ז תמיד אצלי בנשמה".