על רק הסכם המים בין ישראל וירדן והתחממות היחסים של הממלכה ההאשמית עם איראן, שוחח היום (רביעי), פרופ' עוזי רבי ממרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב עם אראל סג"ל וטל שלו ב-103FM והזהיר: הממלכה הירדנית לא מחויבת לשום עקרון אידיאולוגי, הדבר היחידי זה ההישרדות של הממלכה".

פרופ' רבי סבר, כי נושא המים טוב לישראל וגם לירדן והוא חלק מהעמקה של יחסי הגומלין בין המדינות. עם זאת אמר: "צריך לזכור כשאנחנו מדברים על הממלכה, ובמיוחד על המלך עבדאללה, שהימים האחרונים לא עושים לו טוב, עם הרבה גלי מחאה בקרב שבטים בדואים שבעבר היו ניזונים מכף ידה של המלוכה, ועכשיו מרגישים שהם נדחקים הצידה".

רבי הוסיף: "הכי חשוב אלה החולות הנודדים של הגיאו-פוליטיקה המזרח תיכונית. אני סבור שהמלך עבדאללה יצא מהפגישה עם הנשיא ביידן עם תחושה לא טובה. הוא יצא עם תחושה שאכן דברים משתנים במזרח התיכון".

"הם סירבו לקנות מתקן התפלת מים, אלא רק מי כנרת. בניגוד למחווה של רצון טוב של ממשלת השינוי, בממשלה הקודמת לא הועברו המים", הסביר רבי מדוע חשוב לישראל להחזיק את הממלכה: "לדעתי חשוב לנו להחזיק את הממלכה משום שכשאתה מסתכל על המהפכה הכוללת במזרח התיכון, צריך להבין אותה כבלם לרוחות מסוכנות שיכולות להגיע מעיראק או סוריה ולהתסיס את יהודה ושומרון".

בעניין היחסים המתוחים בין מלך ירדן לנשיא ביידן אמר: "לדעתי הוא מוטרד, ולא רק מהעובדה שנראה שנפל דבר, שוושינגטון שמה את המזרח התיכון בסדר עדיפויות נמוך. זה אומר שצריך להתחיל להקשיב לאחרים. צריך לקחת בחשבון את המערכת כולה. כמו שאני מכיר את המלך ואת ירדן, הם ימשיכו בסופו של דבר את הקשר עם ישראל", והוסיף כי לישראל מצפה עבודה מאוד קשה מבחינה דיפלומטית במזרח התיכון.

בהמשך, התייחס לכך שגם מדינות המפרץ נבהלו מהמדיניות האמריקאית החדשה במזרח התיכון והסביר: "מה שקרה פה זה סאגת אפגניסטן שמשחקת משחק חשוב ברקע, אנחנו רואים פה מעצמה שבאקט מאוד לא מחמיא יוצאת בצורה מאוד לא מקצועית, ומותירה מאחור הרבה זנבות פתוחים וסופגת מכה לא רק מעשית אלא גם תדמיתית. אלה מדינות שהבינו מזמן שמאיראן ומאסלאם רדיקלי לא יצא להם טוב. בין סעודיה ואיראן יש ראש בראש בתימן, ואיראן הצליחה לתקוע שם יתד. לכן, הם שואפים להסכמה על הקפאה של העימות עם איראן".

לסיום נשאל, האם הסעודים יתמכו בהסכם אמריקני, אם יצליחו לקבל התחייבות מהאיראנים שלא יפגעו בהם, והשיב: "סעודיה וארה"ב זו בעיה קשה. מוחמד בן סלמאן נתפס אצל האמריקאים כמצורע".

פרופ' רבי סיכם: "ישראל צריכה להעמיק את התלות של הצד השני בה. מאבקה של ישראל במזרח התיכון זה הרבה חוכמה ויצירתיות. להעמיק איפה שאפשר להפנות יד מושטת ויד ברזל למקומות שצריך להפנות אליהם".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm