זה יקרה לכולנו: יום אחד נתחיל לראות פחות טוב מכרגיל. רובנו לא נרוץ ישירות לרופא העיניים, אלא נחכה כדי לראות אם זה עובר. גם אם המצב יחמיר, יכול להיות שנחכה. העובדה שייתכן שאנו זקוקים למשקפיי ראייה או קריאה, לא תשמח אותנו במיוחד. אבל מה אם אנחנו לא זקוקים למשקפיים, אלא מדובר במשהו חמור יותר? 

"ישנן מחלות עיניים רבות שפוגעות בראייה באופן כרוני וכך פוגעות באיכות החיים ואף מהוות נטל כלכלי משמעותי", הסבירה ד"ר זויה רבקין-מיינר, מומחית ומנתחת גלאוקומה מהמרכז הרפואי "כרמל". "ניתן להדגים זאת בהסתכלות על מחלת הגלאוקומה, שהיא אחת הסיבות השכיחות לעיוורון בעולם".

"גלאוקומה היא מחלה כרונית של עצב הראייה, והסיבות להתפתחותה הן מגוונות. לחץ תוך-עיני גבוה מהווה גורם סיכון מתמשך להתפתחות ולהתקדמות המחלה בחלק גדול מהמקרים. עליה של לחץ תוך-עיני גורמת לפגיעה בעצב הראייה, שמתבטא בצמצום שדה הראייה עד לעיוורון", לדברי ד"ר רבקין-מיינר. "המחלה אינה כואבת, ואינה מורגשת עד לשלבים מאוחרים, ובדרך כלל כאשר חולה פונה לרופא עם תלונה, כבר נגרם נזק בלתי הפיך לעצב ולראייה. מסיבה זו, חשוב ביותר להיבדק באופן שגרתי אצל רופא עיניים כל שנה החל מגיל 40, ואם יש היסטוריה של גלאוקומה במשפחה אז גם מגיל מוקדם יותר".

ד''ר זויה רבקין-מיינר (צילום: יח''צ)
ד''ר זויה רבקין-מיינר (צילום: יח''צ)

"הטיפול בגלאוקומה נעשה מסובך יותר ככל שהמחלה מתקדמת יותר, ובהתאם גם העלויות גדלות", היא מוסיפה. "לרוב מתחילים מטיפול בטיפות להורדת לחץ, פעם או פעמיים ביום. עם התקדמות המחלה - הטיפול הולך ומסתעף, ויכול להגיע ל-5 סוגי תרופות או טיפות, המוגשים ב-4 בקבוקונים, 3-4 פעמים ביום, לכל עין, לכל החיים. מחיר הטיפות נע בין 18 עד 72 שקלים לבקבוקון. החברה מייצרת בקבוקון עם טיפות ל-28 ימי טיפול. אך לעיתים טיפות מתפספסות ולא נוחתות בעין בניסיון זילוף, ואז בקבוקון אחד בחודש לא יספיק וצריך לקנות עוד. מה גם שמי שלא מקפיד על טיפול מסתכן בהחמרה של המחלה".

עלות התרופות עלולה להסתכם במאות שקלים לחודש. לכך מתווספת גם עלות של תחליפי דמעות, מכיוון שהחולים נוטים לסבול מיובש בעיניים, עקב גילם והחומרים המשמרים בטיפות נגד לחץ. לכל אלו יש להוסיף תשלום על נסיעות וביקורים אצל רופא העיניים, שיכולים להיות תדירים במקרים בהם המטופל לא יציב ולא מאוזן תחת הטיפול התרופתי.

ד"ר רבקין-מיינר מציינת, כי ישנם מקרים רבים של גלאוקומה שיכולים להתאים לטיפול בלייזר כקו ראשון, ולחסוך, לפחות לתקופה, את הצורך בטיפות. מדובר בטיפול בשם SLT (SELECTIVE LASER TRABECULOPLASTY) שמעודד ירידה בלחץ התוך-עיני באמצעות שיפור דרכי הניקוז בעין. קיים SLT בלתי ישיר המצריך שימוש בעדשת מגע על העין בזמן הטיפול, ולייזר ישיר, שלא דורש מגע עדשה. 

מחקר עדכני ומרשים מבריטניה (LiGHT Study) בדק את האפקטיביות של טיפול בלייזר כטיפול קו ראשון מול טיפות וגילה שהיתרונות הקליניים והכלכליים שווים או עדיפים במקרים מסוימים. מדובר בטיפול של כ-10 דקות, אבל הוא דורש מיומנות, ומבוצע רק על ידי מומחי גלאוקומה.

ד''ר יורם סולברג (צילום: מלכה שני)
ד''ר יורם סולברג (צילום: מלכה שני)

בשנים האחרונות, קהילת ההייטק נרתמת על מנת לשפר את הרפואה, מה שלא פוסח על תחום רפואת העיניים בכלל וטיפולי הגלאוקומה בפרט. "הטכנולוגיות החדשות שמפותחות בימים אלו יעניקו איכות חיים טובה יותר לחולים וגם יורידו את העלויות הלא מבוטלות הנלוות לטיפול", אומר ד"ר יורם סולברג, המנהל הרפואי של בלקין ויז'ן, חברה ישראלית המפתחת טכנולוגיה חדשה לטיפול בגלאוקומה.

"אנו עובדים על פיתוח לייזר שמעניק טיפול שנמשך שניות בודדות ואינו דורש מגע עם העין (DSLT). הטיפול הינו חוץ-עיני ואוטומטי, כך שכל רופא עיניים יוכל לטפל בחולי גלאוקומה בעזרת הלייזר החדש. התקווה היא, שזו תהיה טכנולוגיה שמונעת הידרדרות וצורך בניתוחים, מה שיביא לחסכון הן לחולה והן למערכת הבריאות, בימי אשפוז, תרופות לאחר ניתוח, ביקורים אצל רופאים מומחים והן ישפר את איכות החיים של החולה", הוסיף.

"'המוח הישראלי' מתגייס גם הוא לסייע לחולי העיניים, אבל האחריות היא קודם כל שלהם," אמר עוד. "החולים צריכים להקפיד על משטר טיפול רצוף וכל אדם מעל גיל 40 צריך להיבדק לפחות פעם בשנה, כדי לזכות בראייה טובה עוד שנים ארוכות".