חוק יסוד ההגירה של חבר הכנסת שמחה רוטמן (הציונות הדתית) עלה היום (רביעי) להצבעה במליאת הכנסת לאחר ששרת הפנים איילת שקד (ימינה) נכנעה ללחצים בקואליציה והמשא ומתן בין הצדדים כשל. החוק הופל לאחר ש-45 חברי כנסת הצביעו בעד החוק וכ-57 הצביעו נגד.

במליאה התחוללה סערה לאחר שהשרה שקד לא הגיעה להשיב על הצעת החוק של ח"כ רוטמן. במקומה נשלח להקריא את תשובתה השר אלעזר שטרן שסירב תחילה לעלות לדוכן, אך לאחר הפצרות עלה והקריא תשובה בת שורה וחצי שבה קוראת שרת הפנים לחברי הקואליציה להצביע נגד הצעת החוק. הח"כים מהקואליציה צעקו במקהלה "בושה, בושה" כששטרן הקריא את תשובתה הקצרה של שקד.

מפלגת הליכוד מסרה בתגובה להפלת החוק כי "ממשלת בנט הפילה היום את חוק יסוד ההגירה אחרי שאישרה השבוע איחוד של 440 משפחות פלסטיניות בשטח ישראל. בנט ושקד מחזירים את זכות השיבה ומסכנים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מהציונות הדתית נמסר כי "ממשלת בנט, שקד ועבאס הצביעו היום עם רע"מ והרשימה המשותפת בעד זכות השיבה. בושה".

שקד התייחסה אתמול למשא ומתן שהתקיים עם חה"כ רוטמן בנושא וציינה כי כשל. לדבריה, במסגרת המשא ומתן הם הגיעו לכדי הסיכום כי החוק יידחה ויוקם צוות שיגיע לנוסח מוסכם, וכן יצוין שחוק יסוד ההגירה אינו נותן מענה לחוק איחוד משפחות.

שרת הפנים איילת שקד (צילום: מרק ישראל סלם)
שרת הפנים איילת שקד (צילום: מרק ישראל סלם)

כמו כן, סיכמו השניים כי ח"כ רוטמן וח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) יגישו הצעת חוק פרטית לחוק האזרחות אשר תוצמד להצעה הממשלתית. אלא, שלטענתה, ח״כ רוטמן לא הצליח לקבל את הסכמת שותפיו לאופוזיציה לסיכום ולכן נסוג ממנו.

 "האופוזיציה שוב בחרה בפוליטיקה קטנה במקום לסתום את הפרצה שיצרה. צר לי שהם בחרו להעדיף שיקולים פוליטיים קטנוניים על פני שיקולים לאומיים ובטחוניים״, טענה שקד.

לטענתו של רוטמן החוק יאסור על איחוד משפחות, איסור מתן אזרחות למחבלים וכניסת פעילי BDS וימנע דה-פקטו זכות שיבה שקטה.