יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וממלא מקום יו"ר הסוכנות היהודית יעקב חגואל, אמר בראיון לעורך "מעריב" גולן בר יוסף בכנס השנתי העשירי של הג'רוזלם פוסט, כי הגברת הבקיאות בשפה העברית בקרב יהודים החיים בתפוצות תרמה רבות לגידול בעלייה ארצה בשנים האחרונות.

"הסוכנות היהודית וההסתדרות הציונית העולמית, יחד עם משרד הקליטה, קבעו שאחד הדברים שמונעים עלייה הוא חוסר היכולת לדבר עברית. חוסר היכולת לדבר בשפה מהווה חסם הן במציאת עבודה והן בכל הנוגע לחינוך", אמר חגואל. "אנו מפעילים מאות שיעורי אולפן ברחבי העולם, והגידול של 30% בעלייה ארצה השנה נובע במידה רבה מהגברת הבקיאות בעברית”.

חגואל הצהיר כי מגיפת הקורונה, החשש הכלכלי והעלייה הרבה באנטישמיות מילאו תפקיד משמעותי בגידול בעלייה ארצה. המניע לעלייה ברוב המקרים הוא ציונות ואהבת ישראל. "אנשים מעוניינים לממש את החלום הציוני שלהם ולהצטרף לבית הלאומי של העם היהודי", אמר.

חגואל ציין כי הסוכנות היהודית סייעה בעלייתם של 3.5 מיליון יהודים מאז קום המדינה על אף הקשיים הכרוכים בכך. "לא קל לעזוב את מקום הולדתך, את שפת אמך, את מקום מגורי משפחתך", אמר. "אני נולדתי בישראל, ואני מצדיע לכל יהודי שהחליט לחזור הביתה לישראל. אין לי ספק שישראל מוכנה לקלוט עולים נוספים".

מוקדם יותר, במסגרת פאנל שכותרתו "ישראל והתפוצות: הקשר היהודי שלנו", בהנחיית סטיב לינדה ותמר בארי מהג'רוזלם פוסט, דנו נציגי הסוכנות היהודית ובכירי ההסתדרות הציונית העולמית בפעילות השוטפת של הארגונים המסייעים ליהדות התפוצות. אמירה אהרונוביץ', מנכ"לית הסוכנות היהודית, ציינה כי העלייה לא נפסקה על אף הקשיים שהערימה מגיפת הקורונה.

"ישראל לעולם לא תסגור את שעריה" אמרה, "גם כשהטיסות בוטלו ומדינות רבות היו נעולות, דאגנו שאנשים יוכלו להשיג את מטרותיהם". עוד ציינה אהרונוביץ' כי הסוכנות היהודית סייעה בהעלאתם של יותר מ־36 אלף עולים מאז מרץ 2020, וסיפרה כי ההתעניינות בעלייה בחודשים הללו הייתה בשיאה. "נפתחו יותר מ־60 אלף תיקי עלייה מאז פרוץ המגיפה, זו הזדמנות היסטורית שאסור לפספס", אמרה.

אמירה אהרונוביץ', מנכ''לית הסוכנות היהודית (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
אמירה אהרונוביץ', מנכ''לית הסוכנות היהודית (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)


שלי קידר, מנהלת יחידת החיבור לעם היהודי בסוכנות היהודית, מנתה את האמצעים שבהם השתמש הארגון כדי לעקוף את הקשיים שנגרמו מהמגיפה, בהם עריכת ראיונות עלייה בזום.

מרינה רוזנברג קוריטני, ראש המחלקה לקידום עלייה בהסתדרות הציונית העולמית, סיכמה את מאמציה של המחלקה בשלושה תחומים - קידום מדינת ישראל, השפה העברית והעלייה. "ישראל זקוקה לעלייה", אמרה קוריטני, "מכיוון שעולים הופכים את המדינה לגדולה, חכמה וחזקה יותר. במשך שנים רבות היה העם היהודי זקוק למדינה. כיום המדינה זקוקה לאנשים".

מרינה רוזנברג קוריטני, ראש המחלקה לקידום עלייה בהסתדרות הציונית העולמית (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
מרינה רוזנברג קוריטני, ראש המחלקה לקידום עלייה בהסתדרות הציונית העולמית (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)

גאל גרינוולד, סגן יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית וראש מחלקת החינוך, ציין כי יש צורך בחינוך כדי לעודד עלייה. "העלייה אינה שליחות רק של ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית. זה חייב להיעשות בשיתוף עם ממשלת ישראל", אמר.

גאל גרינוולד, סגן יור ההסתדרות הציונית העולמית וראש מחלקת החינוך (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)
גאל גרינוולד, סגן יור ההסתדרות הציונית העולמית וראש מחלקת החינוך (צילום: מרק ישראל סלם,אבשלום ששוני)