בין ג'יפון חדש, למכונית חשמלית חדשה, לג'יפון חשמלי שנוחתים בארץ, בזה אחר זה, הנפש משתוקקת לקצת כוח וצלילים מגרגרים. ואם האושר הזה מגיע בגרסת קבריולה, גג נפתח, זה מהנה שבעתיים.

מרצדס E–CLASS, מכונית הסלון היוקרתית, זכתה לעדכון - מתיחת פנים מקיפה בתחילת השנה, כאשר לזה מצטרף גם היצע גרסאות, עם מערכת הנעה פלאג־אין הייבריד, נכון לעכשיו רק במרכב סדאן. כלת השמחה שלפניכם אומנם אינה היברידית או נטענת, אבל היא מטעינה את הנפש, ובימים הנעימים הללו בשנה, מאפשרת לנהג/ת ולנוסעים לפתוח את הגג ולספוג בדרך גם שמש.

E–CLASS מקבלת "נגיעות" עיצוב קלות לחזית הרכב, עם עיצוב חדש, בצורת A, למסגרת ה"גריל", עדכון עיצוב הפנסים הקדמיים והאחוריים, ועיצוב חדש לפגושים. מתיחת הפנים באה לידי ביטוי גם בתוך הרכב, עם תוספת נחוצה מאוד של מערכת ה־MBUX העדכנית ביותר של היצרן, ממשק מוצלח של היצרן, שעליו דובר רבות. הממשק היה ונותר, אחרי העדכון, נוח מאוד לתפעול, גם לטכנופובים: המערכת דוברת עברית, מציגה טקסט בפונט גדול וברור ונגישה למשתמש. למערכת הזו גם אפשרות הפעלה קולית חכמה, אך באנגלית.

במרכז תא הנהג שני מסכים גדולים וצבעוניים בגודל 12.3 אינץ', בעלי רזולוציה גבוהה ואיכותית. מסך מולטימדיה שמופעל במגע, שכולל הגדרות וכיוון מערכות הנוחות והבטיחות ברכב, חיבור לטלפון החכם (אפל קאר פליי ואוטו אנדרואיד), ותפעול מערכת השמע ההיקפית המצוינת, על כל 13 רמקוליה. עוד אבזור חשוב ושימושי - בקרת אקלים אוטומטית מפוצלת, חיישני חניה היקפיים, עם סייען חניה, ומצלמות היקפיות 360 מעלות, זה קריטי ברכב כזה ובכלל.

המושבים חשמליים, מרופדים בעור, ופלא שאין בהם אופציה לאוורור. היעדר אפשרות לאוורור גוף הנהג/ת מורגש, בעיקר במזג האוויר הישראלי. לא מובן איך רכב כה יוקרתי לא "זוכה" בכך. עוד אבזור חובה, שכנראה נראה רק בדור הבא של ה־E–CLASS הוא פד טעינה אלחוטי לנייד. משהו שכבר אי אפשר בלעדיו.

המרצדס החדשה (צילום: יצרן)
המרצדס החדשה (צילום: יצרן)

בתא הנוסעים היוקרתי והיפה מאוד למראה, בצבעי שחור, אפור ובורדו, בין חיפויי עץ ואלומיניום, ניצב ובולט ההגה החדש, שעליו מתגי הפעלה במגע בלבד. זה מגניב, זה מתקדם, אבל תמצאו את עצמכם "נוגעים בטעות" לא מעט במתגים הללו, ומתפעלים הגדרות במערכת או בלוח המחוונים הדיגיטלי, ובכן, בטעות. נפלאות הטאץ'.

נוסף לעיצוב החדש של ההגה, יש בו יכולת חישה מתקדמת, שבאה לידי ביטוי בעת נהיגה עם מערכת סיוע לשמירה על הנתיב: מספיק שהנהג/ת יאחזו בהגה, בלי כל תזוזה, כדי שמערכת החישה על גבי ההגה תעדכן את מערכת הבטיחות שהנהג נמצא בשליטה. במצב של חוסר תגובה מצד הנהג, כמו במקרה חירום, המערכת פועלת מהר לתיקון הסטייה ושמירה על הנתיב.

מערכת השמירה על נתיב היא אחת ה"אגרסיביות" שחוויתי (מערכות הבטיחות במרצדס תמיד קצת תוקפניות). ב־E–CLASS חבילת עזר לנהג הכוללת רשימה ארוכה של מערכות בטיחות מתקדמות ואקטיביות, בהן שמירה אקטיבית על הנסיעה בנתיב, התרעה על רכב הנמצא ב"שטח מת" עם סייען למניעה אקטיבית של תאונות צד, היגוי אקטיבי ומערכת בלימת חירום. כך שאם ניסיתם לעבור נתיב והמערכת מזהה שהמעבר הזה מסוכן לכם, אתם תוחזרו לנתיב שלכם באופן מהיר, חד ואבסלוטי. זה קצת שוק, כשמרגישים איך המערכת עובדת. שוק מציל חיים.

נמשיך בבטיחות: ל־E–CLASS, מערכת PRE–SAFE® המזהה מצבי תאונה אפשריים ומכינה את המכונית ונוסעיה למצבי תאונה בלתי נמנעים. במכונית מותקנת גם מערכת Pre–Safe Sound, שנועדה למנוע נזק לאוזניים בעת תאונה. כמו כן נוספו מערכות נוספות כמו מערכת מניעת תאונה בעת מעבר מול תנועה חוצה לתוך רחוב אנכי, והתרעות מפני יציאה מהרכב, אם מכונית או רוכב דו־גלגלי מתקרבים.

מערכת ההנעה (האחורית) של מרצדס E300 לא השתנתה. מתחת למכסה המנוע - מנוע בנפח שני ליטר (1,991 סמ"ק), עם הספק של 258 כ"ס, ומומנט של 37 קג"מ מ־1,800 סל"ד, תיבת 9 הילוכים, ויכולת האצה של 6.6 שניות מהמקום ל־100 קמ"ש. מערכת ההנעה זוכה לתגבור חשמלי קל ממערכת חשמלית V48, שמוסיפה 15 כ"ס, במצב של אי־קיו (EQ) בוסט, תוספת כוח בהאצה. תגבורים מסוג אלה מסייעים בין היתר ב"החלקת" פעולת מערכת הסטארט אנד סטופ ברכב, מערכת שמכבה את המנוע בעצירות בדרך, ומסייעת למנוע לחזור לפעול ללא קושי או רעידות.

אני נכנסת לרכב, מתניעה את המנוע, וקודם כל מרימה את המתג לקיפול מהיר של הגג. חוגרת חגורה שמתהדקת לי על הגוף. מילה על מנגנון החגורה: ברכב קבריולה, החגורה יושבת קצת רחוק מהיד, ולכן קיים מנגנון שמקרב את החגורה לעבר הנהג/ת. יכול להיות שאני אטית, אבל יצא שפעם–פעמיים פספסתי את החגורה הנשלפת, כי המנגנון חזר למקומו. למה כל כך מהר, מרצדס?

כבר בתחילת הנסיעה אפשר להרגיש את המסיביות של הרכב, הכובד נוכח, עד שתחליטו להשתמש במצבי הנהיגה האפשריים, בהם מצב ספורט, מצב ספורט פלוס, ויש גם ה־EQ BOOST המדובר. חייבים לנסות ולהרגיש.

ברגע שבחרתי במצב הנהיגה הספורטיבי, כל חוויית הנהיגה שלי ב־E–CLASS השתנתה מקצה לקצה, אותם כובד ועומס נעלמו כלא היו, והביצועים היו מהנים ופרועים. טוב שיש גם האפשרות הזו.

מיותר להגיד כמה הרכב יציב ונטוע בקרקע? מרצדס ב־600 אלף שקלים, בכל זאת. הביצועים חלקים, המנוע חזק, תיבת ההילוכים מעבירה הילוכים באופן חלק, ולאוזניי חסרים צלילים מגרגרים, אמיתיים.

הגיע הזמן לעבור למושבי הנוסעים, שברכב קבריולה זה לא תמיד כיף או נוח. הגישה למושב האחורי די נוחה. משיכה של ידית על מושב הנהג מקפלת את המושב מטה ומזיזה אותו קדימה לעבר ההגה באופן חשמלי. צעד אחד אחרי, אני ישובה על מושב הנוסע מאחור. משענת הגב ישרה וקשיחה משהו אבל נוחה.

אני מרימה את מושב הנהג למקומו והוא זז באופן חשמלי למקומו. יש לי מקום מספק לברכיים ולראש, ובעוד אני לוטשת עיניים לתא הנהג היוקרתי למראה, אני ברגע חוזרת אחורה, לימים שהיינו יושבים ברכב של החברים בתיכון ויוצאים לסיבובים חסרי תוחלת. אילו רק היה לי חבר או חברה עם מרצדס E–CLASS cabriolet לשוטט איתם בעיר, עם גג פתוח, ושיער מתנופף ברוח. עם ידיים מושטות מעלה, ומוזיקה אינפנטילית וכיפית ופול ווליום, כמובן.

בקץ המחשבות הנוסטלגיות, זמן להאזין למערכת השמע מכס הנוסע מאחור. סט רמקולים מוטמע מולי במושב הנהג ומצדדיי. מה אומר - ההאזנה עוד יותר חווייתית כאן מאחור. לנוסעים יש גם מקומות לכוסות או לבקבוקים במרכז שני המושבים, פתחי אוורור נאים שמצננים עד מקפיאים. בצדי המושבים מקומות אחסון, ומתג פתיחת חלונות אחוריים. תא המטען, למי שחשוב לו, בנפח 360 ליטר, ומחולק באופן מוזר מעט, עם מדרגה פנימית, לא פרקטי בכלל.

לטובת מי שמתעניין בדגמי מרצדס "ירוקים" יותר, ה־E–CLASS מוצע גם בגרסה היברידית נטענת - פלאג־אין הייבריד, עם מרכב סדאן, וללא גג נפתח (קבריו), מרצדס E300e. לגרסה שומרת איכות הסביבה הזו דירוג זיהום 2, אבל זו אינה דלה בכוח כלל וכלל.

מערכת ההנעה של ה־E300e משולבת מנוע בנזין ומנוע חשמלי, יחד הם מספקים 320 כ"ס, ומומנט משולב של 70 קג"מ. תיבת ההילוכים גם כאן היא אוטומטית פלנטרית 9G–TRONIC עם תשעה יחסי העברה, ההאצה ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות בלבד, וטווח נסיעה חשמלי של 55 קילומטרים מוצהרים.

בשורה התחתונה: מרצדס E–CLASS הוא עוד אחד מהדינוזאורים האחרונים. רכב סלון כבד ומסיבי, עם מנוע בנזין, ביצועים ספורטיביים למדי, סטייל מרצדסי עם טעם של פעם, מלא פוזה. מתיחת הפנים של 2020־2021 מכניסה אליו נגיעות מודרניות וטכנולוגיות, ויוצרות מין שילוב של חדש וישן, טכנולוגי ואולד סקול ביחד, שילוב שעובד טוב ונראה טוב יחד.

הביצועים מהנים, מערכת השמע מדהימה, יש שמש ושמיים מעל הראש. חוויית הנהיגה האולטימטיבית, אם מתעלמים מצריכת הדלק הדי גבוהה (13 ליטר ל־100 קילומטר) ודירוג זיהום 14. לקח לי זמן להכיר את ה־E–CLASS הזו, "הרגשתי" אותה והתחברתי אליה קצת באיחור. מרצדס E–CLASS קבריולה כמכונית ליומיום? נראה לי שאני יכולה לחיות עם זה. 