העדות הוותיקה ביותר לעישון טבק, כפי שהיה ידוע עד היום, נמצאה בצינורות עישון באלבמה מלפני כ-3,300 שנה. השבוע, המומחים חשפו ממצא מטורף, לפיו בני האדם צרכו טבק כמעט עשרת אלפים שנה מוקדם יותר משהאמינו. בממצא ההיסטורי התגלו שרידי צמח טבק חרוכים בני 12,300 שנה, שנמצאו בתוך קמין עתיק במדבר יוטה. 

הטבק החרוך שנמצא בקמין (צילום: רויטרס)
הטבק החרוך שנמצא בקמין (צילום: רויטרס)

על פי ההערכות של צוות החוקרים מקבוצת המחקר האנתרופולוגי של נבדה, באותה התקופה הקדומה התיישבו האמריקאים הראשונים באזור. ככל הנראה הם הגיעו כחלק מחבורות של ציידים-לקטים שעישנו טבק מוקדם הרבה יותר מהבינו הארכיאולוגים. בקמין שנמצא היו עדויות נוספות לכך שאותם אמריקאים בישלו ואכלו חיות שונות, בעיקר ברווזים. 

מנהל צוות המחקר הודה בראיון לאתר Live Science כי זרעי הטבק היו "הפתעה בלתי צפויה". כמו כן, הוא הסביר כי החוקרים שללו תיאוריות אחרות לפיהן צמח הטבק הגיעה מבטנם של הברווזים או בעלי חיים אחרים אל הקמין, או תיאוריה אחרת לפיה הוא שימש להסקה. "אנשים בעבר היו בוטנאים אולטימטיביים והם זיהו את הערכים הממכרים של הטבק במהירות. הממצא הזה לא רק מאפשר לנו ללמוד על הטבק אלא גם על הערך ההיסטורי שלו אצל האנושות", הסביר יושב ראש המחקר.