בשנים האחרונות הפכה ישראל למעצמה עולמית של מנטורים וגורואים. בקצב סילון וכמעט בכל רגע נתון צץ לי מול העיניים בחור צעיר באחת האפליקציות שקורא לי מתוך המסך עם כריזמה מתפרצת, לשנס את מותניי, כי ההצלחה החלומית שפנטזתי עליה שנים נמצאת ממש מעבר לפינה.

המדריכים הללו חמושים לא פעם בדיאגרמות, הם מציגים את משנתם בפני קהל מהופנט (כך לפחות על פי התיעוד שבפרסומת) ומשחררים לחלל האוויר במלוא גרון משפטים שאפשר למצוא בעוגיות מזל ובעתידות של בזוקה. ״אתה המכשול היחיד להצלחה שלך״, שואג אחד מהם למשמע מחיאות כפיים קצובות. ״רק תחליט, רק תזוז, וכל מה שחלמת עליו יהיה בהישג יד. זה פשוט״, קובע אחר בליווי תנועות ידיים חדות. ״הכסף, בן או בת הזוג שרציתם והמימוש המלא נמצאים בקצה הלינק שכאן״, מסמן שלישי.

אם מתוך חולשה, שפל ומשבר רגעי, או סתם מתוקף היותנו פראיירים, אנחנו מתפתים ולוחצים על הקישורית שמצורפת לסרטון, מוזמנים מיד להרצאה מאלפת של המאסטר רב־השכנוע שתתקיים בבר כזה או אחר או שמקבלים קופון הנחה בסך 5% על החומר העיוני והמעשי, שירים אותנו ממעמד של לוזרים גמורים וטמבלים חסרי יכולת לווינרים אמיתיים.

הבעיה מתגלה כשבודקים לעומק את אותם מנטורים ורואים שחלק לא מבוטל מהם הם אנשים דלי רקע, עם עבר עלוב והכשרה של קורס באורך שעה. כאלו שרוב הצלחתם מגיעה מהיכולת להפיל ולהכשיל ציבור נואש, שכל כך צמא למישהו שיחלץ אותו מהמצב שבו הוא נמצא, עד שהוא נעתר להאמין בגורואים שצומחים בפייסבוק.

התחום הזה לא לבד, הוא טס וצובר תאוצה במקביל למונח המעצבן ביקום ״הכנסה פסיבית״. צמד המילים הזה לכד את מיטב בנינו והעמיד דור חדש של נוכלים, שמבלבלים את המוח על מצבור כסף שיגיע למשקיע הנלהב בקלות ובלי סוף, אם רק יואיל לשים קודם לכן כמה אלפים ביד של יצרני ההכנסה הפסיבית. למרבה הצער, בסוף הדרך בעל ההון התמים ילמד שהוא בעצם ההכנסה הפסיבית החלומית של אותו נוכל ושכל ההבטחות הללו הינן לא פעם תרמית פירמידה, שמטרתה לממן את חייו של מנוול גדול.

לא מזמן פגשתי אדם שהכרתי באחד מגלגולי חיי הקודמים. כבר אז הוא נראה לי שמגג לא קטן, נטול כישרון ושכל וחרטטן גדול. מתברר שהוא לא השתנה. אחרי שניסיתי לחמוק ממנו וכשלתי, נקלעתי בעל כורחי לשיחה עמו. במהירות שיא הסביר שלאחרונה הפך למורה לחיים, ואפילו פיתח שיטה ייחודית, לדבריו, להצלחה. הוא תיאר שבעבור סכום לא מבוטל, הוא מדריך כל אדם להגיע לשיא הפוטנציאל שלו. מה משמעות הדבר? את זה לא ידע לומר.

מה שכן, הוא הצהיר בביטחון מזויף, יש לו קליינטים רבים ומאות אנשים שותים בצמא את דבריו. ״תראה כמה צפיות״, התגאה בעודו מצביע על סרטון ביו־טיוב שהיה מלא במצגות, מוזיקה קצבית וצעקות של קהל נסער למשמע דבריו. דקות ארוכות הפריח ברוב חשיבות ססמאות נבובות ומוכרות, בשלב מסוים גם הציע שאגיע לסמינר הקרוב שלו כדי שאוכל ללמוד איך להרוויח דרכו הכנסה פסיבית. אהבתי את המונח ״סמינר״.

״איפה אתה גר?", שאלתי. "התחתנת? איך החיים שלך?״, ניסיתי להבין אם מאחורי השעון הנוצץ, החולצה הממותגת והמגפיים המגביהים יש משהו אמיתי. הוא סיפר, בלי בושה והסתייגות, שבגיל 49 הוא בין דירות, מתגורר אצל הוריו, לא השלים תואר, בדפיציט בבנק, התגרש אחרי זמן קצר ומתנייד על קורקינט שכור. אבל עוד מעט הכסף הגדול יגיע, טען, כי הוא נמצא ״במסלול המצליחנים״. ״השעון?״ תהיתי. ״חיקוי״, ענה, ״יום אחד הוא יהיה אמיתי״. שתקתי. נפרדנו בלחיצת יד מנומסת. ״ואל תשכח, ההצלחה הכי גדולה שלך מחכה רק לך״, סיכם בזמן שנבלע באופק בעודו מתגלגל על הקורקינט השכור שלו לכיוון השמש השוקעת.