סטארטאפ הבריאות הדיגיטלית הישראלי Hello Heart, סייע לאנשים לאורך זמן בהורדת לחץ הדם שלהם, כך עולה ממחקר שעבר ביקורת עמיתים,  ופורסם היום (שישי) ב-JAMA Network Open, כתב העת המדעי היוקרתי של איגוד הרפואה האמריקאי. מהנתונים עולה, כי למעלה מ -84% מהמשתתפים שסבלו מיתר לחץ דם בדרגה 2, השיגו ירידה בלחץ הדם הסיסטולי שלהם שנשמרה לאורך שלוש שנים. מחקר זה הוא המחקר הרב שנתי הגדול ביותר מסוגו, שנערך במטרה לבדוק יעילות טיפול דיגיטלי בשליטה על יתר לחץ דם.

כאמור, החוקרים עקבו אחר 28,189 מבוגרים בעלי ביטוח בריאות ששולם על ידי המעסיק שלהם, שהשתמשו בטכנולוגיה ובתוכנית הטיפול המקוונת של Hello Heart. הם גילו שככל שאנשים הקפידו על השימוש בכלי הטיפול הדיגיטלי של הסטרטאפ, כך ערכי לחץ הדם שלהם השתפרו. שיפור ניכר במיוחד נרשם בקרב מי שסבלו מיתר לחץ דם בדרגה 2 - הדרגה החמורה ביותר של יתר לחץ דם. למעשה, למשתתפים הללו, שלקחו חלק במחקר במשך שלוש שנים, נצפתה ירידה ממוצעת בלחץ הדם הסיסטולי של 20.9 מ"מ כספית, יותר מכפול מכל תוצאה שפורסמה עד היום.

מהמחקר עולה גם כי לאחר 12 שבועות של שימוש בכלים של החברה, 69.9 אחוזים מהמשתמשים שסבלו מיתר לחץ דם בדרגה 1, ו-84.8 אחוזים מהמשתמשים שסבלו מיתר לחץ דם בדרגה 2 הצליחו להפחית את לחץ הדם שלהם. בסוף השנה הראשונה, מספר הסובלים מיתר לחץ דם בשלב 2, שהורידו את לחץ הדם שלהם עלה לכדי 85.7 אחוזים, ובשנה השלישית לשימוש בכלים הללו הוא עמד על כ- 84.4 אחוזים.

האפליקציה של Hello Heart (צילום: צילום מסך)
האפליקציה של Hello Heart (צילום: צילום מסך)

עם זאת, מאחר והמשתתפים נרשמו לתוכנית במועדים שונים במהלך שלוש השנים בהן נערך המחקר, שיעורי הנשירה של היוזרים לא נמדדו כחלק מהמחקר. הירידה הממוצעת בלחץ הדם בקרב משתתפים שסבלו מיתר לחץ דם בדרגה 2 עמדה על כ- 19.2 מ"מ כספית סיסטולי בשנה הראשונה ועלתה ל -20.9 מ"מ כספית סיסטולי בסוף השנה השלישית.

החוקרים מצאו כי עבור רוב המשתמשים, מעורבות בתוכנית של Hello Heart, בכל רמה של פעילות ועצימות, נקשרה באופן ישיר לירידה בערכי לחץ הדם. יתרה מכך, היישום של החברה הוכיח במהלך המחקר כי ביכולתו לזהות מצבי חירום בקרב נשים וגברים, שנגרמו כתוצאה מיתר לחץ דם, ואף לזהות בזמן אמת אירועים בעלי פוטנציאל גבוה לאירועי לב מסכני חיים. התוצאות היו מובהקות מבחינה סטטיסטית גם לאחר שנבחנו ושוקללו נתונים דמוגרפים, סוציו-אקונומיים וגורמים התנהגותיים.

"זהו המחקר המקיף הראשון שפורסם לאחר שעבר ביקורת עמיתים, המדווח על ההשפעות ארוכות הטווח של השימוש ביישום בריאות דיגיטלי לניהול לחץ דם. לתוצאות המחקר ישנן השלכות קליניות עמוקות", אמרה ד״ר אלקסיס ביטי, MD, MAS, קרדיולוגית ופרופסורית באוניברסיטת קליפורניה סן פרנסיסקו, והמחברת הראשית של המחקר. היא הוסיפה כי "רמת השימוש הגבוהה במוצר של הלו הארט הוא לא דבר שנתקלתי בו עדין בתוכניות דיגיטליות אחרות לניהול יתר לחץ דם.  שימוש ממושך בתוכנית  וירידה בלחץ הדם הסיסטולי של יותר מ -20 מ"מ כספית יכולים להפחית את הסיכויים להתקף לב, שבץ, מחלת כליות ומוות".

"למרות שמחלות לב הן הגורם מספר 1 בעולם, במשך שנים יש סקפטיות בנוגע ליכולת לניהול יתר לחץ דם בצורה יעילה. הפתרונות הקיימים הובילו לרמת מעורבות נמוכה בקרב משתמשים ולכן אינם אפקטיביים. אנחנו גאים ושמחים שהמחקר הניב תוצאות קליניות חזקות וחד משמעיות עבור משתמשי Hello Heart לאורך שלוש שנים שלמות", אמרה מעין כהן, מנכ"לית Hello Heart.

מימין לשמאל: מיכל גוטמן, סמנכ''לית הפיתוח, מעיין כהן, מנכ''לית, וזיו מלצר, מעצב ראשי (צילום: הלו הארט)
מימין לשמאל: מיכל גוטמן, סמנכ''לית הפיתוח, מעיין כהן, מנכ''לית, וזיו מלצר, מעצב ראשי (צילום: הלו הארט)

היא הוסיפה: "הליך ביקורת עמיתים עלול להיות לא נוח ואפילו מפחיד עבור חברות שצריכות לשלוח את התוצאות שלהן למבחן חיצוני של רופאים בכירים בתעשייה. כחברה ששמה לעצמה חזון ברור של העצמת משתמשים לניהול ושיפור בריאות הלב, אנחנו גאים להעמיד את התוצאות הקליניות שלנו למבחן חיצוני כחלק מתהליך ביקורת עמיתים. המחקר שהובילה פרופסור אלקסיס ביטי מאשר את מה שאנחנו יודעים כבר כמה שנים: ל-Hello Heart יש השפעה קלינית דרמטית ומתמשכת על בריאות הלב של המשתמשים שלנו ויכולה לעזור להם לאתר התקפי לב בזמן ולהציל חיים".