"לוסי" מחפשת יהלומים בשמיים: סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) שיגרה היום (שבת) בהצלחה גשושית מחקר רובוטית, שיצאה למסע של 12 שנה, כדי לחקור לראשונה אסטרואידים במסלול של כוכב צדק, בניסיון לפתור תעלומות מראשיתה של מערכת השמש.

הגשושית "לוסי", שנקראת על שם הגולגולת המאובנת בת 3.2 מיליון שנה שסייעה לחקר האבולוציה, שוגרה על גבי רקטת אטלס 5 מקייפ קנוורל שבפלורידה, ואחרי כשעה וחצי הפעילה את שני הלוחות הסולאריים שלה כדי להתחיל את מסעה העצמאי לאורך יותר משישה מיליארד ק"מ. היא תבצע שני תמרוני יעף ליד כדור הארץ בשנים 2022 ו-2024 שיסייעו לה להאיץ את המהירות שלה לעומק מערכת השמש.

בהמשך, היא תעבור ליד אסטרואיד בחגורה שבין מאדים לצדק. במהלך 2028-2027 היא תחקור חמישה אסטרואידים טרויאניים שנעים במסלול של צדק. לאחר מכן, היא תשוב לכיוון כדור הארץ כדי לבצע תמרון נוסף שיעביר אותה למקבץ של אסטרואידים טרויאניים בצדו השני של צדק, שם היא תחקור שני אסטרואידים בשנת 2033, לפני שתמשיך לנוע בנחיל האסטרואידים למשך שנים ארוכות.

שיגור הגשושית ''לוסי'' של נאס''א (צילום: REUTERS/Thom Baur)
שיגור הגשושית ''לוסי'' של נאס''א (צילום: REUTERS/Thom Baur)

האסטרואידים הטרויאניים, שמעולם לא נחקרו באופן ישיר, הם שרידים של החומר הקדמוני שיצר את כוכבי הלכת החיצוניים. בשל כך, המדענים רואים בהם קפסולות זמן והם מקווים כי המידע שתאסוף הגשושית לגבי פני השטח שלהם, הרכיבים שלהם וסביבתם יסייע לענות על שאלות מפתח לגבי ראשיתה של מערכת השמש.

בתוך כך, החללית הסינית שנג'ואו-13 הגיעה הבוקר לתחנת החלל החדשה טיינחה, ועליה שלושה טייקונאוטים - ג'אי ג'ה-גאנג, ואנג יאפינג ויה גוואנפו - שישהו עליה במשך חצי שנה, המשימה המאוישת הארוכה בתולדות תוכנית החלל הסינית. ואנג, שכבר טסה לחלל לפני שמונה שנים ותהפוך לאישה הסינית הראשונה שמבצעת הליכת חלל, סיפרה לפני ההמראה שבתה בת החמש ביקשה ממנה "להביא לי כוכבים, ועוד חבילת כוכבים כדי לחלק לחברים".