1. חשיבה שפויה ויאללה לעבודה
אחת הטעויות הנפוצות ביותר שאנשים עושים כשהם רוצים לחזור לתזונה מאוזנת היא לשלול מעצמם מאכלים "לא בריאים" ו"משמינים" שהם אוהבים. קיצוניות בתזונה פשוט אינה עובדת. ככל שתימנעו מעצמכם יותר כך תכניסו את עצמכם למעגל הרסני של איסורים, השתוקקות למזונות "האסורים" ו"שבירה" הכוללת אכילה בלתי נשלטת המפצה על כל התקופה הסגפנית.

המפתח הוא לתרגל איזון, להקשיב לגוף שלנו ולמצוא את הדרך בה נוכל ליהנות מהמאכלים האהובים עלינו במידה הנכונה שלא תפגע בבריאותנו. 

לעיתים המטרה שהצבנו לעצמינו נראית רחוקה. על מנת שלא לחוות תסכול בדרך להגשמת המטרה, כדאי להגדיר יעדים קטנים וריאליים אותם ניתן להשיג תוך פרק זמן קצר. לאחר מכן, ניתן יהיה לעבור ליעד הבא. למשל, אם אני מעוניינת להוריד 10 ק"ג ממשקלי אז אציב לעצמי יעד ראשוני של 3 ק"ג ולאחר שאשיג את המשקל הזה אציב את היעד הבא. בכדי להשיג את מטרותינו נכון יהיה לבחון אילו הרגלים עלינו לשנות ובכל שבוע או פרק זמן אחר להציב יעד אחד לשינוי ולהתמקד בו. למשל – בשבוע הקרוב לצעוד 3 פעמים 30 דקות או לשתות בכל יום 10 כוסות מים. בשבוע לאחר מכן נמשיך עם אותו השינוי שהתחלנו השבוע ונוסיף משימה חדשה וכך הלאה.

2. נהלו יומן אכילה 
הדרך הטובה ביותר לחזור למסלול ולבקרה על האכילה היא רישום אכילה. הרישום משמש כמראה ובמידה ותתחייבו בפני עצמכם לתעד כל דבר שאתם אוכלים, זו תהיה הזדמנות להבין האם אתם אוכלים מאוזן? אוכלים הרבה מתוקים? מנשנשים לעיתים קרובות? מומלץ לתעד במקביל גם את האירועים והרגשות שהובילו לאכילה כך שניתן יהיה לקשר בין האוכל למצבים רגשיים. בנוסף, לפחות באופן חד פעמי, מומלץ להתחבר למד סוכר רציף ללא דקירות על מנת להבין כיצד כל מזון משפיע על רמת הסוכר שלכם. מאכלים שמקפיצים לכם משמעותית את הסוכר גם יגרמו לתחושת רעב . 

3. תכנננו את הקניות, הבישולים והארוחות שלכם
אם נאכל רק באופן ספונטני מבלי לתכנן דבר אז סביר להניח שרוב היום נאכל מזון זמין ומהיר כמו כריכים, מתוקים ונשנושים אחרים שהיו "על הדרך".

מומלץ ליצור רשימה של כל המנות שתרצו לאכול בשבוע הקרוב תוך הכנת רשימת קניות מותאמת והחלטה על ימי הבישול המיועדים. ככל שתציידו את סביבתכם במזון בריא ומתאים לצרכים שלכם כך יקטן הסיכוי לאכילה בלתי נשלטת. במידה ואתם נתקלים בבעיה טכנית של חוסר זמן / חוסר ידע או רצון לבשל בדקו אפשרויות נוספות כמו מבשלת שתגיע הביתה פעם בשבוע או הזמנת אוכל ביתי ומזין ממקומות המיועדים לכך.

4. חמישה במחיר אחד – פעילות גופנית
הכל נאמר על פעילות גופנית וכולנו יודעים עד כמה היא חשובה לבריאות הפיזית והנפשית שלנו. הפעילות משפרת את רמות הסוכר, השומנים בדם, את לחץ הדם, מצב הרוח, זרימת הדם ועוד ועוד. אז למה כל כך קשה לנו להוציא את עצמינו לסיבוב של הליכה בחוץ?? יתכן וגם במקרה זה, המחשבה של רוב האנשים היא של "שחור או לבן" – הם מרגישים שאינם מצליחים להתמיד בפעילות על בסיס יומיומי ופשוט מוותרים מראש. 

האמת היא שגם פעילות הנעשית לפרקי זמן קצרים מועילה וכן יש אפקט מצטבר לזמנים הקצרים. ההמלצה לפעילות אירובית היא לבצע אותה במשך 150 דקות בשבוע, עם עדיפות ל30 דקות של פעילות, חמישה ימים בשבוע. גם אם אין באפשרותכם לבצע פעילות במשך 30 דקות ברצף, זה בסדר לחלק פרק זמן זה לפי יכולתכם. אין צורך להתחיל מיד ב-150 דקות שבועיות במידה ואינכם בכושר. ניתן להחליט על פעמיים בשבוע בלבד להתחלת הפעילות ועם הזמן ולאחר שקיבעתם הרגל זה להתקדם בהדרגה. על מנת לחייב את עצמכם מומלץ לתעד מראש ביומן את ימי הפעילות המתוכננים וכן להצהיר על כך בקול רם בפני הקרובים אליכם

לסיכום
לאכילה בתקופות החגים נלווים רגשות מעורבים. סביב תקופות מסוימות בחיינו יש בהחלט מקום להשתחרר בצורה מתונה ולאכול מאכלים שונים ומגוונים גם אם אינם מצויים במסגרת תפריטינו. כאשר האכילה נעשית בהחלטה תחילה, ההרגשה היא של שליטה. גם אם אתם מרגישים שסטיתם מהדרך התזונתית בה נהגתם, נסו לגלות חמלה כלפי עצמכם ללא הלקאה עצמית. חזרו למסלול ותיווכחו לדעת שהמשקל והסוכר מגיבים בהתאם. במידה ואתם צריכים עזרה לשיפור מערכת היחסים עם האוכל, פנו לדיאטנית שתסייע לכם בנידון. 

הכותבת היא דיאטנית קלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת