הדיילי מייל הבריטי דיווח היום (ראשון) כי ייתכן שבעלי חרבי עלי, הצעיר הבריטי ממוצא סומלי בן ה-25 שדקר למוות את חבר הפרלמנט הבריטי דיוויד איימס במהלך יום שישי האחרון, עשה זאת בגלל תמיכתו של האחרון בישראל. אנג'ם צ'ודארי, מטיף מוסלמי קיצוני, צוטט מאשש את ההשערה הזו כשאמר: "אני לא בטוח מה העמדות של חבר הפרלמנט. השמועות היו שהוא פרו-ישראלי", אמר והוסיף כי איימס היה "חלק מהמפלגה השמרנית והם נמצאים בשלטון כבר הרבה זמן, במיוחד במהלך מבצעים במדינות מוסלמיות כמו עיראק, סוריה ואפגניסטן". 

על תמיכה מדינית בישראל אמר איש הדת הקיצוני כי "הרבה אנשים מאמינים שמדובר במדינת טרור. מי ירצה להיות ידיד של ישראל אחרי שרואים את הטבח שלה נגד מוסלמים בגדה המערבית וברצועת עזה?". יחד עם זאת אמר כי "בוודאי שזה לא נותן למישהו את ההצדקה לרצוח מישהו אחר".

בנוסף, רשת סקיי ניוז הבריטית דיווחה היום בשעות הצהריים כי הדוקר הוא בנו של בכיר לשעבר בממשלת סומליה, חרבי עלי קולאן. על פי אותו דיווח, האב הוא דמות פעילה ברשתות החברתיות, ולו חשבון טוויטר פעיל המגלה עניין רב בממלכה הבריטית, עם ציוצים על מועדון הכדורגל של ליברפול. עוד דווח ברשת הבריטית כי האב פרסם ביוני 2016 הודעות אבל בעקבות רצח חבר הפרלמנט של הלייבור, ג'ו קוקס. כמו כן נאמר כי יש לו יחסים טובים עם השגרירות הבריטית בסומליה. 

כזכור, אירוע הדקירה התרחש בכנסייה בעיר אסקס. איימס, חבר המפלגה השמרנית, הותקף בידי הדוקר עת שהיה במפגש עם בוחריו בכנסייה בליי-און-סי שבדרום מזרח אנגליה. הרשויות בבריטיניה קבעו כי מדובר באירוע טרור ופתחו בחקירה שהעלתה סבירות כי קיים קשר בין המעשה של הדוקר לאסלאם הקיצוני. במשטרה סבורים שהוא פעל לבדו וללא סיוע. "אנחנו לא מחפשים חשוד נוסף שקשור לאירוע ולא מאמינים שקיים איום על הציבור", נמסר ממשטרת אסקס. בנוסף, הדיילי מייל דיווח כי במהלך חקירת המשטרה, הודה חרבי עלי כי הוא תכנן את הרצח מראש. 

אמש נודע כי עלי, שנולד בבריטניה, עבר תהליך הקצנה עצמי, ככל הנראה בהשראת ארגון הטרור הסומלי א-שבאב, הזרוע של אל-קאעידה בקרן אפריקה. בשירות הביטחון MI5 לא עקבו אחריו, אולם הוא היה מוכר ליחידה ללוחמה בטרור של משטרת בריטניה ואף הופנה לייעוץ במסגרת התוכנית הממשלתית למאבק בהקצנה דתית. מעצרו של עלי הוארך עד ליום שישי הקרוב. 

שרת הפנים פריטי פאטל, אישרה היום כי נבחנים מספר צעדים על מנת לחזק את אבטחתם של חברי הפרלמנט בעקבות הרצח, השני בחמש השנים האחרונות אחרי רציחתה של ג'ו קוקס ביוני 2016. בין האפשרויות - קביעת פגישות מראש של בוחרים עם חברי הפרלמנט כדי לבצע בדיקות רקע. "אנחנו צריכים לסגור את הפערים במקומות שבהם אנחנו רואים מקום לדאגה", אמרה פאטל, שהדגישה כי יש צורך לתת מענה מיידי ולא להמתין שבועות.