הדוח המיוחד של האו"ם בנושא שינויי האקלים, שפורסם באוגוסט האחרון, מצביע על כך שנבואות הזעם על ההתחממות הגלובלית - בדרכן להתממש. הדרך לעצור זאת היא לצמצם את פליטת גזי החממה, בין היתר על ידי שימוש במקורות אנרגיה ירוקה. אולם הגדלת הייצור מאנרגיית השמש מחייבת פיתוח יכולות אגירת אנרגיה, שיתמכו ברשת החשמל בזמן השקיעה.

נוסטרומו, חברה ישראלית, פיתחה טכנולוגיה נקייה ובטוחה עבור בניינים מסחריים כמו קניונים, בתי מלון, בתי חולים ועוד. המערכת, אשר מבוססת על תאי קרח, מסוגלת לאגור אנרגיה סולארית ולהשתמש בה בשעות אחר הצהריים והערב, ובכך לסייע באופן משמעותי לייצוב הרשת לאחר שקיעת השמש. כמו כן, היא מציעה פתרון לקירור מבנים מסחריים.

"בשונה ממערכות אגירת אנרגיה אחרות, הפתרון של נוסטרומו אינו מתבסס על סוללת הליתיום, שהיא מזהמת בעצמה ואפילו מסוכנת, אלא על מים, מה שהופך את המערכת שלנו ל־100% ידידותית לסביבה", מסביר ירון בן נון, נשיא ומייסד החברה. "למעשה פיתחנו בטריה מבוססת קרח, שיודעת לתת מענה ירוק לצורך במיזוג אוויר.

"המערכת מורכבת מתאי אנרגיה ייחודיים בשם IceBrick, שכל אחד מהם מכיל מאות קפסולות של מים, והם מוצבים על גגות של מבנים מסחריים. בכל תא כזה ניתן לאגור כ־350 ליטר מים, שהופכים לקרח בזמן שהתא נטען מהאנרגיה הסולארית שמגיעה מהשמש. לאחר מכן, ניתן ׳לפרוק׳ את האנרגיה שנאגרה אל מערכת מיזוג האוויר המרכזית בבניין". לאחרונה חתמה נוסטרומו על חוזה ל־20 שנה עם מלון הילטון בוורלי הילס בקליפורניה להתקנת המערכת, וגייסה כ־14 מיליון דולר במהלך שכלל את הפיכת החברה לציבורית בדרך של מיזוג־הפוך. בישראל החברה חתמה על שיתוף פעולה מיוחד עם חברת החשמל לפיתוח כלי שיאפשר הקמת תחנת כוח וירטואלית, וכן המערכת מותקנת על גג חברת המכשור הרפואי מדינול.

"אני עוסק בטכנולוגיות אנרגיה נקייה כבר הרבה שנים, ומודע לנטל העצום שמערכות המיזוג מהוות על רשת החשמל״, אמר בן נון, "אני גם יודע שהאתגר הכי גדול של רשת חשמל שהולכת ומסתמכת יותר ויותר על אנרגיה סולארית היא כיצד לאגור את האנרגיה כדי שניתן יהיה להשתמש בה אחרי שהשמש שוקעת. בקיץ 2015 הוכרז שעלות ייצור חשמל מאנרגיה סולארית ירדה מתחת לעלות הייצור מדלקים מזהמים. באותו רגע היה לי ברור שכיוון שהייצור מאנרגיה סולארית ילך ויגבר - יגדל הצורך באגירה. מים זה החומר הכי יעיל בטבע כשמדובר באגירת קור. הבנתי שחייב להיות פתרון נקי, שמסתמך על מים, להסטת ביקושי מיזוג אוויר. כיוון שבכל החיפושים שעשיתי לא מצאתי שפתרון כזה קיים ועובד באופן יעיל, החלטתי לצאת לדרך עם נוסטרומו, ולגייס את המשאבים הנחוצים לפיתוח טכנולוגיה כזאת. בינתיים תופעות מזג האוויר מקצינות, אתגרי המיזוג גדלים בכל יום, ונדמה לי שלטכנולוגיה שלנו יש תשובה הולמת לחלק נכבד מהאתגרים הללו".