הסכם סחר חופשי עומד להיחתם בין ישראל לאיחוד האמירויות, כך חשף היום (שני) השגריר החדש של ישראל באיחוד האמירויות, אמיר חייק, בכנס beyond business של בנק הפועלים ומכון היצוא. 

הסכם סחר חופשי מאפשר לשתי המדינות לסחור אחת עם השנייה ללא מכסים, וכך לרוב מגדיל את היקף הסחר באופן דו-כיווני. נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, מסר בעקבות הבשורה כי "מדובר בהסכם שרק יחמם ויאיץ עוד יותר את הקשר של ישראל עם איחוד האמירויות. אין ספק שהסכמי אברהם יצרו פריצה בפוטנציאל לשיתוף פעולה בינלאומי והסכם סחר יהיה ה- ׳בוסטר׳ החסר להגדלת ההיקפים".

מוחמד עלי אל שורפה, יו"ר המחלקה לפיתוח כלכלי באבו דאבי, אמר כי  "עם ציון שנה להסכמי אברהם אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה ועל הרצון הטוב משני הצדדים. התהליך הוא יוצא דופן עם מספר רב של התקשרויות שכבר נעשה, הרבה מזה הודות למשרד ההשקעות של אבו דאבי (ADIO). זו רק ההתחלה לקשר ארוך ופורה שיוליד הזדמנויות משמעותיות לתפיסת החדשנות המשותפת לשני הצדדים. ADIO עם הסיוע של הצוות הישראלי, ימשיך לתמוך בחברות ישראליות בכניסתן לשוק באבו דאבי".

כשנה לאחר חתימת הסכמי אברהם בין ישראל ואיחוד האמירויות נערך אתמול במלון ריץ קרלטון שבאבו דאבי פורום העסקים ישראל-אבו דאבי, בהובלת המשלחת העסקית של מכון היצוא ובנק הפועלים לאבו דאבי ודובאי. באירוע נכחו בין השאר יו"ר בנק הפועלים ראובן קרופיק, מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר, יו"ר מכון היצוא אדיב ברוך, שר המסחר של איחוד האמירויות תאני אחמד אל זיודי, יו"ר לשכת המסחר של איחוד האמירויות עבדולה אל מאזורי ומוחמד עלי אל שורפה כאמור.

עוד נכחו, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן ומאות אנשי עסקים מובילים מישראל והאמירויות. הפורום שנערך אתמול פותח למעשה את הפעילות של המשלחת העסקית של מכון היצוא ובנק הפועלים בנסיכות שבמפרץ הפרסי.

מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ציין: "הבנק שמח להמשיך ולהיות פורץ דרך לשווקים חדשים לטובת לקוחותיו. בנק הפועלים אימץ אסטרטגיה של הובלה למדינות המפרץ, והמשלחת הנוכחית תהיה משלחת פורצת דרך ביצירת הקשרים עם אבו דאבי – שהיא כידוע אחד מן המרכזים החשובים בעולם בתחומי הפיננסים, הסחר וההייטק".

שר המסחר של איחוד האמירויות, תאני אחמד אל־זיודי: "הסכמי אברהם הובילו לחתימות על המון הסכמי שיתופי פעולה בין חברות ישראליות ואמירתיות במאות מיליוני דולרים ובמגוון תחומים". שגריר ישראל באמירויות אמיר חייק חשף כי בקרוב צפוי להיחתם הסכם סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האמירויות, שיאפשר לשתי המדינות לסחור אחת עם השנייה ללא מכסים.

יוסי כהן, לשעבר ראש המוסד, ציין: "המנהיגים של ישראל ואיחוד האמירויות נפגשו בסתר הרבה לפני שנחשפו ההסכמים, כשהמטרה הייתה לייצר אמון בין המנהיגים והאנשים. הפוטנציאל של שתי המדינות הוא מדהים, לנו יש את המוח והאומץ ואת חוש היזמות ואנחנו רק מתחממים".

כהן הוסיף גם זווית ביטחונית: "האיום האיראני לאיחוד האמירויות הוא גדול יותר מהאיום על ישראל ויש איומים ספציפיים על יציבות האומות באזור. בעודנו מדברים איראן ממשיכה לפתח את פעילות הטרור שלה לא רק דרך חיזבאללה, החמאס והג'יהאד האסלאמי אלא גם דרך מדינות אחרות. זה איום על שתי המדינות – ישראל ואיחוד האמירויות".