הוועדה הבוחרת את יו"ר הסוכנות היהודית החליטה היום (שני) על דחיית הבחירות בחודש. ההחלטה התקבלה לאחר שהוועדה התכנסה לדון בצעדיה לאור המצב שנוצר עם פרישתו של השר אלעזר שטרן מהמרוץ. 

כזכור, אתמול אחר הצהריים, על פי הדדליין שהוצב לממשלה על ידי הוועדה שאמורה לבחור את יו"ר הסוכנות היהודית החדש, שר החוץ יאיר לפיד אמור היה להשיב לחברי הוועדה אם בכוונתו להציג מועמד חלופי מטעם הקואליציה במקום שטרן.

שטרן פרש מהמרוץ בעקבות הסערה שעוררו דבריו בשבוע שעבר, שלפיהם גרס תלונות אנונימיות שהגיעו אליו במסגרת תפקידו כראש אגף כוח אדם בצה"ל. לאחר שהתפוצצה "פרשת הגריסה" והשר שטרן הודיע על פרישה מהמרוץ, פנה השר לפיד לוועדה וביקש לדחות את הבחירות, אך בקשתו לא נענתה. במכתב שנשלח ללפיד מטעם הוועדה, נכתב כי הגשת מועמדויות נוספות לתפקיד תתאפשר עד יום ראשון הקרוב, וכי ב־26 באוקטובר הוועדה תתכנס ותחליט על זהות יושב הראש הבא. על אף הדדליין שהוצב ללפיד - הוא לא הציג מועמד חדש.

גורמים בממשלה אמרו אתמול ל"מעריב": "לממשלה יש כיוון למועמד/ת חדש/ה מטעמה, אך ההליך ייעשה לא תחת הלחצים או הדדליינים".
בין המועמדים הבולטים שנותרו במרוץ לתפקיד: שרת התפוצות לשעבר, המועמדת מטעם שר הביטחון בני גנץ - עומר ינקלביץ; יוזמת ויו"ר הדירקטוריון של בית התפוצות, רעיית ח"כ יולי אדלשטיין, אירנה נבזלין; ח"כ לשעבר דני דנון, שכיהן כשגריר ישראל באו"ם; אלוף (במיל') וח"כ לשעבר עוזי דיין; ושגריר ישראל בארה"ב לשעבר מייקל אורן; ומועמדים נוספים.

בקרב גורמים המעורים בפרטים גוברת הערכה כי נוכח המצב היוצא דופן שנוצר בעקבות פרשת שטרן, הבחירות עשויות להידחות למועד אחר. היום צפויים חברי הוועדה הבוחרת להתכנס לישיבה דחופה, שבה יחליטו על צעדיהם הבאים.