יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, ספג הבוקר (שני) ביקורת על רקע החלטתו להיעדר מהטקס לזכרו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל, שייערך היום בהר הרצל בירושלים. מנכ"ל משרדו של רבין, שמעון שבס, תקף את נתניהו בחריפות בתכניתם של ענת דוידוב וגולן יוכפז, ואמר כי "לנתניהו יש חלק גדול בסיפור הזה, הוא עמד בראש הכנופיות".

"נתניהו היה ראש ממשלה וחבל שהיה", זעם שבס, שהוסיף: "הוא מתבייש להגיע כי הוא מרגיש שהציבור שמגיע לשם מתעב את פעילותו לפני 26 שנה".

מפלגת מרצ התייחסה גם היא להיעדרותו הצפויה של נתניהו מן הטקס ואמרה כי "החרמת האזכרה הממלכתית לרצח על ידי יו"ר האופוזיציה היא המשך מסע ההסתה וההשכחה, עיוות ההיסטוריה וניסיון להתנקות מאחריות. מי שלא חשוב לו לזכור, לא רוצה למנוע את הרצח הבא".

בהמשך הראיון טען שבס כי "כשנתניהו אומר שבנט ראש ממשלה לא לגיטימי זו אמירה מסוכנת מאוד. יש כאלה שיכולים לפרש את זה כהיתר לפגיעה ואלימות שמביאה בסוף אקדח. לא פוסל אפשרות שרצח פוליטי יקרה שוב". 

"ביבי שהעסיק את כולכם הרבה שנים לא מעסיק אותי כבר, הוא היסטוריה", הוסיף שבס. "הוא היה רה"מ וחבל שהיה רה"מ. עצוב שראש אופוזיציה מתבייש להגיע להר הרצל, ואני חושב שהוא מתבייש כי הוא מרגיש שהציבור שמגיע לשם מתעב את פעילותו כראש אופוזיציה לפני 26 שנה. הוא מעולם לא הצטער וביקש סליחה. אם היה לפחות מודה בטעויות היה אפשר אולי להבין או לא להבין. היה מודה בכל פעולות ההסתה שקדמו לרצח רבין. יצחק רבין בעצמו בריאיון שנתן לניסים משעל כמה ימים לפני הרצח הוא אמר שהוא לא מוכן להיפגש איתו בכלל. באירועים אחרים הוא קרא לו ראש הכנופייה, הוא האשים אותו שהוא מארגן ומממן את פעולות ההסתה והשיסוי לא רק נגדו, אלא גם נגד הממשלה. לאחר הרצח הוקמה ועדת שגמר ולדעתי היא לא סיימה את הפעולה שלה. ההסתה לא נבחנה בכלל, כל הפעילות הנוראית שהתרחשה לפני הרצח לא נבחנה".

לדברי שבס, "ועדת החקירה עסקה בכשלי האבטחה, כתב המינוי שהיא קיבלה מנע מהשופט לעסוק בתקופה שקדמה לרצח. החקירה לא נסתיימה. האשמים או אלו שעסקו בהסתה - פוליטיקאים, רבנים, ראשי ישיבות, והם לא עמדו בפני החוקרים. ההיסטוריה לא תשכח ולא תסלח".

היית פותח היום את כל הסיפור הזה מחדש ונובר במה שהיה אז?
"אני קטונתי, אני טוען את הטענה הזאת 26 שנה. הלכתי לשמעון פרס כשהיה מ"מ ראש הממשלה כמה שבועות לאחר הרצח כשהוקמה הועדה ועוד כמה שרים הצביעו נגד כתב המינוי בגלל זה, אמרנו שהדבר הנורא שהתרחש לפני הרצח לעולם לא ישכחו את זה".

"פרס אישר את כתב המינוי שנוסח במשרד המשפטים", הסביר שבס. "מדוע לא הרחיב את הסמכויות? התשובה שלו לשאלה שלי הייתה שהוא אמר 'האוקיינוס גדול, אנחנו צריכים לעסוק במים הקרובים לנו'. כלומר, בואו לא נפתח את כל הסיפור. בעיניו, הטיפול בהסתה ובהמרדה ובשיסוי היה משהו גדול מדי, רחב מדי, שיכול להעסיק אותנו במשך חודשים, אולי שנים".

מנכ"ל משרדו של רבין טען עוד כי "פרס רצה להיות ראש ממשלה, רצה לשמור את הרצח ואת רבין במידות הנכונות, ולראייה לא עשה בחירות מיד לאחר הרצח, אלא דחה למאי. הדחייה גרמה לזה שביבי נתניהו ניצח אותו. אם הבחירות היו על השסע הוא היה מנצח".

אם היו בודקים את ההסתה והמעורבות לכאורה של נתניהו, זה היה עוזר לפרס.
"אני גם חושב ככה, הוא חשב אחרת. הוא חשב שצריך לעבור הלאה. פרס היה מאוד עצוב שרבין נרצח, אבל הוא רצה לעבור הלאה".

כשנשאל מהו חלקו של נתניהו באירוע, אמר: "חלק גדול, הוא היה ראש האופוזיציה. הוא, כפי שיצחק רבין אמר, עמד בראש הכנופיות".

בהתייחס לטענה כי נתניהו אמר מספר פעמים כי 'רבין לא בוגד', השיב: "אז הוא אמר שרבין לא בוגד בכיכר ופעילות הרחוב הייתה אלימה וההפגנה עצמה הייתה נוראית".

הוא ארגן או מימן אותה?
"עובדה שבעצרת, בדבר הנורא שהיה בכיכר ציון היו אנשים כמו דוד לוי שלא השתתפו וירדו מהמרפסת כי ראו מה קורה שם. אפשר להגיד לא בוגד ואפשר להגיד לראש הממשלה שהוא ראש ממשלה לא לגיטימי כפי שעשה בשבוע שעבר לבנט. זו התחלה של פעולת שיסוי שבהתחלה זה הופך להיות דבר אלים או פעולות אלימות ולאחר מכן בא רוצח מתועב, שולף אקדח ויורה. אני חושב שבגל שלא נחקרו האירועים כמו שצריך ובגלל שלא הבינו מה נקרא חופש ביטוי ומה נקרא הסתה ושיסוי אין הבחנה ומותר להגיד כמעט כל דבר. להגיד לראש ממשלה בשיטת הבחירות שלנו שהוא לא לגיטימי זה דבר נורא ואיום. לאנשים מסוימים זה יכולה להיות קריאה לאלימות".

גם לפיד אמר שנתניהו לא לגיטימי.
"אני לא מצדיק את המילה הזאת. אני לא עובד אצל לפיד ולא מצדיק אותו, אני חושב שהוא אמר אמירה לא טובה. זה היה בזמן שהממשלה הייתה זמנית, כל הזמן היו בחירות, הוא היה ראש ממשלה נכון ואסור היה להגיד את זה אבל הקונטקסט היה שונה לחלוטין. הקונטקסט של רבין היה שהוא הנהיג מדיניות אחרת, הלך בדרך של ניסיון להגיע לשלום והם לא אהבו את זה. בעיניי האמירה נגד בנט מסוכנת מאוד. ברגע שאדם, ראש אופוזיציה, עומד בכנסת ואומר 'אתה ראש ממשלה לא לגיטימי' זו אמירה מסוכנת מאוד. אדם כמוני וכמוך, ואולי רבים אחרים רואים בזה אמירה לא דמוקרטית ואולי נוראית. יש כאלה שיכולים לפרש את זה כהיתר לאלימות, היתר לפגיעה שמביאה בסוף אקדח".

"אני לא פוסל את האפשרות שזה יקרה שוב", המשיך שבס. "אני לא יודע כלפי מי. המעשה שנעשה לפני 26 שנה עבר את רף הדמוקרטיה, המדינה שהייתה לפני 26 שנה לעולם לא תהיה אותה מדינה. אמנם עוסקים בזה ושומרים, אתמול עליתי לירושלים בערב וראיתי שיירה עצומה ושומרים על רה"מ וטוב שכך, אבל אני חושב שראשי השב"כ וראשי מערכת הביטחון שעוסקים בזה צריכים להיות מאוד ערניים ואני מקווה מאוד שהם ערניים".

סייעה בעריכת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM