יפתח פלמ"ח זאבי, בנו של רחבעם זאבי, שוחח הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM והתייחס לעדויות החדשות כנגד שמעון פרס: "אני יודע בדיוק מה עובר על הילדים ועל הנכדים. אנחנו עברנו את אותם דברים בדיוק".

"יש במקרה של שמעון פרס ובמקרה של גנדי עשייה שאפשר רק ללכת זקופים ממנה ופתאום צריך להתחבא בבית ספר כשמצביעים עליהם. לבי איתם", הוסיף. 

על ההשוואה בין המקרה המדובר לבין העדויות כנגד אביו, אמר זאבי : "אני לא מבין את ההשוואות האלה מפני שהיו צריכים במקרה של שמעון פרס לשאול אותו, בדיוק כמו ששאלו את גנדי, מה יש להם להגיד על כל מה שמספרים עליהם".

"היקרים האלה, הסלעים האלה בתוך האדמה אחד חמש שנים ואחד 15 שנה ואין להם אפשרות לצאת החוצה ולהתגונן. במקרה של אבא של אלו נשים מאחורי וילון שעד היום לא יודעים מי הן, ובמקרה של פרס יש כאלה שמספרות אבל זה מיותר וזה מיותר. אין לזה מקום", אמר. 

בהמשך דבריו התייחס לעדויות אודות אביו: "כל התלונות על אונס לגבי אבא היו מאחורי וילון והייתה רבקה מיכאלי שגילתה לנו שהוא נגע לה בכתף בזמן הבר מצווה שלי, היא לא כל כך אהבה שהוא שם לה יד על הכתף. איזה אונס? על מה אנחנו מדברים פה?".

"בחרו לתת לו לנוח 15 שנה באדמה ויצאו עליו. רק הוא ושלוש בנות מאחורי וילון יכולים לספר מה היה שם, לא התייחסנו לזה אף פעם במשפחה. שמעתי בתחילת התוכנית ש'גמרו את ההנצחה של גנדי'. לא הייתה לו הנצחה כל כך בריאה וחזקה כמו בשנים האחרונות למרות הכתבה האומללה של אילנה דיין שאגב לא שונה בעיניי מקולט אביטל", הסביר. 

נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ז''ל (צילום: אריק סולטן)
נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ז''ל (צילום: אריק סולטן)

לדבריו, למרות התחקיר המקיף ששודר בעובדה זיכרון אביו לא נפגע: "ככל שאנחנו מתנהגים יותר לא נכון בניהול המדינה ועם המחנות והסקטוריאליות שלנו מתגעגעים לדבר הזה שנקרא גנדי שהוא אהב אותנו ואת המולדת כמעט כמו שאתה אוהב אישה".

"יש כל כך הרבה דברים נכונים שהם עשו, מה ייתן לנו להתעסק בזה? אם גנדי או פרס היו מתמודדים על תפקיד ממלכתי, רמטכ"ל או נשיא פלוס אני מבין אולי ולא בטוח שתבוא ביקורת. אבל מה אתם רוצים מהם? הם עשו כל כך הרבה ועם כל הנשמה והם באדמה הם לא יכולים להגיב ולהגן על כבודם. מה אנחנו עושים?", תקף. 

על הנשים המתלוננות אמר: "הן רוצות לפרוק? אם הן אמיתיות במקרה של אבא אנחנו לא יודעים מאיזה תיאטרון לקחו אותן, תעשו את זה כשהדמות שהתעללה בכן תתמודדו איתו כשהוא חי תצאו ותגידו את כל מה שעבר עליכן".

על רעיון הטרנספר אמר: "אפשר להתגעגע אליו באופן שאולי יהיה לנו אומץ לשים את זה על השולחן ולהסתכל על זה. אף פעם לא דיברנו על זה, בעטנו בגנדי, זרקנו עליו עגבניות".

"אני לא חושב שבבוקר כזה עם הנושא שיש לנו אנחנו צריכים לדבר על הטרנספר, אלא על הכרסום הנוראי שעושים לפרס, את אותו הדבר האומלל בדיוק שעשו לגנדי. עכשיו לדבר על הטרנספר?".

"אם אתה מצמצם את כל התורה של אבא למשפט אחד משהו שקשה מהמוח הענק הזה, הוא אמר לנו והתחנן בפנינו שנקשיב לו 'שני עמים לא יכולים לחלק את אותה אדמה' זה לא עובד בשום מקום בעולם ובטח לא יעבוד פה. וחטף עגבניות", הוסיף. לטענתו, הפתרון לסוגייה הפלסטינית הוא שקבוצה אחת תלך, "את המדינה הקימו בשביל היהודים, שני עמים לא יכולים לחלוק אותה אדמה". 

בהמשך דבריו, התייחס זאבי לטענות שנשמעו כלפי אביו במשך השנים, ביניהם פרסומים על מעורבות עם עבריינים וירי למוות בבדואי חף מפשע, ואמר כי "לא נמאס לכם? לכו למשטרה, תבדוק את התיקים ותראו שאתם יורים לאוויר. ממה אתם נהנים? תספרו איזה ענק היה גנדי".

זאבי תקף גם את השר יאיר לפיד שיצא מטקס הזיכרון לאביו: "מסתובב ביננו פוליטיקאי שהכינוי שלו הוא ראש הממשלה המיועד והוא בחר לצאת ברגע שמתחיל טקס מיוחד לשר בישראל, סמל שלטוני אגב לכל דבר, טרנספר או לא טרנספר, שרוצחים אותו ערבי ומי שהולך להיות ראש הממשלה שלנו בוחר להחרים את זה".

"איך הוא יהיה ראש ממשלה של כולם? ועוד המפלגה שלו בכלל לוקחת דרוזים וערבים. איך זה? זה לא יעלה על הדעת. אני מבוהל מהלפיד הזה בעוד שנה", סיכם.

"המטרה הייתה להביא את האמת, לא למחות את זכרונו של גנדי"

גם כתב עובדה, עמרי אסנהיים, שוחח הבוקר עם גולן יוכפז וענת דוידוב, והתייחס לטענתו של בנו של גנדי כנגד תחקיר עובדה: "טענות שקריות? הבאנו שורה של עדויות, 7-6 עדויות חלקן אל המצלמה למשל רבקה מיכאלי, חלקן נשים שדיברו בקולן, לא שחקניות ואל אחרות על מעיש אונס חמורים לכאורה שביצע".

"אפשר לראות את התחקיר אנחנו עומדים לחלוטין מאחוריו. הייתה לי לפני התחקיר שיחה ארוכה עם פלמח זאבי במשרדו הפניתי אליו את כל הטענות, אני לא חושב שהוא התכחש לאף אחת מהטענות, אני לא אומר שהוא אישר אבל בטח לא אמר שהן שקריות. הוא הבין על מה מדובר והכיר היטב את אביו", הוסיף.

לדבריו, הוא חש סימפתיה לפלמח זאבי, "זה לא נעים לשמוע על אביך כאלה דברים בטח אחרי מותו לכן אני לא רואה לנכון להתעמת איתו. אני מבין את הכאב שלו והכול בסדר. אנחנו עומדים מאחורי התחקיר".

כשנשאל האם היו התלבטויות לפני הפרסום השיב: "אני לא זוכר כתבה שלא היו לפניה התלבטויות, אנחנו רוצים להביא את האמת אנחנו בני אדם ואנשים חושבים ורוצים לעשות את עבודתנו טוב".

"בהיבט הזה עלו שני דברים, אחד שאנחנו לא יכולים למחוק את ההיסטוריה. ההיסטוריה של זאבי הייתה התכתבות ישירה עם המדינה ומה שקרה פה ויותר מאוחר עם METOO. הוא לא יכול הגיב, במיוחד בתחקיר כזה שמישהו איננו אתה צריך להביא כמה שיתר עדויות להיות בטוח מעבר לכל ספק ולקחת בחשבון שלו היה בחיים הוא היה מכחיש את הטענות, הוא יגיד שהן שקריות ולא נכונות ועלילת דם", הוסיף. 

הוא סיכם כי "המטרה שלנו לא היה למחות את זכרו של גנדי אלא להביא את האמת. המטרה הייתה שכשהבן שלי ישב ביסודי וישמע על מורשת גנדי הוא ידע שהוא היה כזה וגם כזה וכזה".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm