אבירם אלעד, העורך הראשי של וואלה! לשעבר שמשמש כיום כמנכ"ל חדשות 13, ממשיך היום (שני) למסור את עדותו במסגרת תיק 4000. אלעד נחקר בחקירה נגדית על ידי הסנגורית של איריס אלוביץ', עורכת הדין מיכל רוזן עוזר.

בפתח החקירה אמרה עוה"ד רוזן עוזר לאלעד: "כל מה שאנו מדברים על גדי להב זו התקופה שהוא היה העורך הראשי", ושאלה: "בתקופה של טלי בן עובדיה העורכת הראשית אתה זוכר וויכוח לעניין ההחלטה שלא לסקר סכסוך בין ועד העובדים לפלאפון לפלאפון?". על כך השיב אלעד: "לא זוכר כזה דבר".

לאחר מכן הקריאה עוה"ד מחקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה! לשעבר אילן ישועה את עדותו לוויכוח כאמור, ושאלה את אלעד: "זה מזכיר לך משהו?". אלעד השיב: "לא".

בהמשך הקריאה רוזן עוזר לאלעד מחקירתו במשטרה: "משיחות שלי איתה אחרי התפטרותה היא אמרה לי מספר פעמים שלא תוכל לחיות זמן רב עם ההתערבויות של ישועה". לאחר מכן שאלה את אלעד: "אמרת אמת?". אלעד השיב בחיוב.

אבירם אלעד  (צילום: פלאש 90)
אבירם אלעד (צילום: פלאש 90)

לאחר מכן שאלה עוה"ד רוזן עוזר את אלעד על ינון מגל, שהיה העורך הראשי של וואלה! באותה עת. "היחסים איתו הם יחסים טובים, חבריים?". אלעד: "נכון".

עורכת הדין הציגה אי מייל מה-24.7.2014 שנשלח אל אלעד ומגל במהלך מבצע צוק איתן: "המלחמה גרמה לי כמו לרבים אחרים לצרוך כמה אתרים כל הזמן ובמיוחד וואלה!, אבל בקצב העריכה ynet עושה לנו בית ספר". לאחר מכן שאלה את אבירם: "אז הייתה לו ביקורת על האתר?".

אלעד: "זו ביקורת מקצועית. זה לא מתייחס לאם זה בעד מישהו או לא, אלא שהכתבות שלנו לא מספיק מגרות או עמוקות בלי קשר לעל איזה תוכן הן מדברות".

רוזן עוזר עימתה את אלעד בין היתר עם דברים שנכתבו בקבוצת הוואטסאפ "פורום הנהלה" שפתח ישועה, שבה הוא כותב על ידיעה של הכתב הצבאי נועם תיבון שלדברי ישועה היא ״ממש ילדותית ושטחית״.

אילן ישועה, מנכ''ל וואלה לשעבר בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)
אילן ישועה, מנכ''ל וואלה לשעבר בבית המשפט (צילום: שלו שלום/TPS)

אלעד בחר להתייחס להמשך המשפט של ישועה שאמר שהידיעה "נראית לא טוב" ואמר: "זו עדיין לא התערבות בנראות של הכתבה. לא כתוב אם זה ידיעה נכונה או לא נכונה. אני רואה את זה כהנחיות שעוסקות במהות הטכנית-אינטרנטית של הכתבה והוא לא נכנס עכשיו לדיון האם חמאס נכנע או לא נכנע".

עו"ד עוזר: "ממש ילדותית ושטחית?". 

אלעד השיב: "על הדרך שבה הדברים מוצגים ולא על עמדתו של תיבון אם הייתה כזו. הכתבה מתאמת איזה שהיא סיטואציה שלא מתוארת מספיק טוב בכתבה".

עו"ד עוזר: "האם אתה זוכר שגם שי מגל (מישהו מההנהלה) העביר עליך ביקורת?". אלעד: "היו התכתבויות".

לאחר מכן הציגה לאלעד תכתובות רבות שמצביעות על התערבות של ישועה בתכנים, התערבות שהחלה כבר בתקופת גדי להב כעורך במהלך 2012 ולאחר מכן.

עו"ד עוזר: "אתה יודע מה מגל חושב על ההתערבות של אילן ישועה?". אלעד: "אני זוכר שהיה מתח ניהולי סביב העניין הזה. אני זוכר שהוא דיבר על זה שחלק מהדברים שנאמרים לו הם דברים שנכנסים לתחום שלו".

עוד שאלה רוזן עוזר: "האם אתה זוכר שמגל חשב שיש פה התערבות בתכנים שפוגעת במעמד שלו כעיתונאי והוא היה פגוע מזה והיה לו כעס כלפי ישועה?". אלעד השיב: "נכון. אני חושב שהכעס נבע מדברים רחבים יותר".

ינון מגל (צילום: אביב חופי)
ינון מגל (צילום: אביב חופי)

"אתה זוכר שבאיזה שלב ישועה שם מעל מגל את עידו אשד ומגל מאוד לא אהב את זה?", שאלה עורכת הדין. אלעד: "הסכמתי איתו משום שזו פגיעה בתפקיד שלו ולא אמור להיות מישהו מעליו בנושא התוכן".

עו"ד רוזן עוזר: "ישועה מבקש ממך לעבוד עם אשד ואומר לך שזה לא פחות כבוד לקבל הוראות ממנו אבל אתה הסכמת עם מגל?". אלעד: "נכון".

לאחר מכן עברה עורכת הדין לתקופה בה אלעד היה עורך ראשי וישועה התערב בכתבות שלו: "האם נכון שחשבת שזה מבטא חוסר אמון בסיסי בך?". אלעד השיב: "נוצרו משקעים בינינו בעקבות הדבר הזה. חשבתי שזה לא נכון לעשות זאת. נעלבתי ברמה האישית והייתה פה פגיעה מסוימת בחופש העיתונות שלי".

בהמשך אמרה רוזן עוזר כי "היה פרסום על כך שליאיר נתניהו יש חברה שאיננה יהודיה וסביב הדבר הזה הייתה פניה", ושאלה את אלעד: "אתה אומר לישועה - 'זה יעלם לגמרי עוד רגע'".

לאחר מכן היא הדגימה כיצד ישועה התעקש שהידיעה תרד גם במדור סלבס ויהדות: "נא להעיף את כל האייטמים האלה עכשיו. אני לא יכול לנהל משא ומתן על אייטם שלוש פעמים". בהמשך שאלה: "התנהלות כזו שבה ישועה מבקש להוריד אייטם ואז אתם מעלים אותו במדור כזה ובמדור אחר. זה לא במקרה אלא בכוונה נכון?".

אלעד: "פה רואים את ההבדל בין דברים שקשורים לנתניהו לדברים אחרים. אני לא זוכר אם זה היה בכוונה או לא ויכול להיות שמגל נקט שם פעולה".

עו"ד עוזר: "אם סוג כזה של התנהלות שמבקשים מידיעה לרדת ואז היא קופצת בכל מיני מדורים אחרים, מן דווקא כזה, האם היא אפיינה את התנהלות המערכת?". אלעד: "כשהתבקשנו להוריד דברים שקשורים למשפחת נתניהו ניסינו להילחם בזה בכל הדברים שעמדו לראשותנו".

"האם מעניין אותך לסקר או לא לסקר ביקור של שרה נתניהו במעון לנשים מוכות?", שאלה עורכת הדין את אלעד, שהשיב: "המקרים בהם דיברנו בעדות אלו מקרים בהם לא התכוונו לפרסם אותם. יש חשיבות למתי האייטם הזה מגיע, מה קרה באותו יום, מה קרה עם שרה נתניהו באותו הזמן. זה תלוי בקונטקסט".

לאחר מכן התייחסה רוזן עוזר ל"קלטת הפסיכולוגית" של שרה נתניהו: "האם ידעת שזו שיחה פרטית וששרה נתניהו תפגע מהפרסום הזה?". אלעד: "לא הייתי בטוח שמדובר בשיחה פרטית. זו שיחה עם יועץ התקשורת של המשפחה. אני חשבתי שיש ערך לפרסום".

עו"ד עוזר: "אתה לא עונה על מה ששאלתי. אתה אומר לחוקרים ששומעים שם את הטירוף אז בוודאי חשבת שזה פרסום משפיל עבורה".

אלעד: "ברור שהיא לא תרווה מכך נחת". עו"ד עוזר: "הייתה לך דילמה כאן?".

אלעד: "הייתה מערכת שיקולים האם לפרסם אותה. קודם כל הקלטת הגיעה אלינו והיינו צריכים לבחון אם היא אמיתית ולא חיקוי ואחרי זה האם יש לכך עניין ציבורי וזו לו רכילות זולה. באותו הזמן היו עדויות להתנהלות כזו של שרה נתניהו וזה הוכחש נמרצות, וכאן יש עדות שדברים אכן מתנהלים ככה ויש גם חשיבות לסביבה בה מתנהל ראש הממשלה".

עו"ד רוזן עוזר הקריאה משפט מתוך החקירה של אלעד בהקשר לקלטת אותו אמר לחוקריו: "עכשיו אתה מבין כמה מתוק היה לפרסם את זה מעבר להכל". על כך אמר אלעד: "בוודאי. אחרי כל הצנזורה שהייתה לנו באה קלטת כזו ואנו יכולים לפרסם אותה. לכן זה בהחלט היה מתוק כשהצנזורה הוסרה".

עו"ד עוזר: "לפרסם כתבות חיוביות על אשת ראש הממשלה זה תלוי קונטקסט ולפרסם כתבה משפילה על ראש הממשלה זה מתוק עבורך. תסכים אותי שיש עיתונאים אחרים שיחשבו אחרת". אלעד: "תמיד".

לאחר מכן עברה עוה"ד רוזן עוזר לדבר על כך שישועה אמר לאלעד ששרה נתניהו ביקשה מבני הזוג אלוביץ' לפטר אותו בגלל מאמר שכתב נגד נתניהו ב-2013. "ישועה אישר כאן בחקירה הנגדית שאיריס אלוביץ התנגדה לכך שתהיה עורך ראשי".

על כך אמר אלעד: "אין לי מושג. על פי מה שהוא אמר לי שני בני הזוג אלוביץ' רצו בפיטוריי".

עו"ד רוזן עוזר: "זה הפוך ממה שהוא אמר לך". אלעד: "נכון".

"אני אומרת לך בסוד שזה לא היה בהתנדבות אלא אחרי זה שהראנו לו שזה מה שהוא אמר לאיריס אלוביץ'. הוא סיפר לך שהוויכוח הזה עליך הביא לנתק בין בני הזוג אלוביץ' לבני הזוג נתניהו?", שאלה עורכת הדין. אלעד השיב בחיוב.

עו"ד רוזן עוזר: "האם מתי שהוא ישועה סיפר לך שהוא הציע לאלוביץ' ביום שהתחלת לעבוד כעורך ראשי לפטר אותך?". אלעד: "לא".

"ישועה סיפר שהלחצים לפטר אותך נמשכו עד חודשיים לפני החקירה", אמרה עורכת הדין. "הוא סיפר לך דברים כאלה?". אלעד: "אמת".

רוזן עוזר המשיכה: "האם יפתיע אותך לדעת שיש אפס אינדיקציה לדבר הזה? האם יפתיע אותך לשמוע שישועה היה כאן ואמר שמשנת 2017 כמעט לא היה להם קשר?", שאלה. אלעד: "אני מניח שכן".

"ישועה אמר לעידו אשד שאתה צריך ללכת ומי שאמר לו שצריך דווקא להמתין זה אשד. זה קרה במאי 2017 וגם את זה לא ידעת", אמרה עורכת הדין. אלעד אישר כי לא ידע.

מסתבר כי מי שהביע שביעות רצון מפרישתו של אלעד ב 2014 היה ישועה. מי שאמר במאי 2017 שזו הייתה טעות להביא אותו ושהוא צריך ללכת בהזדמנות הראשונה היה ישועה. אלעד אישר שהוא לא הכיר את הנתונים המתועדים האלה, ושדברים אלה הפוכים למה שסיפר לו ישועה.

לעניין הסיבה שבעטייה עזב אלעד את אתר וואלה!, הסתבר שבניגוד לאופן שבו ניסה אלעד להציג את עזיבתו ככזו הקשורה בעיקר גם אם לא רק להתערבויות הקשורות בנתניהו, בחקירתו במשטרה הדגש היה עומס נפשי בגלל מבצע "צוק אית"ן, הצעה לעבוד בסטרטאפ של משה חוגג וגם התערבויות, שכפי שעו"ד רוזן עוזר הראתה - היו בענייני תוכן ועריכה שאינם קשורים לנתניהו.

עוד התברר בדיון כי בניגוד מוחלט לאמירות השונות של ישועה ושל תזת כתב האישום, שלפיהן כתבי ועורכי וואלה! פוטרו כי היו לעומתיים לנתניהו, לאלעד הוצגה ההתכתבות בין איריס אלוביץ׳ לבין ישועה שבה אלוביץ׳ מסרבת להצעתו של ישועה לפטר את אלעד. אלעד השיב כי לא הכיר עובדה זאת. 

עוד הוצגה לאלעד תכתובת בין ישועה לבין שאול אלוביץ׳ שלפיה ישועה מציע לשאול ׳לשלוח אותו׳. רוזן עוזר: "האם ישועה סיפר לך מתישהו שביום שהתחלת לעבוד בוואלה!, שהוא, ישועה, הציע לשאול אלוביץ׳ לפטר אותך, וששאול אמר לא?". אלעד השיב: "לא".