הצעת חוק של יו"ר ועדת הפנים, חבר הכסנת ואליד טאהא (רע"מ), עליה חתומים כל חברי סיעתו, לחיבור לרשת החשמל של רבבות בתים שנבנו במגזר הערבי ללא היתר, מעוררת סערה בכנסת. על פי ההודעה שפרסם ח"כ טאהא, ברע"מ מתכוונים להניח את הצעת החוק עוד היום (שני) על שולחן הכנסת ולהביא את ההצעה להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי בשבוע הבא. 

הצעת החוק, שהנה חלק מהדרישות הקואליציוניות של רע"מ, מעוררת סערה בימין. הבוקר יערכו ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ואורית סטרוק (הציונות הדתית), כנס חירום תחת הכותרת "עצרו מכירת הנגב והגליל לרע"מ תמורת התקציב".
בהודעת השדולה נאמר: "נחזק את שקד ואלקין כדי שיעצרו את כניעת הממשלה הצפויה בחוק החשמל ונוסח החלטת הממשלה להסדרת היישובים הבדואים בנגב".
 
בדברי ההסבר להצעת החוק, שהגיעה לידי "מעריב", נאמר כי "מטרת הצעת החוק היא לאפשר את חיבורם של בתים שנבנו ללא היתר לרשת החשמל". עוד נאמר כי "יישובים רבים בישראל, רובם יישובים ערבים, סבלו במשך שנים מהיעדר תכנון ובעקבות כך נבצר מהתושבים ביישובים אלה להוציא היתרי בנייה, דבר שגרם לעובדה שהם לא יכלו להתחבר לרשת החשמל, הטלפון או המים. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו לרשתות אלה בסופו של דבר באופן פיראטי או לא חוקי". 

"הצעת החוק נועדה בראש ובראשונה להבטיח שהחיבורים השונים יעשו באופן חוקי ובטוח. חיבורי החשמל הפיראטיים לדוגמה עלולים לסכן במידה רבה את התושבים. לפיכך, לפי הצעת החוק החיבור ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל", נטען בדברי ההסבר. "הצעת חוק זו תביא פתרון לעשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה אשר מאפשרת רמת חיים נאותה, כזו המתאימה לישראל 2021", הוסיפו. 



ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת טוענים כי הממשלה מתכוונת לאשר הלבנת בניה בלתי חוקית לעשרות אלפי מבנים במגזר הערבי בנגב, בגליל ובמזרח ירושלים ולאשר "נוסח מחורר" כדרישת רע"מ להסדרה הבדואית בנגב. לקראת הכינוס אמרו ראשי השדולה: ״אנו חרדים לעתיד הנגב והגליל. ברור שאי-ההסכמה עם רע"מ מצביעה על כך שדרישות רע"מ הן מסוכנות ביותר. ובאותה מידה ברור גם שעמידתם האיתנה של השרים שקד ואלקין לא תוכל להימשך אם בנט יכנע לדרישות רע"מ". עוד אמרו: "לצערנו, לאחר שנים רבות בהן השדולה נאבקת על גבולות 67 והחלת הריבונות בשטחי יהודה ושומרון - אנו מוצאים עצמנו נסוגים שנים אחורה, ונאבקים גם על גבולות 48״. 

״אנחנו לא קונים את התדרוכים בנוגע לחוק קמיניץ. הדרישה לביטול חוק קמיניץ היתה מראש דרישת-סרק שהוכנסה לשיח בתיאום עם רע״מ ע״מ שתהיה ה"עז" שיציגו כדי להוכיח שהממשלה לא נכנעה, ובכך יצדיקו את הכניעה בדרישות האחרות והמסוכנות״, הוסיפו ראשי השדולה. 

בתנועת רגבים אמרו כי "חוק החשמל" מהווה פרס לעבריינות הבניה במגזר הערבי". לדברי התנועה "איסור חיבור החשמל לבניה לא חוקית הוא אחד הכלים המשמעותיים ביותר של המדינה, במאבק כנגד הבניה הלא חוקית, כדי שהיא תהיה לא משתלמת. אם הצעת החוק של רע"מ תתקבל, המשמעות היא הלבנה בפועל של עשרות אלפי מבנים לא חוקיים". עוד אמרו כי "אסור שבמדינת ישראל תהיינה שתי מערכות נפרדות לחוקי תכנון ובניה. כאשר במגזר היהודי הם קיימים ונאכפים, ואילו רבבות בתים לא חוקיים במגזר הערבי שבתי המשפט הוציאו להם צווי הריסה, לא רק שהחוק נגדם לא נאכף, אלא הם גם יחוברו לתשתיות עם גושפנקה חוקית".