שגעון הקניות: כבכל שנה, הקמעונאים מבקשים להגביר את נפח פעילותם לקראת סוף שנת המס. השיא מגיע בדרך כלל בחודש נובמבר, הנחשב בעיניי רבים כ"חודש הקניות". הסיבה לכך, על קצה המזלג, נעוצה ברצונם של העסקים להגדיל את היקף המכירות השנתי שלהם. בחודש נובמבר חלים "אירועי מכירות" רבים, הן בזירה המקוונת, והן בחנויות ה"פיזיות". המפורסמים שבהם "יום הרווקים הסיני" (מבצעי מכירות באתרי מכירות מסין ב-11.11), Black Friday (26.11) ו- Cyber Monday.

בדומה למדינות רבות בעולם גם ישראלים רוכשים מוצרים רבים בחודש זה. חלקם הנכבד רוכשים את המוצרים בחו"ל ומייבאים אותם לישראל. אלא שבדומה לכל חודשי השנה, גם מוצרים שנרכשים בחודש נובמבר ומיובאים לישראל כפופים לחוקי המס בישראל, העיקריים בהם - מס ערך מוסף (17%), מס קנייה ומכס.

מומלץ לוודא טרם ההזמנה כי תעודת המשלוח מפרטת את סוג הטובין, ובעיקר לבדוק היטב אם נדרש אישור מאת רשות נוספת להבאת הטובין לישראל (לדוגמא נדרש אישור משרד התקשורת לייבוא מכשירי תקשורת וציוד אלחוטי).

מדרגות המס על קניות באינטרנט בחו"ל

כיום חל פטור ממע"מ על ייבוא טובין שערכם נמוך מ-75$ . יבוא אישי מוגבל בכמות הפריטים המיובאים מאותו סוג מוצר (על מנת להימנע מייבוא מסחרי המסווה לפרטי תוך הימנעות מתשלום המסים החלים). ככלל, טובין בייבוא אישי שערכם נמוך מ-75$ פטורים לחלוטין ממע"מ, מס קנייה ומכס, טובין בערך בין 75$-500$ פטורים ממכס אך חייבים במע"מ ובמס קנייה.  טובין בייבוא אישי ששוויים גבוה מ-500$ חייבים בכל המסים שהוזכרו. 

חשוב לציין בהקשר זה כי טובין בייבוא אישי ששוויים גבוה מ- 75$ יכלול שווי זה גם את עלות המשלוח והביטוח. לאור זאת, חשוב לשים לב היטב מהו השווי המופיע בחשבונית העסקה המצורפת למשלוח, על מנת שלא יווצר גירעון בין הסכום המוצהר ובין הסכום בפועל.

האם כדאי לפצל חבילות?

ככלל, בהליכי ייבוא אישי נבחנת כל חבילה בנפרד, כך שעם תכנון מתאים ניתן להותיר את סכומה של החבילה מתחת ל-75$ ובכך לזכות בפטור ממסים. עם זאת, במקרים מסוימים עשויה רשות המסים לראות חבילות שנשלחו בפער זמנים קטן ולנמען זהה כחבילה אחת, ולחשב את ערכן הכולל לצורך מס, כך שערכן המצטבר של החבילות עשוי לחצות את רף הפטור, ולהיות חייב במס.

הזמנתי באמצעות חברת שילוח. מה המיסוי הצפוי?

אתרים מסוימים (בעיקר Amazon) מחשבים את עלות המס המשוערת על משלוח הפריט לישראל, וכוללים אותה במעמד החיוב בעסקה, כך שלא נדרש תשלום נוסף (במקרים בהם המס הוערך ביתר, מזכה החברה את אמצעי התשלום בכל סכום ששולם ביתר). מאידך, טובין החייבים במס שלא שולם עבורם מלוא המס הנדרש - עלולים קרוב לוודאי להיות מעוכבים במכס ואם לא ישולם המס הנדרש יוחזרו הטובין לשולח. לסיכום, תכנון נכון של הרכישות המתוכננות בחודש נובמבר עשוי להביא לחיסכון במס, ולכן מומלץ לעשות זאת מבעוד מועד.

עו''ד דורון פסו (צילום: עמית עזריאל)
עו''ד דורון פסו (צילום: עמית עזריאל)

הכותב הינו עו"ד במחלקת המיסים ובמחלקה המסחרית במשרד ש. פרידמן