חרדת ביצוע בסקס זה נושא שמעלים בעיקר בהקשר של גברים, אבל אם גם לךְ יש חרדת ביצוע בסקס' תני לי לספר לךְ שאת ממש לא לבד. למעשה, ההבדל היחיד בין שני המינים, הוא כמה התופעה מדוברת בהקשר של כל אחד מהם, כי מחקרים מראים שחרדת ביצוע בסקס קיימת אצל גברים ונשים באותם אחוזים. יכול להיות שזה קשור לעובדה שאם גבר לא מצליח להגיע לזיקפה אפשר לראות את זה פיזית והוא לא יכול "לזייף" אורגזמה, ויכול להיות שזה קשור לעובדה שסקס היה עולמם של גברים בעבר, אבל אנחנו כבר לא חיות בעבר, ותודה לאל על כך! 

מה היא חרדת ביצוע בסקס?
חרדת ביצוע היא תופעה לא נעימה, הנובעת לעתים מסיבות פיזיות, לעתים מסיבות נפשיות ולעתים משילוב של השתיים. חרדת ביצוע יוצרת שרשרת של השלכות פיזיות, שיוצרות מעגל קסם, בו האדם החרד חושש מביצועיו, כתוצאה מהחשש הביצועים במיטה אכן ירודים והחשש גדל – ונוצרת מעין נבואה שמגשימה את עצמה, שקשה לצאת ממנה. 

למה יש חרדת ביצוע ביחסי מין?
חרדה היא מצב בו האדם מרגיש כי סכנה מאיימת עליו ומגיב בתגובת "הילחם או ברח" (fight or flight), המשחררת הורמונים לגוף שנועדו להגן עליו. לדוגמה, אם אדם רואה נמר, הוא מבין שהוא בסכנת חיים. החרדה גורמת להפרשת אדרנלין ובעזרתו הוא מצליח לרוץ מהר יותר על מנת לנסות להינצל.

חרדת ביצוע ביחסי מין היא מצב בו לחץ או פחד גדל ומתעצם לכדי פניקה. הגוף מגיב בהתאם ואז החשש מהגרוע מכל בא לידי ביטוי במציאות. הלחץ עלול לנבוע מבעיה בריאותית ממשית או מכל סיבה נפשית, לדוגמה: מתוך הרצון להרשים את החצי השני ביחסי המין או מתוך הרצון להיות כמו איזה כוכב/ת בסרט פורנו שלא משקף את המציאות, נוצר פחד ממשי של "לאכזב" ואז קיפאון והתכווצות במקום חופשיות ושמחה במיטה. 

לגזור, לשמור ולבצע: מחוות רומנטיות שיעוררו לכם את הזוגיות

ממה יכולה לנבוע חרדת ביצוע ביחסי מין אצל נשים? במקרה של חרדת ביצוע בסקס אצל נשים, הפחד יכול לנבוע ממגוון סיבות:

  • מחשש לא להצליח לרצות את בן הזוג
  • פחד מאינטימיות
  • טראומה מינית בעבר
  • דימוי עצמי נמוך
  • מתוך לחץ חברתי ותפיסה מוטעית שצריך לחוות אורגזמה בכל פעם
  • מדוגמה לא מציאותית, המוצגת פעמים רבות בסרטי פורנו
  • פחד להיכנס להריון
  • בושה במראה הגוף או הפות
  • חוסר בטחון בזוגיות
  • ווגיניזמוס
  • ווסטיבולודיניה / וסטיבוליטיס – דלקת בפתח הנרתיק

ועוד מגוון סיבות בריאותיות או נפשיות.

מה התסמינים של חרדת ביצוע ביחסי מין אצל נשים?
די ברור איך חרדת ביצוע באה לידי ביטוי אצל גברים – הזעה, לחץ, אין אונות, מתקשים להגיע לזקפה ולעיתים לשמור עליה. אבל איך חרדת ביצוע באה לידי ביטוי אצל נשים?

התסמינים של חרדת ביצוע או חרדה מינית אצל נשים הם: 

  • הזעה
  • לחץ
  • יובש בנרתיק
  • שרירי ואגינה לחוצים , מכווצים ולא משוחררים
  • חוסר חשק מיני
  • השתתקות בעת פעילות מינית כאילו הפחד משתלט על הגוף והנפש

נמאס לך מהתנוחה המיסיונרית? טריקים במיטה שיטריפו אותה לחלוטין

ההשלכות הפיזיות של חרדת הביצוע גורמות לאי נוחות, קושי בחדירה, לעתים כאב בקיום יחסי מין, ובמצבים לא מטופלים גם חוסר רצון כללי לסקס, תשוקה ואינטימיות. זה עלול להיראות לבן הזוג כאילו האישה לא מעוניינת בכלל במין, כי למה שהיא תרצה לגרום לעצמה להגיע למצב של חרדה? נשים רבות מתרצות לבן הזוג, והרבה פעמים גם לעצמן, כל מיני תירוצים רק כדי להימנע מהתמודדות עם התחושות הלא נעימות הללו. לכן, תחילה חשוב להבין שמה שיש לך זו אכן חרדת ביצוע ושזה לא שאת לא אוהבת סקס, או לא בא לך על בן הזוג שלך כי אתם כבר שנים ביחד, או כל מיני סיבות אחרות שסיפרת לעצמך או שכנעת את עצמך במשך השנים ויפה שעה אחת קודם – כי מה אלו חיים לא תשוקה?

חרדת הביצוע עלולה לגרום לחוסר רצון כללי לסקס. צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
חרדת הביצוע עלולה לגרום לחוסר רצון כללי לסקס. צילום אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

אז אם יש לי חרדת ביצוע מה אפשר לעשות?
הטיפול בחרדה תלוי בגורם לה, ולכן כדי לטפל בבעיית חרדה מינית חשוב להבין מה המקור שלה. אפשר לברר את המקור בשיחה כנה עם בן הזוג, בירור עצמי, אצל מטפלת מינית, פסיכולוגית, סקסולוג/ית, פסיכותרפיסט/ית, עם כל אדם שיש לך בו אמון או בכל דרך שמרגישה לך נוחה לחשוף, להעמיק ולברר עם עצמך מאיפה החרדה נובעת.

ברגע שתביני מה המקור יהיה יותר קל להבין איך לגשת לטיפול. טיפול שיחתי או טיפול מיני בשילוב עם טיפול פיזי או תרופתי (במידה ויש בעיה בריאותית) יתנו מענה לחרדה, יורידו את רמות הלחץ ובהדרגתיות תוכלי לחזור או להתחיל לקיים יחסי מין בריאים, טובים ומיטיבים שישפרו את איכות החיים שלך משמעותית.

החיים אינם באמת מלאים ללא תשוקה. גם אם שכנעת את עצמך שאת יכולה להסתדר בלי, תאמיני לי שאם תפתרי את הבעיה את תגלי עולם חדש, מלא ביופי ובג'וס, שלא נמצאים באף מקום אחר שאינו בחיים עם מיניות ועוררות מינית מענגת. 

החדשות הטובות הן, שאם את קוראת את המאמר הזה, סימן שאת כבר בדרך הנכונה. אז שלא תביני אותי לא נכון, אני יודעת כמה זה קשה, אני מבינה שזה לא פשוט בכלל, זו בעיה ממשית והיא מטרידה, קשה ולא נעימה כלל, אבל אני מאמינה בך ואני יודעת שאת יכולה, יכולה לשנות את זה.

מרימה לחייך, ולחיים מלאים בתשוקה בריאה ומענגת,

שלך, לימור בנדל
מורת דרך לענג, מלווה זוגות ויחידים ליצירת חשק מיני ותשוקה לאורך שנים 
בואו לקבוצת הפייסבוק שלי מתעוררים ביחד לעוד פוסטים בנושא