1. לח"כ יולי אדלשטיין אין כנראה מה להפסיד. הוא הכריז על החלטתו להתמודד על ראשות הליכוד, למרות שגם לו כנראה ברור שסיכוייו לכבוש בעת הזאת את ראשות הליכוד - קלושים. לכן לא ברור הצעד שהוא נקט בתקופה שבה בנימין נתניהו עדיין מצליח לשמור על כוחו. אדלשטיין נבחר אומנם במקום הראשון בפריימריז בליכוד, אך זה לא מבטיח לו שאחרי שהחליט להתמודד מול נתניהו, מעמדו במרכז הליכוד יישמר.

אדלשטיין כנראה מתקשה לשכוח איך נתניהו ניצל את כוחו, ובטקס השאת המשואות בשנת 2018, ערב יום העצמאות ה־70 למדינה - טקס שבו במשך כל השנים היה יו"ר הכנסת האישיות המרכזית - הצליח נתניהו לגנוב ממנו את ההצגה בנאום שייתר את נאומו של יו"ר הכנסת.

אדלשטיין לא שוכח ולא סולח. נראה שהצעד שהוא נקט הוא של טירון פוליטי. אין ספק שאחרי עידן נתניהו תיפתח בליכוד מלחמת עולם על כיסאו של היו"ר הבא. רשימת הממתינים לתפקיד ארוכה, ולרובם יש מה להפסיד, אם הם לא יחזרו בקביעות על האמירה שהם יתמודדו על התפקיד רק אחרי פרישת נתניהו. בליכוד יש מי שמאמינים שנתניהו לא אמר את המילה האחרונה והוא עוד ישוב. שרי הליכוד לשעבר מכירים את האמירה שהפוליטיקה היא אמנות האפשרי, הם חולמים לחזור לשולחן הממשלה, ולכן הם לא לוקחים סיכון.

יולי אדלשטיין (צילום: מרק ישראל סלם)
יולי אדלשטיין (צילום: מרק ישראל סלם)

2. גדוד מגיני השפה העברית נוסד בישראל באפריל 1923 בתקופת העלייה השלישית, כשביישוב היהודי היו מי שרצו לחזור לשפת היידיש. אז התנהל מסע תעמולה חסר תקדים בעד השפה העברית, בין השאר באמצעות כרזות רחוב וכרזות שהורכבו מנורות ניאון, שנתלו בלילות ברחוב הרצל בחיפה. אחת הכרזות הידועות שהפכה לסיסמתם של מגיני השפה העברית הייתה "עברי, דבר עברית".

אנגלה מרקל, שקיימה לאחרונה את ביקורה האחרון בישראל בתפקידה כקנצלרית גרמניה, בחרה לנאום בכנסת בשפה הגרמנית, ואין בכך שום פסול. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו דובר אנגלית רהוטה. לא ניתן להתעלם מבקיאותו בשפה האנגלית בנאומים מרשימים שנשא מעל בימת האו"ם. כמוהו גם ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט, שהוריו עלו לישראל מסן פרנסיסקו, והאנגלית שלו מושלמת, מה שלא ניתן לומר על גלעד ארדן. יש לא מעט מנהיגים בעולם שאינם בקיאים באנגלית, ובוחרים גם בנסיעותיהם בעולם לדבר בשפה שבה הם שולטים, והדברים מתקבלים בהבנה. לעומתם שמעתי לא מעט שרים שנואמים באנגלית עילגת שהופכת את הנואם לנלעג, ואת הנאום לחסר משמעות. איני מבין מדוע הם לא חוסכים מעצמם את ההתבזות. איך אמרו מגיני השפה העברית? "עברי, דבר עברית". ראוי שזה ייעשה בעיקר כשהדוברים לא יודעים אנגלית היטב.

3. "העולם הקסום של המוח" הוא ספר חדש של פרופ' ג'אן אשכנזי, פרופסור לנוירולוגיה ומומחה לרפואת שינה, שפרסם עד כה 30 ספרים, שהמוכר שבהם הוא "תיק מס' 148074", שבו הוא חושף כיצד הצליח להוציא מארכיון "הסקוריטטה", המשטרה הרומנית החשאית, את שלושת התיקים שעסקו בו. פרופ' אשכנזי, חבר כבוד של האקדמיות למדעים ברומניה ובספרד, בוחר לעסוק בספרו החדש באנתרופולוגיה, בגנטיקה, במערכת החיסונית ובמסתרי המוח, כשהוא מתייחס גם להיבט הנוירולוגי של מגיפת הקורונה. הספר עוסק בין השאר במוח הרגשי והרציונלי, בשאלה מה קורה למוח בעת השינה, בתפקודי המוח בעת האזנה למוזיקה ובשעון הביולוגי. מדובר בספר שמבוסס על מחקרים רבים, ומאפשר לנו לדעת מה שלא ידענו עד היום על המוח