רשות המסים השלימה את הכנת רשימת בעלי חשבונות הבנקים שנוהלו בשווייץ, שהועברו ברגע האחרון למקלט מס אחר - לאחר שהרשות עמדה לדרוש מהם את המס המגיע לה.

"יש לנו את כל הפרטים של בעלי החשבונות וגם את הסכומים שנוהלו. בקרוב מאוד נגיע אליהם. שום דבר לא יעזור להם, ונגבה מהם עד השקל האחרון", אמר בשיחה עם "מעריב" ערן יעקב, מנהל רשות המסים. מנהל הרשות דיבר אתמול במהלך הכנס השנתי של לשכת יועצי המס, שנערך במלון הרודס באילת, והשיב לשאלות ירון גינדי, נשיא יועצי המס, שראיין אותו בסוגיה זו.

לדבריו של יעקב, "אם לרשות המסים הייתה את השקיפות הנדרשת (באמצעות קבלת מידע על חשבונות הבנקים של נישומים - י"ש), היא הייתה יכולה לבחור בפינצטה את אותם עברייני מס, במקום להתעסק בעבודה סיזיפית שאנחנו עושים היום".

עוד הוסיף כי "רשות המסים צריכה גישה לנתונים, כדי לאפשר לנו לשרת את הציבור בצורה הרבה יותר טובה. לא להפריע לנישומים נורמטיביים, אבל להיות מאוד ספציפיים עם עברייני המס". לדבריו, קבלת מידע תייתר את הצורך בהגשת חובת דיווח כללית למס הכנסה – יוזמה שטורפדה על ידי ועדת הכספים של הכנסת.

עוד הדגיש יעקב כי "המאבק בהון השחור (שאותו מנהל הרשות אינו מסוגל לאמוד, אך לדבריו - מדובר במיליארדים רבים - י"ש) תופס היום תאוצה. כלכלת הצל במשק הישראלי מאוד מאוד גבוהה, וזה לא בהכרח נמצא בעסקים המאוד גדולים. זה נמצא ופוגע מאוד בחברה הישראלית. מי כמוכם חווה לא פעם את אותו בעל מקצוע שלא תמיד חשב שצריך להוציא חשבונית".

עוד גילה מנהל רשות המסים כי חלפני המטבע (צ'יינג'רים) נמצאים אף הם על הכוונת. "דרך המידע שקיבלנו, רשות המסים גילתה גם בתחום הזה לא מעט מיליארדים. אנשים בוחרים לנהל המון כספים, אבל שכחו שיש רשות מסים".

מנהל רשות המסים גילה כי בכוונתו ליזום מהלכים להקצאת ענישה נגד עברייני מס כמקובל בעולם, וכי כיום רמת הענישה מוגבלת מאוד וכך גם ההתרעה.

יעקב הדגיש את מחויבותו להילחם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות באמצעות חובת דיווח על עסקות מקוונות בסכום של 5,000 שקל ומעלה.
בנושא המטבעות הדיגיטליים, הוא הוסיף כי "אנחנו כן חושבים כי יש מקום לקבל דיווח שנוכל באמצעותו 'להשקיף' את הפעילות בצורה טובה יותר. כרגע אנחנו מתמודדים עם כלים מאוד מתקדמים טכנולוגית. אל תנסו אותנו".