סדקים בקואליציה: יו"ר ועדת הפנים ח"כ ואליד טאהא הודיע היום (שלישי) על ביטול ישיבות הוועדה שתוכננו השבוע כדי לדון בחוק ההסדרים, במחאה על כך שהקואליציה מעכבת את קידום חוק החשמל שרע"מ הניחה אתמול על שולחן הכנסת, ואיים: "או שהסיכומים יכובדו במלואם - או שנלך לבחירות".

טאהא מסר: "חלקים בקואליציה מערימים קשיים בקידום חוק החשמל שנועד לחבר עשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בגלל שהרשויות לא טרחו לתכנון במשך עשרות שנים. הגענו לשלב ההכרעות - או שהסיכומים יכובדו במלואם או שנלך לבחירות".

ואולם, בקואליציה לא התרשמו מהאיום ומאמינים שהעניין פתיר. גורמים ששוחחו עם מעריב מסרו כי כי הכל סוכם אתמול בישיבת ראשי הקואליציה, וכי טכנית ניתן להתקדם, אלא שקודם הרצון  הוא לפתור את "הפקק הקטן", להגדרתם, שנוצר בגזרת שרת הפנים, איילת שקד. 

גורם בקואליציה מסר בעקבות האוליטמטום: "חוק החשמל נמצא במשא ומתן בין חברי הממשלה וראשי המפלגות. כקואליציה אני מאמין שכמו שידענו לפתור את כל המשברים הקטנים שהיו עד כה נגיע להסכמות ונמשיך לצעוד יחד בשיתוף פעולה. אנחנו מבינים את החשיבות בחיבור חשמל כצורך בסיסי וסיוע לשכבות החלשות בחברה הישראלית. אנחנו ממשיכים לחפש את הפתרון".

בסביבת השר אלקין הגיבו על הטענות ומסרו : "טוב שהם יודעים שאלקין מתנגד למשהו עוד לפני שהוא מכיר את החוק וגיבש דעה. כשהחוק יעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה , השר אלקין יגבש את עמדתו בנושא".

בהמשך, פרסם טאהא הודעה בערבית בה התחייב: "חיבור בתים ערביים לחשמל - או שנשבש את סדר היום של הקואליציה עד שיימצא פתרון. היום ביטלתי שתי ישיבות בוועדת הפנים כחלק מתגובה לאי הכנסת החוק שהגישה הסיעה השבוע לאישור בקואליציה".

הוא הסביר: "הקואליציה הממשלתית דחתה את החוק לראשונה בתואנה של התנגדות לאופן הצגת החוק, ולאחר משא ומתן עם מפלגות הקואליציה, הגענו לנוסחה מקובלת על כולם, ואיננו רואים סיבה לדחות את הבאת החוק החוק להצבעה השבוע".

"האינטרס של החברה הערבית שלנו קודם כל. או לחבר בתים ערביים לחשמל, או לשבש את כל סדר היום של הקואליציה הממשלתית עד שיימצא פתרון. אנו מאשרים שנניח את כל דרישותינו וסוגיות החברה הערבית שלנו על השולחן כעת", סיכם טאהא.

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ התייחס לאיום של טאהא וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מציע לכולם לא להתרשם מהדרמה המלאכותית. איילת שקד תיכנע ותתן לתומכי הטרור האנטי ציוניים את כל דרישותיהם כדי לשרוד פוליטית בכל מחיר. את המחיר כמובן כולנו נשלם הרבה מאוד שנים קדימה".

כזכור, ח"כ טאהא, יוזם הצעת החוק עליה חתומים גם כל חברי סיעת רע"מ, מבקש להעניק להצעת החוק פטור מחובת הנחה ולהביאה לאישור המליאה בקריאה טרומית ביום רביעי בשבוע הבא. במקביל, באופוזיציה מפעילים לחצים כבדים על השרה איילת שקד ועל השר זאב אלקין להתנגד להצעה.

בדברי ההסבר להצעת החוק, שהגיעו לידי "מעריב", נאמר כי "מטרת הצעת החוק היא לאפשר את חיבורם של בתים שנבנו ללא היתר לרשת החשמל". עוד נאמר כי "יישובים רבים בישראל, רובם יישובים ערבים, סבלו במשך שנים מהיעדר תכנון ובעקבות כך נבצר מהתושבים ביישובים אלה להוציא היתרי בנייה, דבר שגרם לעובדה שהם לא יכלו להתחבר לרשת החשמל, הטלפון או המים. ברוב המקרים אותם תושבים התחברו לרשתות אלה בסופו של דבר באופן פיראטי או לא חוקי". 

"הצעת החוק נועדה בראש ובראשונה להבטיח שהחיבורים השונים יעשו באופן חוקי ובטוח. חיבורי החשמל הפיראטיים לדוגמה עלולים לסכן במידה רבה את התושבים. לפיכך, לפי הצעת החוק החיבור ייעשה באופן חוקי ובטוח ובהתאם לדרישות הבטיחות של חברת החשמל", נטען בדברי ההסבר. "הצעת חוק זו תביא פתרון לעשרות אלפי בתים שנבנו ללא היתר בנייה ואינם מחוברים לתשתית ראויה אשר מאפשרת רמת חיים נאותה, כזו המתאימה לישראל 2021".