"יש משבר ומתח": אמש דווח כי מזכ"ל החיזבאללה, חסן נסראללה, נשא נאום בו תקף בחריפות ואף איים על הפלגים הנוצריים בלבנון, לאחר שאלו ירו למוות בשבעה אזרחים בשכונה שיעית. הטרוריסט העומד בראש הארגון טען כי ברשותו "100 אלף חיילים" שמוכנים לעימות אפשרי. האם זהו רמז למלחמת אזרחים, על רקע המצב הכלכלי וחוסר היציבות הפוליטית? על כך שוחח הבוקר (שלישי) פרופ' אייל זיסר, מומחה למזרחנות מאוניברסיטת תל אביב עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, והרגיע: "העימותים בלבנון לא נוגעים לנו".

כשנשאל האם המצב הנוכחי מרמז על אפשרות של התפרצותה של מלחמת אזרחים, השיב המזרחן המומחה: "לא חושב שתפרוץ מלחמת אזרחים כל כך מהר. היה אירוע לא פשוט, אבל לא חריג, ומאז כולם מנסים להכיל אותו. החיזבאלה מימלא שולט במדינה, ואחרים לא מתכוונים להתעמת איתו. יש משבר ויש מתח".

בהתייחס לאמירותיו של נסראללה על כוונתו להעמיד חיילים וכוחות כדי להגיב להתקפות נגד חיזבאללה, הניח המזרחן כי "זאת אמירה בסגנון של 'תחזיקו אותי כי אני חזק'. רוב הלבנונים הם לא אנשי חיזבאללה, אלו הם איומי סרק, וכמובן שלצאת למלחמה זה הדבר האחרון שהוא רוצה".

מהומות בלבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)
מהומות בלבנון (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir)

לגבי סיכויי מעורבותה האגבית של ישראל בהתפתחויות האלה אמר זיסר: "תמיד צריך להיות עם עיניים פקוחות. זה לא נוגע בנו, הם עסוקים בבעיות שלהם פנימה, בחיזבאללה גם יודעים זאת". הוא הוסיף: "גם בשעה שהוא (חיזבאללה - א"א) היה עסוק בלחימה בסוריה ובבעיות הפנימיות, הוא ידע לשמור על ערנות כלפי ישראל, והראה לנו פעם אחר פעם שאם נבקש לנצל את המציאות הזאת מאז 2006 הוא מבין את ההרס שזה יכול להביא. ההתעצמות שלהם מאוד מדאיגה את ישראל".