תקרית אלימה אירעה אתמול בבית החולים "קפלן", כאשר יו"ר "הרשימה המשותפת", חבר הכנסת איימן עודה, מנע מחבר הכנסת איתמר בן גביר (עוצמה יהודית) להיכנס לחדרו של האסיר שובת הרעב, פעיל החמאס מוקדד אל קוואסמי, מה שהוביל לעימות בין השניים במהלכו דחף עודה את בן גביר, שהחזיר לו בדחיפה. לאחר העימות החליט בן גביר להגיש תלונה במשטרה נגד עודה. עו"ד ג'ואד בולוס המייצג את האסיר וקאדוי אבו וואסל, פעיל בענייני מעצרים מנהליים, הביאו הבוקר (רביעי) בתוכניתם של גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM פרטים אודות מצבו של אל קוואסמי. 

"האיש נעצר בינואר השנה בחשד למעורבות במשהו מקומי בחברון והופנה אליו אישום של פעילות תומכת ארגון בלתי חוקי -חמאס", אמר עו"ד בולוס. "אחרי חמישה חודשים הוחלט להעבירו למעצר מנהלי כאשר אין כתב אישום. האיש עצור ללא תיק, צריך לדעת. החומר שהוא חבר בארגון חמאס אין כזה דבר. זה לא נכון".

לדבריו, "מדובר באדם בן 24 שנלקח מביתו. עכשיו יש 500 עצירים מנהליים, אין נגדם כתבי אישום, לא מקבלים עבורם חומר. מדובר בצעיר שלא הואשם, לא הופנה כלפיו כל אישום, לא הוצג בפניו כל חומר, לא בפניו ולא בפנינו".

הוא הוסיף כי "אם מאשימים אותו בחמאס אז אהלן וסהלן. יש כמוהו 4,000 אסירים שיואשמו בחמאס, יש בתי דין צבאיים שפועלים באזור ונלך ושם נתמודד עם חומר שיוצג. או שיורשע על פי חומר אחרי ששופט צבאי ישמע את התיק או שלא. איך אפשר לעצור אדם מבלי להפנות אליו אשמה מפורטת מסוימת ולהציג בפניו את הראיות לכך?" שאל בולוס. "זו השאלה שצריכה להדאיג את מדינת ישראל".

לשיחה הצטרף אבו וואסל, שמסר פרטים על מצבו של האסיר: "המצב שלו מתדרדר, יש סכנה לחייו. אתמול העבירו אותו לטיפול נמרץ. המצב קשה מאוד. המעצר המנהלי שהוא נמצא בו נמצא בבירור, יש ויכוח בין העו"ד לתביעה בעניין שלו".

הוא הוסיף כי "הוא לא מורדם ומונשם. הוא חסר כוח, הרופאים הביעו דאגה גדולה שהם יאבדו אותו לפי מה שנאמר לי. אני בקשר עם הצוות הרפואי שמנסה לשמור על חייו. הוא מסרב להיבדק, לקבל כל חומר תומך ובעיקר ויטמינים. בקושי שומעים את ההברות מפיו. הוא מתקשר בקושי ומתחיל להראות סימנים שככל הנראה יש פגיעה במערכת העצבים שלו, בעיקר לאור הקושי שלו להניע את העפעפיים והעיניים".

עוה"ד בולוס הוסיף, כי "הרעיון של התלית צווים מנהליים צץ במערכת המשפטית בשנת 2015, כאשר ישנו שובת רעב בסכנת חיים ואין אפשרות שהוא יזוז, אז השופטים שאלו במצב כזה איזה סיכון הוא יכול להוות. השופטים לא רצו לשחרר אז המציאו מעמד חוקי חדש של אסיר חולה שנשאר בבית החולים, והוסיפו שאם הוא חוזר לאיתנו למפקד הצבאי יש אפשרות להחזיר את הצו המנהלי".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103fm