ח"כ דוד ביטן שוחח הבוקר (רביעי) עם בן כספית וינון מגל בתוכניתם ב-103FM על החוק שמקדם שר המשפטים גדעון סער שימנע מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, וטען כי המהלך מתואם עם ח"כ יולי אדלשטיין, שהודיע בשבוע שעבר כי יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד: "התיאום בעיתוי ברור לגמרי". 

"אני חושב שהתהליך מדבר בעד עצמו. זה ניסיון למנוע מנתניהו שהוא מועמד הליכוד וזוכה לרוב המנדטים לכהן כראש ממשלה באופן טכני", טען ביטן. "כולם אמרו למה אדלשטיין הכריז עכשיו? 'כי הוא לא יכול', והנה החוק עולה כדי שציבור המתפקדים יגיד נתניהו לא יכול להרכיב ממשלה, למרות שהוא נתמך על ידי הליכוד ורוב העם".

עם זאת, לדעתו אין עוד ח"כים שמתואמים עם סער: "אני לא חושב, התיאום הוא בעיתוי, הרי מה הטענה של אדלשטיין? שהוא לא יכול להרכיב ממשלה. תוך שבוע-שבועיים יצא תזכיר החוק. העיתוי ברור לגמרי". הוא הוסיף: "אני לא חושב שמישהו צריך לעזוב את הליכוד, רק שים לב". 

על טענתו של אדלשטיין כי לו היה מחליף את נתניהו הוא היה יכול להקים ממשלת ימין בראשותו ללא בחירות, אמר ביטן: "אני חושב שאנשים שהיום נמצאים בממשלה התאהבו בשלטון וגם אם נתניהו לא יהיה הם לא יעבירו את התפקיד למישהו מהליכוד ויוותרו על השלטון. לגבי נתניהו, זה נכון שהוא הדבק של הקואליציה היום אבל מצד שני אנחנו עולים בסקרים. המציאות תהיה יותר חזקה, נגיע ל־61 בסקרים ויהיה ברור שהם צריכים להתחלף".

ביטן אמר כי במקרה שהחוק יעבור, "זה יחל מהכנסת הבאה אבל ברגע שיהיו לנו 61 אנחנו נתקן את החוק באופן מידי לכן נתניהו ימשיך להיות רה"מ גם אם החוק יהיה. נבקש מהציבור לתת לנו 61 מנדטים על מנת לתקן את החוק הזה, אם הציבור רוצה את נתניהו זה יכול לעלות את מספר המנדטים".

ביטן הוסיף וטען כי מדובר בחוק פרסונלי: "אם היו באים עם החוק ואומרים מי שיש לו כבר כתב אישום יכול להרכיב ממשלה גם אם החוק קיים, זה אומר שזה לא פרסונלי. ברגע שזה חל על מי שהיום, זה חוק פרסונלי ובכך הוא יוצר בעיה. גם אם הכנסת רוצה לעשות שינוי נורמה במדינה החוק הקיים מאוזן, גם בג"ץ ברוב של 11-0 אישר לנתניהו להקים ממשלה. אם רוצה נורמה שלא יעשו את זה פרסונלי, מי שיש לו היום כתב אישום החוק לא יחול עליו, בעוד 5 שנים – סיפור אחר". 

כשנשאל מה דעתו על המניעים של סער מאחורי החוק אמר: "לא ראיתי שנאה אישית כל כך גדולה רק כי לא קיבלת שר בכיר מנתניהו זה דבר מדהים דרך אגב. אני מציע לסער, שהיום לא עובר אחוז חסימה, אנשים לא אוהבים שאנשים פועלים בפוליטיקה מתוך שנאה".

כשעומת עם העובדה שסער הבטיח עוד במהלך מערכת הבחירות לתמוך בחוק הזה, אמר ביטן: "בהתחלה הוא לא אמר את זה, אמר שלא ואח"כ תיקן את עצמו וכן כי הוא רצה לקבל יותר מנדטים, הוא רצה לקבל קולות מהשמאל. היום הוא מריץ את החוק כביכול בנט מתנגד אבל לא צריך אותו בכלל יש 6 מנדטים של המשותפת שנותן להם רוב בכל מקרה. המשחק של בנט ואיילת שקד שכל אחד אומר משהו אחר על מנת למצוא חן בעיני ציבורים אחרים לא מתקבל. אם לבנט יש זכות וטו שיפעיל אותה ולא יגיד אני נגד וייתן למשותפת להצביע בעד החוק".

הוא חזר על ההערכה שהממשלה תיפול לאחר העברת התקציב: "אמרתי מההתחלה והייתי בין היחידים שאמרו את זה שאנחנו תוך שנה נחזור לשלטון ואתה רואה את הבעיות. אנחנו לא יכולים להחליף את הממשלה כי אין לנו 61 במיוחד לאור זה שהמשותפת לא רוצה את נתניהו אבל הם מתחילים לריב והם צריכים להפיל את עצמם. העברת התקציב תגרום למפלה שלהם כי יתחילו המריבות והם יפלו. הממשלה נופלת מתוך עצמה לא בגלל האופוזיציה".

ביטן התייחס גם להתנהלות במליאת הכנסת תחת הממשלה החדשה, ואמר: "כעסתי על ההתנהגות של חלק מחברי הסיעה. אנחנו צריכים להראות לכידות בסיעה, באופוזיציה, על מנת להילחם בממשלה ולהחליף אותה וגם אמון העם בנו נובע מהלכידות הזאת. הם פגעו בליכוד, באופוזיציה ובאמון העם בעניין הזה. תמיד יש חוקים שאנשים לא רוצים להצביע עליהם לכן כעסתי על זה ויותר על נתניהו ועל יריב לוין שלא מוכנים להטיל עליהם סנקציות. זה לא מקובל, זה חלק מהעניין, אתה הולך נגד הסיעה - אתה מקבל סנקציה".

"סנקציות, למשל לא יכול להגיש הצעות חוק במשך חודשיים מטעם הליכוד, וזה מאוד חשוב כשאתה באופוזיציה כי רק ככה אתה מקבל אפשרויות לעשות דברים או לא להיות למשל בוועדות; לא לקבל מינויי קבע, ברגע שיהיה לנו, במשך זמן מסוים חברות בוועדות. זה דברים שאתה חייב לעשות גם כשהייתה לנו קואליציה נתנו סנקציות ולא פחדנו".

כשנשאל האם הבלוק בסכנת התפרקוץ מתפרק אמר "אתה רואה? על זה אני מדבר ואתה שואל את השאלה התחושה נובעת ממה שקרה. תהיו ביחד, תצביעו גם אם אתם לא חושבים שזה בסדר ועל החוק הזה שר הבריאות אמר שלא צריך אותו כי הדברים מתנהלים בפועל גם היום לכן לא הייתה בעיה להצביע נגד החוק למרות שהיה עניין רפואי. הם נהגו כפי שנהגו וצריך להטיל עליהם סנקציות ואני הודעתי שבגלל שלא הטילו סנקציות אני היום לא מצביע, אני עושה מה שאני רוצה במליאה, אני לא אצביע עם הסיעה אני אצביע איך שאני מבין".

על סאגת החלוקה בוועדות הכנסת שטרם נפתרה אמר: "לא מתקפלים כל כך. יש שתי ועדות שלא מוכנים לתת לנו איזון – כספים וכנסת. בשאר הדברים הם מוכנים". על הטענות מצד הח"כים החרדים שרוצים להפסיק את החרם ולהתחיל לעבוד אמר: "זה מה שאמרתי לגפני, היית בין אלה שרצו את התהליך של החרם ועכשיו אתה טוען אחרת. אתה מתחיל במהלך? תלך איתו עד הסוף אתה לא יכול באמצע להגיד זה לא מתאים לי. אנחנו בסוף המהלך, היה אפשר להמתין עוד שבוע".

כשנשאל אם הוא מתחיל לזהות בקיעים בבלוק בעקבות דבריו של ח"כ אורי מקלב אמר: "מקלב בין אלה שלוחצים על גפני להיות נוכחים בוועדות ולקבל זכות הצבעה. הוא רוצה להיות בכל הישיבות וזכות השפעה ולא משנה התוצאה הסופית  הרי ברור שאנחנו נקבל את הנציגים שלנו אם דרך ביהמ"ש או בהתקפלות הקואליציה אבל צריך להמתין עוד שבוע-עשרה ימים אבל אז התקציב עובר וחוק ההסדרים עוברים לכן אנחנו דורשים מבג"ץ לתת פסק דין מידי. ביקשנו פרשנות לתקנון, אין עושים. בכל ועדה צריך להיות ייצוג שווה לפי יחס המנדטים או באופן כללי? אנחנו חושבים באופן כללי לכן כל מה שביקשנו זה החלטה של בג"ץ". 

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על הדברים השנויים במחלוקת שאמר שר החוץ יאיר לפיד בטקס האזכרה ליצחק רבין בכנסת אמר ביטן: "כל אחד מתלהם, על מנת לקבל קלותו לצערי הרב מה שקורה ביום יצחק רבין אנחנו כבר מודעים לזה 26 שנה. תמיד עושים לנו את הדבר הזה והפכו את היום הזה ליום פוליטי פר אקסלנס. ומי שנגד דמוקרטיה זה לפיד כי הם הקימו ממשלה נגד המפלגה הגדולה ביותר מתוך פסילה של המועמד הבכיר ביותר".

הממשלה קיבלה את אמון הכנסת וזו הדמוקרטיה. גם הרצח היה פוליטי, אין מה לעשות.
"אבל לא מתוך המפלגה שלנו. עם כל הכבוד ליונתן בן ארצי זה לא בא מהליכוד והיינו נגד הרצח וכל מה שקרה מסביב אבל מאז הרצח אנחנו לא יכולים ללכת ברחוב. אני מזכיר לכם מה היה בתקופת הרצח ושנים לאחר מכן, תמיד האשימו אותנו. מה קרה? אחותו התמודדה במרצ נכון? אז הכול פוליטי, בחייך. והיא לא נבחרה בכלל. למה צריך בכל יום יצחק רבין לעשות את הדברים האלה?".

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן/103fm