לציון ליל הבדולח, ארגון מצעד החיים ייצא בפעם השנייה ב-9 בנובמבר ביוזמה העולמית ״ויהי אור״ - "Let There Be Light". במסגרת היוזמה קורא מצעד החיים, זו השנה השנייה, לאישים, למוסדות ציבור ולבתי תפילה להשאיר את האור דולק בליל ה-9 בנובמבר, כסמל לערבות הדדית ולמלחמה משותפת באנטישמיות, בגזענות, בשנאה ובחוסר סובלנות. תפילותיהם של המשתתפים יוקרנו על גבי חומות ירושלים, ועל מבנים נוספים ברחבי העולם, לציון 83 שנים לפוגרום. 

בשנה שעברה אלפי בתי תפילה מרחבי העולם הצטרפו ליוזמה והשאירו אור סמלי. מנהיגים, אנשי דת ותרבות לקחו חלק ובהם נשיא מדינת ישראל דאז ראובן ריבלין והנשיא המכהן יצחק הרצוג, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון, שורד השואה ומסמלי מצעד החיים הרב ישראל מאיר לאו, כמרים ואנשי דת מוסלמים ועוד. המסרים והתפילות  שכתבו המשתתפים הוקרנו בו זמנית על חומות העיר ירושלים ועל קתדרלת קובנטרי בבריטניה, קתדרלה שהופצצה בזמן מלחמת העולם השנייה. 

ב-9 בנובמבר 1938 ובמשך שתי יממות בלבד, רצחו הנאצים עשרות יהודים, ושרפו כ- 1,400 בתי כנסת ומוסדות יהודיים בגרמניה ובאוסטריה – בפוגרום "ליל הבדולח" שהפך להיות נקודה קריטית בהשתלשלות האירועים שהובילו לשואה. לציון אחד המאורעות המשמעותיים ביותר שהובילו לשואה, ועל רקע העלייה באירועים האנטישמיים בארצות הברית ובאירופה, לרבות פגיעה פיסית ביהודים ופגיעה בבתי כנסת וחילול בתי קברות יהודיים, יקיים ארגון מצעד החיים העולמי גם בשנה זו את קמפיין ״ויהי אור״. 

משה ליאון (צילום: מצעד החיים)
משה ליאון (צילום: מצעד החיים)

גם השנה באמצעות מיזם וירטואלי ייחודי יוכלו אנשים מרחבי העולם להצטרף לקריאה החשובה, להשמיע את קולם האישי ולכתוב במילותיהם – על מנת להאיר את העולם כנגד החשכה והשנאה. לאתר הפרויקט: http://motl.org/let-there-be-light. 

היוזמה מתקיימת השנה על רקע עלייה חדה באירועים האנטישמיים, כאשר רק בשבוע האחרון נוטרו, על פי התנועה למאבק באנטישמיות, 38 אירועים ברחבי העולם בהם ירי לעבר בחור ישיבה בברוקלין, פינוי המרכז הקהילתי היהודי באולבני ניו יורק לאחר שהתקבל איום כי הונחה בו פצצה, ישראלי המתגורר בברלין הותקף כמו גם יהודי שהותקף בלונדון בדרכו לבית כנסת, חנות יהודית בטורונטו קנדה הושחתה עם הכיתוב ״זוהי ארץ נאצית״ ועוד מתקפות פיסיות, מילוליות והשחתת רכוש השייך ליהודים. בסוף השבוע נרצח חבר הפרלמנט הבריטי דיוויד אמס בכנסייה, ובכך שוב חולל מרחב דתי בשל פשע שנאה. 

שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים: "בשנה האחרונה האנטישמיות ממשיכה להשתולל ושוברת שיאים שליליים. תחושת הביטחון של היהודים, באירופה ובארצות הברית נמצאת בשפל, ונדמה כי עולם כמנהגו נוהג. המשימה של מצעד החיים היא להזכיר לעולם מה קורה שאנטישמיות מתקיימת ללא מענה. אני רואה קשר לכך שכשהאנטישמיות מחלחלת בחברה מתקיימים גם פשעי שנאה כלפי לא יהודים ואני מגנה בצורה החריפה ביותר את רציחתו של חבר הפרלמנט הבריטי דיוויד אמס בכנסייה בסוף השבוע. יוזמת ״ויהי אור״ מאחדת את העולם ולו לרגע אחד כנגד האנטישמיות, השנאה והגזענות. המשימה החינוכית שלנו נדרשת היום יותר מתמיד״. 

ד''ר שמואל רוזנמן, יו''ר מצעד החיים העולמי (צילום: מצעד החיים)
ד''ר שמואל רוזנמן, יו''ר מצעד החיים העולמי (צילום: מצעד החיים)

פייסבוק העולמית תומכת בפרויקט, ומנהלת התפעול שריל סדנברג מסרה כי פייסבוק רואה חשיבות רבה, כחלק המדיניות הכוללת שלה למאבק באנטישמיות, בתמיכה בפרויקט ״ויהי אור״: ״הנושא של המאבק באנטישמיות הוא מאוד אישי עבורי״, אמרה סנדברג, ״אנטישמיות היא הסיבה שהמשפחה שלי נמלטה מאירופה ומצאה מקלט בארצות הברית, אבל לצערי, למרות כל הדורות שחלפו מתקופת השואה, האנטישמיות עדיין חיה בארצות הברית וברחבי העולם. זה לא מתקבל על הדעת שיהודים מפחדים ללכת לבתי כנסת, מפחדים ללבוש כיפה, או לענוד שרשרת עם מגן דויד במרחב הציבורי. יהודים ברחבי העולם חיים בפחד כל יום וסופגים אלימות ואיומים. אנחנו (היהודים) מרגישים שאנחנו לא רצוים״. סנדברג הוסיפה ואמרה כי פייסבוק פועלת בכמה מישורים למען המאבק באנטישמיות, בין היתר בתמיכה בפרויקט ״ויהי אור״ של ארגון מצעד החיים העולמי: ״אנחנו גאים לתמוך ביוזמות לחינוך השואה, ובקמפיין ״יהי אור״ לציון ליל הבדולח באמצעות קריאה להשאיר אור סמלי בליל ה-9 בנובמבר״. 

שריל סנדברג (צילום: מצעד החיים)
שריל סנדברג (צילום: מצעד החיים)

משה ליאון, ראש העיר ירושלים: ״אני נרגש לקיים בפעם השנייה את הפעילות החשובה של מצעד החיים במקום הכי סמלי עבור העם היהודי. מחובתנו להיות מסורים להנצחת השואה, ולהמשיך למצוא דרכים מותאמות לעידן שאנו חיים בו, כדי להמשיך ולספר על זוועות העבר. כשאני מסתכל על האנטישמיות העולב ברחבי העולם, אני מבין שאסור לנו לשקוט ולהפסיק לרגע, אלא להמשיך ולהילחם על הזיכרון של אחינו ואחיותינו שנספו בשואה. מסיבה זו, אני נרגש לקראת קמפיין ״ויהי אור״. חשוב שהעולם ישמע, יידע ולעולם לא יישכח".