מחקר משותף של מכון קופת החולים כללית למחקר ואוניברסיטת הרווארד, שמתפרסם הלילה (חמישי) בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine, מראה כי בני נוער בישראל, שקיבלו את החיסון של חברת פייזר בשתי מנות, פיתחו מוגנות רבה מפני וריאנט הדלתא של נגיף קורונה. המחקר מראה כי בני נוער בגילאים 18-12 קיבלו הגנה של 90% מפני הדבקה, ושל 93% מפני קבלת מחלה קשה הכוללת תסמינים.  

צוות החוקרים ניתח בשיטות מתקדמות את הנתונים שהעבירה קופת החולים כללית, על 94,354 מחוסנים בני 18-12. אותם בני נוער חוסנו בתקופה שבין ה-8 ביוני ל-14 בספטמבר 2021, במהלך הגל הרביעי שפקד את הארץ ולווה בכניסת וריאנט הדלתא. 

אל מול קבוצת המתחסנים, נבדקה קבוצת ביקורת של 94,354 בני נוער בגילאים זהים, שלא קיבלו את החיסון. שתי הקבוצות בעלות נתונים זהים מבחינת דמוגרפיה, גיאוגרפיה, רקע קליני והתנהגות בריאות, הקשורים בסיכון להידבקות בקורונה. המתבגרים חולקו לקבוצות באופן דינמי בהתבסס על מצב החיסון המשתנה שלהם. שיטת המחקר כללה התאמה מפורטת של מאפיינים אישיים וקליניים בין הקבוצות ומאפשרת להתגבר על הטיות פוטנציאליות. גודל הקבוצה הרחב איפשר הערכה מדויקת יותר של יעילות החיסון לאורך תקופות זמן שונות לאחר החיסון.

כאמור, המחקר מצא יעילות של מעל 90% במניעת מחלה קשה והדבקה. יחד עם זאת, הוא אינו מספק אומדן מדויק להשפעת החיסון על עוצמת ההפחתה במקרים של תחלואה קשה, שכן טרם נצבר די מידע על תוצא זה בקבוצת גיל זו, בשל הנדירות היחסית של מחלה קשה בקרב מתבגרים.

פרופסור רן בליצר המשמש כראש מערך החדשנות ב"כללית" התייחס לתוצאות המחקר ומסר: "עם פרוץ הגל הרביעי עקב זן דלתא, עלתה השאלה האם החיסון הנהוג בישראל מספק הגנה מספקת גם כנגד הדבקה בזן זה, כפי שהגן מפני זן אלפא לאחר מבצע החיסון בינואר". לדבריו, "מכיוון שמרבית המתבגרים חוסנו לראשונה במהלך גל זה, הערכת יעילות החיסון בהם יכולה לספק תשובה לשאלה".  

עוד אמר כי "תוצאות המחקר מלמדות באופן חד משמעי כי החיסון יעיל ביותר בהפחתת הדבקה בזן דלתא ובמניעת מחלה תסמינית, שבוע לאחר קבלת שתי מנות. תוצאות המחקר מראות שעוצמת ההגנה של החיסון, כנגד זן דלתא, דומה מאד לזו שנצפתה במבוגרים צעירים כנגד זן אלפא, לפני שישה חודשים". לסיכום אמר פרופ' בליצר כי "מסקנות אלה מספקות מידע חשוב ומבוסס להורים המתלבטים לגבי חיסון ילדיהם המתבגרים".

פרופ' בן רייס, מנהל ה-Predictive Medicine Group בביה"ח לילדים של בוסטון וביה"ס לרפואה של הרווארד התייחס גם הוא לתוצאות המחקר ואמר כי הן "מספקות הוכחות מדעיות מבוססות באשר ליעילות החיסון במניעת הדבקה ומחלה קשה גם בקרב בני נוער וגם באשר ליעילות החיסון נגד זן הדלתא, שהוא הזן הדומיננטי כרגע בישראל וברחבי העולם".