חקלאי גרנות, חברת השיווק של פירות וירקות של ארגון הקיבוצים והמושבים גרנות, מקדמת את חקלאות העתיד ועוברת לניהול חווה חכמה באמצעות טכנולוגיה מתקדמת. החברה חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת FarmManager (פארם מנג'ר), שבמסגרתו ינהלו את השטחים החקלאיים והגידולים באמצעות הפלטפורמה החדשנית.

מערכת הניהול החדשה תאסוף מידע באופן אוטומטי ממגוון סנסורים במטע, הכולל את הפעולות המוטוריות, מידע ממערכות ההשקיה, מידע מטאורולוגי ומגוון רחב של דאטה שיוזן מהמטע למערכת.

פארם מנג'ר היא פלטפורמה לניהול משק חקלאי, אשר הוקמה בשנת 2010 על ידי יפעת שדות ותומר פז. התוכנה עושה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, במטרה לתת לכל חקלאי כלי עבודה לניהול הגידולים השונים שבחווה, ובהם איסוף מידע, ניתוח מידע וקבלת החלטות. הפלטפורמה פועלת באמצעות ממשק ידידותי קל לתפעול, שמאפשר לחקלאי לאסוף מידע אוטומטית מהשטח, לנתח את המידע ולקבל על בסיסו החלטות מקצועיות וניהוליות.

המידע האגרונומי כולל ניטור פעולות דישון, השקיה, ריסוס, מעקב מזג אוויר, בדיקות מעבדה, פעולות אגרוטכניות, ניטור מזיקים ומפגעים, התממשקות ללוויינים ועוד.

בעזרת טכנולוגיות של Business intelligence נעשה ניתוח של מידע היסטורי ועכשווי כדי שחקלאי גרנות ייצרו החלטות ותובנות עתידיות, מקצועיות ועסקיות, אשר יסייעו לטייב את הגידול בכל חלקה וחלקה. אחת הטכנולוגיות שיסייעו באיסוף המידע החקלאי היא הפלטפורמה החדשנית שפיתחה חברת Fieldin (פילדאין), שמנטרת בזמן אמת את הפעילות החקלאית ומזהה חריגות העלולות לפגוע בגידולים וביעילות התפעולית.

חברת Fieldin הוקמה בשנת 2013 בישראל על ידי בועז בכר ויפתח בירגר. החברה פיתחה מרכז שליטה מבוסס תוכנה וסדרה של חיישנים חכמים, שבאמצעותם חקלאים מנהלים תהליכי ריסוס, קטיף ומגוון פעולות תפעוליות קריטיות ביומיום של החווה. המערכת מאפשרת שקיפות נתונים וקבלת החלטות וניהול מבוססי דאטה.

לדברי גיורא מרום, מנכ"ל חקלאי גרנות, החברה בחנה כמה אופציות והחליטה שפארם מנג'ר (FarmManager) תהיה תוכנת הבית ותסייע לחקלאים לאסוף מידע אגרונומי מקצועי ישירות מהשטח. "הטכנולוגיות החדשות המפותחות כיום מאפשרות להפוך כל משק לחווה חכמה ולמעין מפעל תעשייתי משוכלל", לדבריו. "יצרנו עבור כל מגדל מרכז שליטה שמספק דאטה, שעל פיה מתקבלות החלטות אופרטיביות, כלכליות ואגרונומיות.

באמצעות הטכנולוגיה ניתן לעקוב אחרי כל שלבי הגידול החקלאיים בחלקות שמשתרעות על אלפי דונמים. המערכת מודדת את הנתונים, מבצעת ניתוחי בינה מלאכותית ומציגה המלצות לחקלאי איך לייעל את העבודה, להוזיל את העלויות ולהגדיל את התפוקה בעשרות אחוזים".