החל מהבוקר (חמישי) הוגדלה המכסה להיתרי עבודה וכניסה מעזה לישראל, למספר שיא של עשרת אלפים היתרים. הפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם, שוחח עם ניסים משעל וגיא פלג בתוכניתם ב-103FM על הנושא.

"קודם כל יש עשרת אלפים - זה שיא מאז ההתנתקות. קוראים לזה בישראל 'סוחרים' אבל זה קצת מכבסת מילים כי הרוב עובדים כפועלים בשטח ישראל. בדרך כלל היה 7000 פועלים והיום זה 10,000 , מאז ההתנתקות לא היה מספרים מהסוג הזה. עובדים על פתרון לכסף לפקידי חמאס. האם זה קשור לשבויים והנעדרים? אני אומר שלא", פתח לב רם את דבריו.

"למה הגדילו? כי בעצם מסתכלים על התמונה מאז 'שומר החומות', חצי שנה יחסית שקטה אבל שנראה שכל רגע הולך לקרות משהו. תקופה יחסית, במושגים המזרח תיכוניים יחסית, שקטה. בישראל רואים חשיבות בעניין הכלכלי ומנסים לשחק בזה קצת. כפי שאני שומע יכול להיות שיגדילו אפילו בכמה אלפים נוספים, אולי אפילו נגיע למספר של 15,000", הוסיף. 

"השב"כ באופן מסורתי, אני לא יודע בנוגע לראש השב"כ האחרון, בנושא של פועלים התנגד, וכשדיברו על סוחרים הוא פחות הביע עמדה נחרצת בעניין. אבל בסופו של דבר צריך להגיד את האמת - אלו פועלים. למה הסיבה הכלכלית חשובה? פועל בעזה מרוויח 60 ש"ח ממוצע ביום, זה 1,200 ש"ח בחודש. בישראל אם הוא לא סוחר הוא עושה 400 ש"ח, זה משכורת ממוצעת של 8 אלף - פי שבעה ממה שהוא מרוויח בעזה. אם עוברים 10,000 עובדים הכסף שנכנס לעזה מתקרב לסדר גודל של 100 מיליון ש"ח בחודש", המשיך לב רם.

בהמשך התייחס לאפשרות שהדבר קשור לעסקת שבויים מסתמנת: "קודם כל צריך להגיד שישראל אחרי שומר חומות רצתה לקשור את הדברים והצהירה, למרות שהיום אומרים ששר הביטחון והרמטכ"ל לא אמרו את זה, זה נאמר. במבחן המציאות זה לא עומד וחוזרים לאותם הקלות. המצרים מנסים וישראל מוכנה לתת קצת יותר. כן מדברים על רשימת אסירים יותר גדולה ואסירים יותר משמעותיים. אבל אבן המחלוקת היא שישראל לא תשחרר מחבלים עם דם על הידיים של ישראלים - מבינים שהפער הוא עצום.

"נכון לעכשיו, למרות כל הפרסומים שאנחנו שומעים, אין פריצת דרך בעניין הזה ואין דבר חדש.  אני גם לא רואה משהו באופק אלא אם תגיע פריצת דרך מפתיעה. מה שקורה כרגע מבחינת ההקלות של ישראל - שום דבר לא קשור למו"מ של השבויים והנעדרים", הוסיף.

בהמשך התייחס לב רם לפרשת הספר שביקש הרמטכ"ל, אביב כוכבי, לפרסם:  "לא קראתי את הספר, אני יכול להגיד לך שראיתי אנקדוטות ממנו והוא עוסק במנהיגות צבאית. הוא לא בדיוק גונז את הספר אלא מעביר את זה להוצאת צה"ל".

"כשנכנסתי לתפקיד דובר פיקוד דרום, יש שלב שנקרא להכיר את השחקנים. מפקד אוגדת עזה בזמנו היה כוכבי, כששאלתי וביררתי אמרו לי שהוא חושב רחוק, שאלתי מה זה אומר אז אמרו ש'להיות רמטכ"ל זה ברור והוא כבר מסתכל על תפקיד ראש הממשלה'. הוא רמטכ"ל שעובד ונמצא בשטח, מותר לו לכתוב, זה דבר נפלא. אם יש משהו שהוא צריך לקחת מהאירוע הזה זה איתות שהאירוע הזה זכה לחשיפה גדולה. תמיד כשרמטכ"ל מתקרב ונכנס לשנה הרביעית שלו הוא נמצא במרחב סכנה. זו כתיבה צבאית, אתה לא תקנה את הספר הזה מנקודת מבט אזרחית", סיים לב רם את דבריו.

האם רמטכ"ל מכהן הראש שלו בקפיצה הבאה שלו? 

"זה אנשים טובים אבל דווקא בתקופת הצינון, יש משהו שמתרחש בשנה האחרונה שעושה לא טוב בתוך הצבא. וזה לא הספר, יש פה איתות לכוכבי: אתה נכנס לשנה הרביעית - תתעסק בעיקר. זו המשמעות האמיתית".