השבוע הגיעה משלחת בת עשרות סטודנטים מכל רחבי הארץ של עמותת "איילים" לעיר מרקש במרוקו במטרה לשפץ את בית הקברות היהודי ברובע ה"מלאח" העתיק. בית הקברות שנבנה במהלך המאה ה-12 סבל בשנים האחרונות מהזנחה קשה, מצבות רבות היו שבורות או בלתי ניתנות לקריאה והשבילים בין חלקות הקברים היו מלאים בעשבים שוטים.

במסגרת השיפוץ בשבוע האחרון הסטודנטים של עמותת "איילים" ניקשו את העשבים במקום, שיחזרו מצבות ישנות שלא היה ניתן לקרוא את הכתוב בהן באמצעות פטיש ואיזמל וחידשו את הכיתוב בצבע חדש. בסך הכול שופצו קרוב ל-200 קברים של בני הקהילה היהודית המפוארת במקום. את השיפוץ החלה העמותה כבר בשנת 2016, וזהו ביקורה השני של העמותה בבית העלמין.

שיפוץ הקברים בבית הקברות היהודי במרקש (צילום: יניב סוויל)
שיפוץ הקברים בבית הקברות היהודי במרקש (צילום: יניב סוויל)

בית העלמין היהודי במרקש מתפרש על פני שטח של 52 דונם ומונה למעלה מ-10,000 קברים של יהודים מהמאה ה-12 ועד היום. על פי המסורת, יהודים החלו לגור בממלכת מרוקו עוד מלפני חורבן בית המקדש השני ויש אף שסוברים שיהודים התגוררו שם עוד מימי שלמה המלך.

במפקד שנערך בעיר מרקש בראשית שנת 1951 התגוררו בעיר למעלה מ-16 אלף יהודים, אך כיום מונה הקהילה היהודית רק כ-200 איש. בבית העלמין היהודי המרכזי בעיר מרקש קבורים ראשי הקהילה, מכובדים ותלמידי חכמים לצד אנשים פשוטים מבני הקהילה. על בית העלמין מופקד שומר שנמצא במקום 24 שעות ביממה.