אנחנו נוכחים ביכולות הביג דאטה כל הזמן בעידן הנוכחי. איסוף ושימוש בכמויות מידע משחק תפקיד מפתח בתעשיות רבות, ממסחר מקוון, דרך בריאות ועד למוזיקה. חקלאים, פרסומאים ומערכות אכיפת חוק כאחד רואים בביג דאטה מרכיב חיוני בכל קבלת החלטה. הרצון המשותף לכל אלו הוא היכולת לבצע תהליכי קבלת החלטות מבוססי דאטה רלוונטי וכך להבטיח תוצאות מוצלחות יותר בטווח זמנים קצר.  

המסקנות המתקבלות מהמידע מאפשרות לשחקני השוק המשתמשים בו להבין, בין היתר, אילו מוצרים ושירותים עליהם לייצר ולספק ללקוחותיהם בהתבסס על ניתוחי מידע מדוייקים. כשמדובר במחקר ופיתוח, מסייע הביג דאטה לפריצות דרך משמעותיות. בתחום הרפואה, למשל, איפשר את הפיתוח המהיר במיוחד של החיסון נגד נגיף הקורונה. שילוב הביג דאטה עם בינה מלאכותית הוביל לפיתוחים טכנולוגיים עילאיים לצד שיפור בטכנולוגיות קיימות - דוגמת מפות דיגיטליות ו-GPS.

למרות כל הטוב הזה, שחלק מהתעשיות מתחילות להבין ולנצלו לטובתן רק עכשיו, קיימת מגמה מקבילה הנובעת ממניעים תחרותיים. מטרתה היא לבלום שאיבת מידע מהאינטרנט ואף לחסום את נגישותו, למרות שהמידע המדובר מוגדר כציבורי ופתוח לכל. עם אתגר זה מתמודדת "ברייט דאטה", חברת יוניקורן ישראלית המתמחה באיסוף מידע מהאינטרנט והנגשתו ללקוחותיה. החברה מעניקה את שירותיה לכ-25 תעשיות שונות, מחברות מרשימת פורצ'ן 500 דרך הסקטור הציבורי ועד אוניברסיטאות מובילות בעולם. גופים העוסקים במסחר מקוון, כלכלה, פיננסים, בריאות, אבטחה ועוד – כולם מסתמכים על מידע מהאינטרנט כחלק מתהליכי קבלת החלטות מושכלות בזמן אמת. 

"האינטרנט הוא מקור המידע הגדול ביותר בתולדות האנושות", אומר אור לנצ'נר, מנכ"ל "ברייט דאטה". "רובו מושתת על מידע פתוח לציבור, אך למרות שלמידע זה אנחנו, כאנשים פרטיים, יכולים להגיע בקלות יחסית – כשמדובר בחברות, עסקים או ארגונים המעוניינים בכמויות גדולות של מידע, הם לרוב נחסמים   - וכאן התהליך נעשה סבוך ומסובך. גם למיקום יש חלק בקושי הזה: אם אני נמצא באנגליה ואתה נמצא בארצות הברית ושנינו מגיעים לאותו עמוד מוצר באתר סחר - נקבל עליו מידע שונה ולעיתים אף מחיר שונה. כך הדבר גם עם מחירי טיסות ואפילו עם  תוכן מאתרי חדשות. לרוב המידע שמוצג מותאם למיקום הגולשים, למכשיר בו הם משתמשים ואפילו לספק האינטרנט. במציאות הזו שנוצרה אפשר להבין כיצד מתקשים חברות ועסקים לקבל תמונת שוק מדוייקת ורלוונטית להם ולכן הם פונים לחברות כמו "ברייט דאטה". 

ואיך אתם מסייעים להם?
"המוצרים שאנו מפתחים מאפשרים לחברות גישה לכמויות גדולות של מידע פתוח מהאינטרנט מבלי להיחסם. החברה ממיינת מידע לפי איכון, תחום מקצועי, מגמה ופרמטרים נוספים ואז מנגישה אותו באופן שניתן יהיה לנתחו ולהשתמש בו לקבלת החלטות מיידית. מוצרי ברייט דאטה מאפשרים גישה זהה לזו של ציבור הקונים וקבלת תמונה זהה לזו שיקבלו כשייצפו באתר זה או אחר, על כל האלמנטים שלה. אם ניקח לדוגמה קניית אוזניות איירפודס של אפל: איזה מחיר יראה הקונה? לאילו פרסומות ייחשף? מה זמן המשלוח כשהוא מזמין מניו יורק לעומת לקוח שמזמין מלונדון? מה אומרות הביקורות על המוצר והאם הוא רואה רק את אלו ממדינתו או גם ממדינות אחרות? יש מאות נתונים בדף מוצר אחד. את כל זה אנו, בעזרת הטכנולוגיה שפתחנו, מפצחים, במכפלות של מיליוני אירועים הקיימים במקביל. וכמובן שמתוך כל זה ניתן לפענח את המגמות הקיימות בכל תחום או שוק".

מדוע קיים קושי להגיע לדאטה דרך אוטומציה?
"האתרים, מצידם, מנסים לחסום את המידע מסיבות של תחרות עסקית. מידע פתוח, כאמור, מניע תחרות שוק בריאה. כדי לפתור זאת  אנחנו משתמשים בתשתית חזקה ובטוחה שפותחה במשך שנים רבות תוך שימת דגש על תחום הדאטה מכל זוויותיו ובכלל זה בטחון מידע. טכנולוגיה זו מנגישה אתרים פתוחים באמצעות מספר גדול של שרתים, רשתות קהילתיות של שיתוף משאבים ושותפויות משלימות רבות". 

מניעים שינויים חיוביים בעולם 

"ברייט דאטה" מתהדרת ביותר מ-10,000 לקוחות, המקבלים שירות מכ-300 עובדיה, הפזורים ברחבי העולם. מאז שנרכשה ב-2017 על ידי EMK Capital הבריטית - צמחו רווחי החברה באופן משמעותי. שגשוגה מאפשר לה גם להשקיע רבות בפרויקטים למען הקהילה, בראשם ניהול ארגון ה-Bright Initiative, המשתמש ביכולותיה המקצועיות כדי להניע שינויים חיוביים בעולם. לדוגמה מספר לנצ'נר על כך שעם פרוץ מגפת הקורונה קיבלה החברה פנייה מבית החולים אסותא באשדוד המבקשת לבדוק תיאוריה שרופאי וחוקרי המקום תהו אם להעמיק בה או לוותר עליה. התיאוריה גרסה שיש בעולם מספיק מכשירים חכמים בהם חיישן היכול למדוד רמות חמצן בדם ובכך לסייע באבחון תסמיני נגיף הקורונה גם מרחוק. "תוך מספר שעות כבר חזרנו אליהם עם תשובה", הוא אומר. "וצריך לזכור שאז, בימי תחילת המגפה של מרץ 2020, לא ידענו הרבה על הנגיף. זה היה אחד המקרים שהובילו אותנו  לפתיחת ה- Bright Initiative". 

"המידע המגיע מהיוזמה משרת מטרות שונות של ארגונים מתחומים שונים", אומרת קרן פייקס, מנכ"לית Bright Initiative. "ככל שעבדנו על ביסוס הארגון - ראינו שהוא מצליח להשיג ולהגיע לתוצאות חיוביות שעלו על ציפיותינו". כיום הארגון מציע את שירותיו ללא עלות לכ-170 ארגונים המתמודדים עם הנושאים הבוערים ביותר בעולם. הוא מסייע במחקר לכ-90 אוניברסיטאות מובילות ואף מספק תמיכה לממשלת בריטניה לקראת יישום תוכנית ה- National Data Strategy. ארגונים שונים משתמשים ביכולות Bright Initiative להניע מחקרים אקדמיים חשובים, לסייע למגוון אוכלוסיות בעולם ואפילו למגר פשעים ביניהם זיהוי זירות סחר בבני אדם, איתור ילדים הסובלים מהתעללות, קידום מחקרים ברפואה ובמדעים ואפילו קידום אוכלוסיות מוחלשות בזירת התעסוקה. 

"מידע מקוון פתוח או ציבורי לא צריך להיות סגור בפני איש", מסכם לנצ'נר. "הוא צריך להיות נגיש לכל וזה לא המצב כרגע. "ברייט דאטה" שואפת לנתץ את כלל החומות של מרחבי המידע הציבורי וזו מטרה שעוד נשיג יום אחד לטובת העולם כולו. צעד אחר צעד נגיע ליעד".