כשנה לאחר חתימת הסכמי אברהם בין ישראל ואיחוד האמירויות התקיים במהלך השבוע, באבו דאבי ובדובאי, פורום העסקים ישראל־איחוד האמירויות, בהובלת המשלחת העסקית Beyond Business של מכון היצוא ובנק הפועלים. משלחת אנשי העסקים שהגיעה לפורום כללה 200 אנשי עסקים ויזמים ישראלים.

נוסף על צמרת הבנק, מדינאים ואנשי עסקים מקומיים כמו שר המסחר של איחוד האמירויות תאני אחמד אל־זיודי ויו"ר לשכת המסחר של איחוד האמירויות עבדולה אל־מאזורי, בלט בנוכחותו הגלויה, לשם שינוי, גם ראש המוסד לשעבר יוסי כהן.

חברי המשלחת לא הסתפקו בחופים הזהובים ובמגדלי היוקרה. כך, למשל, נפגש נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר עם סגן נשיא חברת KIZAD מוחמד גאריב אל־חוסייני ועם תעשיינים ואנשי עסקים נוספים, במטרה לבחון את האפשרות להתחיל לייצא דרך איחוד האמירויות לנסיכויות המפרץ ולאפריקה. עם הנוכחים נמנו מנכ״ל שופרסל איציק אברכהן, ראש האגף העסקי בבנק הפועלים איתמר פורמן, מנכ״לית טחינה אל־ארז ג׳וליה זהר, יו״ר לשכת המסחר ישראל־יפן עו״ד זאב וייס, מנכ"ל מליסרון משה רוזנבלום, מייסד פינג׳נום יריב אייזנברג, מייסד־משותף אלגוז ואחרים.

הביתן הישראלי בתערוכת אקספו (צילום: סיון פרג')
הביתן הישראלי בתערוכת אקספו (צילום: סיון פרג')


שלום כלכלי

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד"ר רון תומר אמר שהוא "גאה להוביל עם עמיתיי משלחת של תעשיינים ישראלים ל־KIZAD, אזור הסחר המוביל באיחוד האמירויות. רק לפני כשנה, חודשים ספורים לאחר חתימת הסכמי השלום, חתמנו על הסכם סחר ושיתוף פעולה ראשון (MOU) בין ישראל לבין חברת נמל אבו דאבי, שחולשת על אזורי הסחר הגדולים ביותר בעולם, בהם KIZAD. ההסכם אשרר באופן רשמי את היחסים הכלכליים והמסחריים בין ישראל לנסיכות, והתווה את הדרך לשיתופי פעולה עתידיים. והנה אנחנו פה, שנה אחרי, מממשים את החזון. וזוהי רק ההתחלה".

האפשרות לפעול דרך אזורי סחר חופשי היא בשורה של ממש ליצואנים הישראלים. עד היום נעשה היצוא למדינות המפרץ, אפריקה ואסיה באמצעות גורם מתווך, ואילו כעת יוכלו לייצא תוצרת ישראלית במהירות רבה יותר וללא מכסים ומסים. התשלום באזורי הסחר החופשי הוא רק על השירותים המוענקים במקום. איחוד האמירויות הוא גם מוקד עולמי להפצת סחורות למדינות אירופה ואמריקה.

יש לציין כי חברת נמל אבו דאבי, שהיא חברת האם של KIZAD, מנהלת ומפעילה 11 נמלים ומסופים באיחוד האמירויות ובגינאה, המגלגלים מיליארדי דולרים מדי שנה וכעת פתוחים בפני אנשי העסקים הישראלים. החברה פועלת לפי התוכניות וההנחיות הנגזרות מהחזון הכלכלי של ממשלת אבו דאבי לשנת 2030 וממלאת תפקיד מרכזי בצמיחת האמירות ובהעלאת התמ"ג ב־3.6%. כעת, במסגרת ההסכם החדש, גם הישראלים יוכלו להשתתף בצמיחת הנסיכות באמצעות ניהול קשרי סחר עם מדינות העולם דרך הנמל, תוך ניצול המיקום יוצא הדופן של אבו דאבי, שניצבת במרכזם של נתיבי סחר רבים.

פורום העסקים ישראל־איחוד האמירויות (צילום: ללא קרדיט)
פורום העסקים ישראל־איחוד האמירויות (צילום: ללא קרדיט)


כחלק מהאסטרטגיה של קבוצת נמלי אבו דאבי ומרכז הסחר קיזאד (מרכז הסחר הגדול במזרח התיכון), הכריזה החברה על הקמת נציגות רשמית בישראל - חברת Yokwe Technologies ברשות רועי רהב, אשר תהיה נקודת הקישור לעסקים, תעשיינים ויצואנים אשר מעוניינים להיכנס לשוק האמירויות ולאבו דאבי. 

רועי רהב, מייסד שותף ומנכ"ל Yokwe Technologies אמר ל'מעריב': "איחוד האמירויות זו מדינה שמעריכה השקעות זרות. חברות ישראליות שרוצות להצליח במפרץ, ולפתוח את הדלת למדינות ערביות מוסלמיות נוספות, צריכות להקים חברה אמירתית, ולהקים כאן פעילות אמיתית".



פורום הפינטק והסייבר (צילום: סיון פרג')
פורום הפינטק והסייבר (צילום: סיון פרג')


המעבר להודו

באירוע חגיגי אחר של הפורום - שבו נכחו יו"ר מכון היצוא אדיב ברוך, נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד"ר רון תומר והיועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים פרופ׳ ליאו ליידרמן - הצהירו נציגים מישראל, מאיחוד האמירויות ומהודו על שיתוף פעולה בין שלוש המדינות, כדי להגדיל את היקף הסחר. המטרה: שילובה של ישראל בסחר העצום בין הודו לאיחוד האמירויות, שצפוי לזנק ל־115 מיליארד דולר בתוך חמש שנים. בעוד היקף הסחר בין הודו לאיחוד האמירויות עומד על כ־64 מיליארד דולר, היקף הסחר בין ישראל לנסיכות עומד על כמיליארד דולר - שני שלישים ממנו הם יבוא לישראל והיתר הוא יצוא מישראל לאיחוד האמירויות.

עם זאת, חשוב לציין כי הסכמי אברהם נחתמו רק לפני שנה, ולפניהם כל סחר או יצוא רשמי היו אסורים. התחזית הכלכלית היא כי ב־2022 יחצה הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות את סף ה־1.5 מיליארד שקל. ישראל תתרום את חלקה בתחומים שבהם היא מצטיינת כגון ציוד אלקטרוני, סייבר, כימיקלים, דשנים, ציוד רפואי, פרמצבטיקה ועוד.

יו"ר מכון היצוא אדיב ברוך: ״דובאי הפכה לגשר מקשר להודו וליתר מדינות המזרח. בזכות הסכמי אברהם נפתחו הזדמנויות עסקיות עבור התעשייה הישראלית, וההזדמנויות הללו פיתחו את הכלכלה הישראלית ואת היכולת לעשות עסקים במדינות המפרץ שבהן יש נוכחות גדולה של מדינות שונות כמו זו של הודו. לנוכח מגבלות התנועה שהקורונה כפתה עלינו, חשיבות הנוכחות באמירויות גדולה יותר, שכן איחוד האמירויות היא מקום מרכזי להמשך קידום עסקים במגוון תחומים. מכון היצוא ימשיך לקדם את החברות הישראליות ושמח להוביל שיתופי פעולה בינלאומיים רחבים״.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ד״ר רון תומר הוסיף: ״אנו גאים להוביל את קידום היחסים בין ישראל, איחוד האמירויות והודו. צעד חשוב שיכול להוביל לפריחה ביחסי הסחר בכל האזור. עם הודו כבר יש לנו יחסים קרובים וחמים זה שנים ארוכות, וראש ממשלת הודו אף ביקר בישראל פעמים רבות בעבר. עם איחוד האמירויות המצב קצת שונה, שכן עד לפני שנה וקצת כלל לא היה קשר בין ישראל לאיחוד, וכל קשר מסחרי עם ישראל היה צריך להסתיר. לכן פעלנו רבות בשנה האחרונה כדי להדק את הקשרים החבריים, הדיפלומטיים והכלכליים בין שתי המדינות, וכבר בשנה האחרונה היה אפשר לראות גידול ניכר בהיקף הסחר בין ישראל לאיחוד האמירויות".

תומר התייחס גם למדינת היעד: "חתימת הסכם השלום עם האיחוד יצרה גם יצרה בקרב כולנו תקווה אמיתית לעתיד חדש וטוב יותר, ואם כולנו יחדיו נאחד עכשיו כוחות - ישראל, שהיא מדינה קטנה אך מעצמה טכנולוגית, איחוד האמירויות, שהפכה למרכז סחר גלובלי מוביל, והודו, שהיא אחת הכלכלות המובילות בעולם - נוכל להוציא את המיטב מכל אחת משלוש המדינות וליצור כוח חדש שיוביל אותנו להישגים חדשים ופורצי דרך״.

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים פרופ׳ ליידרמן התייחס לעוצמתה הכלכלית של הודו כיעד ליצוא ישראלי: ״בבנק הפועלים אנחנו מאמינים מאוד במשולש של הודו, איחוד האמירויות וישראל כבסיס לניצול הזדמנויות עסקיות עבור המגזר העסקי בישראל. הודו היא כיום הכלכלה השלישית בגודלה בעולם, על פי נתוני התוצר המקומי הגולמי, מתוקן ברמת מדד שוויון כוח הקנייה. זאת ועוד, יש בה אוכלוסייה של 1.4 מיליארד אזרחים, השנייה בגודלה בעולם. מדובר בגודל שוק עם פוטנציאל עצום עבור יזמים ומשקיעים מישראל.

מלבד לסחר במוצרים ובשירותים, חשוב להדגיש שלהשקעות בהודו יש פוטנציאל מעניין מאוד עבור משקיעים מוסדיים ישראלים. משקיעים אלו מאותגרים בידי הריביות הנמוכות מאוד במדינות המערב, ואנו סבורים שהשקעות בפיתוח וברפורמות של הודו בטווח הבינוני והארוך הן אטרקטיביות מנקודת מבט תיק הנכסים״.

היחסים בין ישראל להודו התחממו במיוחד לפני כחמש שנים, עם ביקורו של ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בארץ לכבוד 25 שנה ליחסים הדיפלומטיים בין המדינות. במעמד זה גם נוסד ״פורום המנכ״לים ישראל־הודו״, שמובילה התאחדות התעשיינים.

הודו עצמה נחשבת לאחד היעדים החשובים ביותר עבור ישראל בעולם. היצוא והיבוא להודו וממנה נמצאים בעלייה מתמדת. אפשר לייחס לכך, בין השאר, את התחממות היחסים הבילטרליים בין הודו לישראל, שהתחזקו משמעותית בשנים האחרונות: שיתופי פעולה רבים הושקו בתחומי החקלאות, המדע, הבריאות, ה־IT, הטלקומוניקציה ושיתוף פעולה בתעשייה ישראלית. שני הצדדים להוטים לשיתופי פעולה בתחומים נוספים כמו טכנולוגיות מים וערים חכמות. נכון לעכשיו, לפי נתוני מכון היצוא, הודו נמנית עם עשרת יעדי היצוא המובילים של ישראל. המדינה השמינית בגודלה ליצוא סחורות מישראל ומדינת היצוא השנייה בגודלה של ישראל באסיה. גם היחסים הכלכליים עם איחוד האמירויות מתחממים וכיום יש סחר בין ישראל לאיחוד, שלא היה קיים כלל לפני הסכמי השלום.

ישראל- אמירויות- הודו  (צילום: סיון פראג')
ישראל- אמירויות- הודו (צילום: סיון פראג')

הביתן הישראלי

אירוע נוסף וחשוב שפקדו חברי המשלחת היה בתערוכות Expo 2020, ובו נחשפו מיטב אנשי העסקים בארץ ובנסיכות הפרסית למפגש זה עם זה במגע ישיר ובשיח משותף, ששיאו מן הצד הישראלי הוא שבמיזם נחנך ביתן המייצג את מדינת ישראל.

Expo 2020 הוא אירוע שנערך אחת לחמש שנים ונמשך שישה חודשים. כל מדינה שמשתתפת מציגה בו לעולם ולמבקרים בתערוכה את חוד החנית של הטכנולוגיה והקדמה.

איש העסקים אחמד מקאלדה: "אני מאמין שכל מפגש בין אנשי עסקים לתעשיינים ולאנשי הייטק וקרנות ועוד הוא בונוס נוסף למשלחת. מפגשים מסוג זה מוסיפים רבות לתעשייה ולשיווק. המשלחת של בנק הפועלים הוסיפה לי היכרות אישית עם כל אחד ואחת מהצוות המדהים של הבנק ונתנה לי להאמין שקשר אישי ושמירה על הקווים המקצועיים מוסיפים עוד להצלחה שלך בעולם העסקי".

גדי אריאלי מנכ״ל מכון היצוא: "אנו שמחים לפתוח את האירועים העסקיים בביתן הישראלי באקספו. לאורך כל השנה יפעל מכון היצוא בשיתוף מנהל סחר חוץ ליצור הזדמנויות עסקיות ולחשוף את התעשייה הישראלית באירועים ומשלחות בסקטורים שונים. זו גאווה גדולה להיות פה ולראות את הביתן הישראלי המרהיב הזה״

אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא: "אנחנו שמחים לפתוח את האירועים העסקיים בביתן הישראלי באקספו. לאורך כל השנה יפעל מכון היצוא, בשיתוף מינהל סחר חוץ, כדי ליצור הזדמנויות עסקיות ולחשוף את התעשייה הישראלית באירועים ומשלחות בסקטורים שונים. השתתפותה של ישראל באירוע המתרחש באיחוד האמירויות היא חשובה מאוד ויש לה השלכות עסקיות רבות. הביתן המרהיב של משרד החוץ נבחר לאחד משלושת הביתנים היפים באקספו, והוא מייצג את התמיכה של ישראל בתעשיית ההייטק ומחדד את התרומה של החדשנות הישראלית לאתגרים הגלובליים. בימים אלו אנו מציינים שנה להסכמי אברהם, ומסמנים מפנה היסטורי במזרח התיכון שאחת ממטרותיו היא ליצור כמה שיותר שיתופי פעולה בין החברות הישראליות לחברות האמירתיות". ואכן נראה כי שיתוף הפעולה החדש ימשיך להתעצם.

צחי רונן מנכ"ל ובעלים מחברת אנג'יניטי (Enginity PM) המציעה פתרונות ושירותים הנדסיים, תכנון וניהול פרוייקטים בתחום הפארמה, ביו טכנולוגיה קלינטק, פודטק וחדרים נקיים: "הצטרפותה למשלחת מחזקת את שיתופי הפעולה העסקיים המקומיים ומקדמת את בניית הקשרים עם האמירויות ודובאי ואני משוכנע שמדובר בקשר עמוק ומשמעותי שיטיב עם כולם".

ישנם גם כאלו שכבר עובדים תקופה באיחוד אחד מהם הוא מוטי פרידמן, הבעלים של מותג קוסמטיקה ישראלי: "אנחנו מותג הקוסמטיקה הישראלי הראשון שמשווק באמירויות בנוסף לעוד 30 מדינות ברחבי העולם.  זהו שיתוף פעולה מרגש עבורי ועבור 417 המותג שלנו" השבוע השיק מוצרים חדשים כחלק מכניסה גלויה של מוצרים ובעלות ישראלית במרכזי הקניות.

יונתן לזובסקי. מייסד ומנכל חברת סטרקשרפאל חברת קונסטרקשן טק אשר עוזרת למהנדסים להפחית את השימוש בבטון בעזרת בינה מלאכותית. "המשלחת עזרה לנו רבות בפתיחת דלתות עם הגורמים הנכונים בסקטור הציבורי והעיסקי של דובאי ואבו דאבי. ישנו צורך עצום בחסכון בעלויות בניה וכן בהפחתת פליטות פחמן הנוצרות מהשימוש בבטון באמירויות. שמחנו לראות את ההענות החיובית של הגורמים המקומיים ואנו מצפים לכניסה חלקה לשוק".

דיוויד אדרי מנכ"ל emaze: "משלחת מעולה עם רוב החברות המובילות בחברה הישראלית, הקשרים שנוצרו עם חברי המשלחת הישראלית לא יורדים מהקשרים שנוצרו עם האמירתים".

צבי אבנון, הבעלים של חברת האבטחה U.S.S security: "קיבלנו אתגר גדול  להבטיח את ביטחונם של כלל המשתתפים במשלחת זו בכל המקומות בהם היינו צריכים לשמור על שגרה שקטה ככל הניתן, עם חיבור ועזרה טובה של הכוחות המקומיים".

הכותב היה אורח משלחת Beyond Business של בנק הפועלים ומכון היצוא