"כדי שתעשיית ההייטק הישראלית תוכל לצמוח באופן משמעותי, היא צריכה לשלב בתוכה יותר אוכלוסיות מגוונות ועובדים מהפריפריה", אמרה בכנס הג'רוזלם פוסט מיכל ברוורמן־בלומנשטיק, סגנית נשיא תאגידי במיקרוסופט, המשמשת גם כמנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח וסמנכ"לית הטכנולוגיה העולמית לאבטחת ענן ו־AI של החברה.

"אנו קוראים לעצמנו אומת הסטארט־אפ, אומת ההייטק, אך בפועל אחוז המועסקים בהייטק הוא רק 8%", אמרה. "מה שעלינו לעשות הוא להגדיל באופן דרמטי את המספר הזה. כדי שישראל תהיה מעצמה כלכלית אמיתית, 15% מהישראלים צריכים להשתלב בהייטק".

ברוורמן־בלומנשטיק היא האישה הראשונה שעומדת בראש מרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בישראל. לדבריה, החברה מפתחת בארץ מוצרי סייבר המובילים את קו מוצרי האבטחה של מיקרוסופט. "רק בשבוע שעבר הודענו כי נכפיל את מספר העובדים שלנו בשנים הקרובות", ציינה, "וזאת לאחר שהגדלנו אותו בכ־40% מאז חודש פברואר 2020".

לדברי ברוורמן־בלומנשטיק, יש כמה פתרונות למצוקת כוח האדם בהייטק: הראשון הוא חינוך, השני הוא גיוון והשלישי - החזרת הייטקיסטים ישראלים לארץ. "אנחנו צריכים לוודא שנשים, ערבים וחרדים ישתתפו וייקחו חלק בעולם ההייטק, זו צריכה להיות משימה לאומית לתקן את המצב, ואנחנו יכולים לעשות את זה".

נוסף לכך סיפרה כי כחלק מהמאמצים החברה מתכננת לפתוח חמישה מרכזים חדשים, כולל בירושלים ובבאר שבע, כדי להגביר את שילוב האוכלוסיות המגוונות. כמו כן, מיקרוסופט פתחה מרכז פיתוח בנצרת לפני כמה שנים, ומאז הגדילה פי ארבעה את מספר העובדים הערבים שהיא מעסיקה.

כאמור, נקודה קריטית היא החזרת ההייטקיסטים הישראלים הביתה. "כ־150 אלף ישראלים עובדים בהייטק בחו"ל. אם רק 10% מהם היו חוזרים, זה היה מוסיף 15,000 איש לכוח העבודה בהייטק במדינה ועונה על המצוקה המיידית. האקוסיסטם הישראלי הוא ייחודי מאוד, אין דבר כזה בעולם", אמרה והדגישה כי ההייטק הוא הדבר הטוב ביותר שקרה למדינת ישראל.