הסיבה לכך שראש הממשלה נפתלי בנט צפוי לזכות לקבלת פנים לבבית ואפילו חמה בפגישתו היום (שישי) עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, נובעת מכך שבנט הינו ראש המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם המערבי שנוחת ברוסיה לביקור רשמי ופוגש את פוטין. זהו אירוע מדיני יוצא דופן.

פוטין הוא דמות מוחרמת בזירה הבינלאומית. במיוחד בעיני מנהיגי מדינות אירופיות מערביות. לא זכור ראש מעצמה או מדינה אירופית מרכזית שביקר בשנים האחרונות ברוסיה ונפגש עם פוטין, שמצדו משיב למחרימיו כגמולם ומתעלם מאירועים עולמיים. העצרת השנתית של האו"ם השנה הייתה הרביעית שבה נשיא רוסיה נעדר ממנה במופגן.

רוסיה כבר הודיעה רשמית שפוטין לא ישתתף בוועידת האקלים שתתקיים בתחילת החודש הקרוב בגלזגו, שם צפויים לקחת חלק מנהיגים וראשי מדינות מכל רחבי העולם. גם מכנס הפסגה של מנהיגי פורום 20־G שיתקיים בחודש הבא, רוסיה כבר הודיעה שפוטין ייעדר. נשיא רוסיה ונשיא ארה"ב עדיין לא נפגשו. השבוע דווח שאולי־אולי זה יקרה בסוף השנה.

ראש ממשלת ישראל מתעלם מהחרם הבלתי רשמי של מדינות המערב נגד פוטין. בנט ממשיך את מדיניותו של בנימין נתניהו, שביקר פעמים רבות ברוסיה, נפגש עם פוטין - וטרח רבות לתת פרסום לשיחותיו עם הנשיא. האמת היא, והיום זה לא סוד גדול, שהמפגשים התכופים של נתניהו עם נשיא רוסיה לא הניבו רווחים מדיניים מיוחדים לישראל. זהו בדיוק מה שאפשר לצפות מהתוועדותו של בנט עם פוטין בעיר סוצ'י.

הערכה זאת אינה פוגעת כמלוא הנימה בחשיבות עצם פגישתו של בנט עם פוטין. מבחינתו של בנט, זהו אולי מפגש בעל משמעות מעשית יותר בזירה הפנימית, שעשוי לתרום לחיזוק מעמדו בישראל. אין צורך להיות מומחה כדי לשער שהנושאים המרכזיים שיידונו בשיחת פוטין־בנט יהיו גורל הסכם הגרעין עם איראן, ומדיניותה של רוסיה ואופני יישום השפעתה הגדולה בסוריה בעקבות ההכרה ששלטונו של בשאר אסד קיבל.
חשוב שראש ממשלת ישראל ישוחח וידון עם נשיא רוסיה בנושא עתיד הסכם הגרעין עם איראן ויבקש ממנו הבהרות בדבר מדיניות רוסיה בסוריה. עם זאת, מוטב שלא ליצור תקוות ולצפות לתוצאות מעשיות משמעותיות בשטח.

נתניהו ופוטין בפגישתם במוסקבה (צילום: רויטרס)
נתניהו ופוטין בפגישתם במוסקבה (צילום: רויטרס)


להתמקד בביידן

בשיחות עם דיפלומטים בכירים במרכז האו"ם בניו יורק, הם מדווחים שמורגשת לאחרונה הקשחה בעמדתה של רוסיה כלפי איראן. לדברי דיפלומטים ממדינות מערביות, שמקיימים קשרים עם עמיתים בווינה הממתינים לחידוש המו"מ עם איראן - רוסיה הבהירה לאחרונה לאיראן כי בכוונתה לדרוש בכל מו"מ שיתחדש תנאים וצעדים שיגבירו את הפיקוח במתקנים העוסקים בקידום שאיפותיה הגרעיניות של הרפובליקה האסלאמית.

לדברי דיפלומטים, רוסיה אימצה את עמדת מעצמות המערב לשלב בכל הסכם מחודש תנאים שיגבילו ולפחות יאטו את מרוצה של איראן למעמד של מדינה סף גרעינית. דיפלומטים מוסיפים כי גם סין תומכת בהתקשחות הרוסית מול איראן. עם זאת, הם מדגישים כי רוסיה לא נסוגה ממדיניות של הידברות, קִרבה וקידום שיתוף פעולה עם איראן - מדיניות שבאה לידי ביטוי גם בהתנהלותה של רוסיה בסוריה.

באו"ם מעריכים שמיד לאחר שיושג הסכם גרעין חדש, תציע רוסיה לאיראן עסקת נשק ענקית, שתכלול מטוסי קרב חדישים, טילים ואמצעי לוחמה מתקדמים. לפי הערכות העולות בשיחות עם דיפלומטים בכירים, ביניהם סגן ראש משלחת של מדינה מערבית מרכזית, בנט קרוב לוודאי ישאף לנצל את הקשחת יחסה של רוסיה לעתיד הסכם הגרעין. עם זאת, להערכתם הסיכוי שיושג שינוי ממשי במדיניותה של רוסיה כלפי איראן הוא קלוש ביותר.

כאמור, קיומה של פגישה בין נשיא רוסיה לראש ממשלת ישראל הוא אירוע מדיני חשוב. אבל אסור שהמפגש הזה יטה לשבריר של שנייה את עליונות העדיפות של העצמת היחסים עם ארה"ב. נשיא רוסיה פוטין הוא אוהד ישראל, אבל לא תומך בישראל. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, גם אם הוא נוקט צעד שאיננו בדיוק ביטוי של אהדה, הוא תומך אמיתי, נאמן ומוכח.