צבא ארצות הברית והצי הימי ערכו ניסוי באב טיפוס של טיל "הייפר סוני", כך דווח היום (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס. על פי הדיווח, הניסוי כלל שלושה שלבים והוכרז כמוצלח. כזכור, רוסיה טענה ביום שלישי האחרון כי ארצות הברית עורכת ניסוי בטיל מסוג זה.

הדיווח על הניסוי האמריקאי מגיע לאחר שמוקדם יותר השבוע דווח כי באוגוסט האחרון סין ערכה באוגוסט האחרון ניסוי בטיל דומה שהצליח להקיף את כדור הארץ לפני שהאיץ לעבר המטרה אליה כוון.  עוד דווח כי שירותי המודיעין האמריקאיים הופתעו מאוד מביצועיו של הטיל. הנשיא ג'ו ביידן, הביע דאגה מהניסוי הסיני, אך אמר כי "ארצות הברית מברכת על התחרות הצבאית הקשה". 

כמו כן, בסוף חודש ספטמבר צפון קוריאה הודיעה על ניסוי בטיל דומה שיוצר על ידה. כלי תקשורת במדינה אמרו כי הטיל החדש מדגם אוסונג 8 הוא "אחד מהחשובים ביותר בתוכנית הפיתוח הצבאית של המדינה". כמו כן, כינו אותו כ-"נשק אסטרטגי", כינוי שמיועד בדרך כלל לטילים בעלי יכולות גרעיניות וטענו כי הניסוי נועד לחזק את יכולות ההגנה של פיונגיאנג. 

ניסוי בליסטי בצפון קוריאה (צילום:  REUTERS/Kim Hong-Ji)
ניסוי בליסטי בצפון קוריאה (צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)


 סוכנות הידיעות המרכזית הקוריאנית אישרה כי הניסוי נועד על מנת לבדוק את "בקרת הניווט והיציבות של הטיל". בכיר במדינה אמר לסוכנות הידיעות המקומית כי "פיתוח מערכת נשק זו, הגדילה את יכולותיה של המדינה להגן על עצמה מכל הבחינות". קים ג'ונג' און הצהיר בחודש ינואר האחרון כי מדענים במדינה סיימו מחקר בפיתוח ראשי נפץ חדשים. הניסויים האחרונים של צפון קוריאה מעידים כי היא מגבירה את קצב פיתוח תוכניות הנשק שלה.

"טילים היפר סונים" , על פי הדיווחים, הם למעשה טילי שיוט המסוגלים לטוס במהירות העולה על מהירות הקול פי 5 (מאך) ומעלה. בניגוד לטיל בליסטי, טיל גלישה היפר-סוני יכול לנווט במהלך הטיסה שלו. על פי מגזין "ג'יינס אינפורמיישן" הטיל הסיני יכול לשאת גם ראש קרב  קונבנציונלי או גרעיני ומומחים מעריכים כי הוא עשוי להוות איום על נושאות מטוסים אמריקאיות.

בשנת 2017 דיווח "מכון ראנד" האמריקאי כי ארה"ב, צפון קוריאה וסין האיצו במרוץ לפיתוח מערכות הלחימה מסוג זה. על פי הדיווח הטילים הללו עשוים לשנות את כללי המשחק במלחמה ועלולים "להגדיל את הסיכוי למלחמה אסטרטגית".