דווקא בחודש שבו העולם החל להרגיש את היציאה ממשבר הקורונה עם עלייה במספר המתחסנים, ביקוש עז לעובדים והיערכות לתיירות נכנסת, נקטע רצף העליות בתשואת 12 קרנות ההשתלמות הגדולות בישראל, שחוו את חודש ספטמבר כחודש הגרוע מתחילת השנה, עם תשואה שלילית ממוצעת של 0.63%.

עם זאת, יש לציין כי התשואה הממוצעת מתחילת השנה של כלל קרנות ההשתלמות שנבדקו בידי "וואלה! כסף" ו"מעריב־עסקים" עדיין חיובית וגבוהה יחסית, ועומדת על 9.73%, לעומת תשואה ממוצעת של 5.53% לשנת 2020 כולה.

הסינדרום הסיני


התשואות השליליות בספטמבר נבעו בעיקר ממימושים שנעשו בשוקי המניות במדינות המזרח, ובעיקר בסין, לצד מימושים בשוקי המניות בארה"ב. כך לדוגמה מדד MSCI WORLD, המורכב מכ־1,500 חברות בורסאיות בינוניות וגדולות הנסחרות ב־23 מדינות מפותחות ברחבי העולם, ירד בכ־3.4% במהלך חודש ספטמבר, ולצידו ירד גם מדד ה־500 S&P האמריקאי, המייצג את 500 החברות הגדולות הנסחרות בבורסות בארה"ב, בכ־4.76% לאותו חודש.

מי שבכל זאת צלחה את חודש ספטמבר כמאוזנת היא קרן ההשתלמות של חברת הביטוח הפניקס־אקסלנס, שהצליחה להשיג תשואה שלילית של 0.01%, הגבוהה בכ־0.52% מהתשואה הממוצעת שהצליחו להשיג שאר הקרנות שנבחנו (ראו טבלה) ובכ־1.63% לעומת בית ההשקעות אלטשולר שחם, החותם את טבלת התשואות מלמטה.

חגי שרייבר, מנהל ההשקעות הראשי בקבוצת הפניקס, מסר ל"וואלה! כסף" ול"מעריב־עסקים": "לפי שיטת העבודה שלנו, התרומה לתשואה הגיעה ממגוון גורמים שתרמו לתיק ההשקעות שלנו במהלך חודש ספטמבר, ולא מסיבה מהותית אחת.

בין הסיבות אפשר למנות את ההטיה היחסית, ביחס למתחרים, למניות ישראליות שהניבו תשואה עודפת ביחס למניות בחו"ל; חשיפת יתר בשווקי חו"ל לסקטורים מחזוריים כמו פיננסים ואנרגיה; ורכיב המניות הבודדות בחו"ל, שעבד יפה במהלך אותו חודש.

גם הרכיב הלא סחיר בתיק ההשקעות שלנו תרם לתשואה האבסולוטית שהשגנו בחודש ספטמבר האחרון, ואפשר להזכיר בהקשר זה את העסקה שהשלמנו למכירה של כ־25% ממתחם האלף לחברת אשטרום, לצד מהלך של חברת אקרו נדל"ן לייעול ולחיזוק מבנה ההון שלה, שהציף ערך".

חגי שרייבר (צילום: ענבל מרמי)
חגי שרייבר (צילום: ענבל מרמי)

הפניקס נתנה גז


נוסף לכך יש לציין כי הפניקס רושמת תשואה עודפת על מתחרותיה גם בעקבות השקעה במניות חברות אנרגיה מסורתיות, שנעשתה עם הגעת האחרונות לנקודות תמחור נמוכות יחסית בעקבות משבר הקורונה - ובעיקר סגרי הקורונה.

לצד כל אלה, חברת הביטוח גם מושקעת במניות חברות הטכנולוגיה הגדולות, שספגו ירידה קלה יותר מזו שספגו חברות הטכנולוגיות הקטנות יותר, שעדיין נמצאות בתהליכי צמיחה.

הפניקס נהנתה גם מהשקעתה בסקטורים השונים בבורסה המקומית, בעיקר בנדל"ן ואנרגיה, שבה מדד ת"א 125 עלה במהלך חודש ספטמבר ב־2.26%, לעומת מדד נאסד"ק 100 האמריקאי, לדוגמה, שירד ב־5.73% לאותו החודש.

הפסד חוץ למובילה


קרן ההשתלמות של בית ההשקעות אלטשולר שחם חוותה את "ספטמבר השחור" לאחר שחתמה את טבלת התשואות עם תשואה שלילית של 1.64%. התשואה שהשיגה בחודש שעבר הובילה לירידת תשואתה המצטברת מתחילת השנה ל־6.26%, לעומת 8.03% נכון לסוף אוגוסט האחרון.

מה שגרר מטה את תשואת קרן ההשתלמות של בית ההשקעות - שהיא קרן ההשתלמות הגדולה בישראל, המנהלת כ־58 מיליארד שקל - היו בעיקר השקעותיה בסין לצד השקעותיה במניות הטכנולוגיה הנסחרות בוול סטריט ארה"ב. יש לציין כי בית ההשקעות עדיין מוביל בתשואה המצטברת לתקופה של חמש שנים, העומדת על 42.93% וגבוהה ב־7.46% מגובה התשואה הממוצעת של כלל קרנות הנאמנות, בצירוף אלטשולר שחם, העומדת על 35.47%.

ביצועי קרנות השתלמות- ספטמבר 21 (צילום: מעריב אונליין)
ביצועי קרנות השתלמות- ספטמבר 21 (צילום: מעריב אונליין)


למרות הירידות החדות שספגו קרנות ההשתלמות במהלך חודש ספטמבר, בשוק ההון צופים כי אוקטובר, נכון לעת הזו, צפוי להיות חיובי יותר. לאור התמחורים הקיימים, לצד צפי השוק להעלאות ריבית בבנקים המרכזיים השונים, יש המעריכים תנודתיות עתידית בשוק. כך או אחרת, אם שאר חודשי השנה ימשיכו להאיר פנים למשקיעים, שנת 2021 צפויה להסתיים כאחת השנים הטובות שידעו קרנות ההשתלמות